Bye bye Sony a-mount

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
raj
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Bye bye Sony a-mount

Indlæg af raj » 24 aug 2015 14:17 pm

jeg anser ikke e-mount med adapter i deres nuværende form som en gyldig erstatning. Gad vidst om der kommer en a99ii i en eller anden form

Interchangeable-lens digital camera α
:hyl:
Senest rettet af raj 24 aug 2015 16:37 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Re: Bye bye Sony a-mount

Indlæg af Jens G » 24 aug 2015 15:36 pm

Der er da stadig A77 II på listen.

CGW
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99, Sony A7R II

Indlæg af CGW » 24 aug 2015 15:48 pm

Tja jeg ved heller ikke helt... man ville nok forvente at A99II ville være blevet annonceret inden de fjernede forgængeren fra listen, hvis det virkelig var en del af Sonys plan.

Men selv hvis A99II var en mulighed, ville jeg stadig kraftigt overveje A7RII i stedet. Det der med at kunne have kameraet i en stor lomme (med en let E-prime) samt at kunne bruge Canon objektiver giver en del plusser for mig.

Jeg ser ikke adapteren som noget problem, andet end at der mangler en adapter med fokusmotor, men uden spejl, til mine gamle objektiver.

mvh Christian

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 aug 2015 16:00 pm

Ahh, jeg havde ellers brugt mine falkeøjne til at konkludere, at det var slut :)
Man kan sige, at sony pt har et ret fokuseret udvalg...

Brugeravatar
michaelg
Kamera: Leica,Rolleiflex,Hasselblad,Koni Omega, Graflex
Geografisk sted: Nordfyn

Indlæg af michaelg » 24 aug 2015 18:20 pm

Som tidligere Olympus fotograf (også spejlrefleks), synes jeg ikke det er svært at genkende forløbet. Måske Sony har købt drejebogen sammen med aktierne i Olympus.
Det er ikke noget at græde over. Ligesom Olympus har også Sony kigget ind i fremtiden, og agereret rationelt derpå. Det eneste slappe ved det, er at begge firmaer har holdt deres kunder hen med snak.

Mvh. Michael.

Marci

Indlæg af Marci » 24 aug 2015 19:14 pm

Så kommer snart mange billige a-Mount objektiver på brugtmarkedet.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 24 aug 2015 19:47 pm

Marci skrev:Så kommer snart mange billige a-Mount objektiver på brugtmarkedet.
Yay ! :-)
Så skal der grovshoppes på den blå !

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 24 aug 2015 20:15 pm

michaelg skrev:Som tidligere Olympus fotograf (også spejlrefleks), synes jeg ikke det er svært at genkende forløbet. Måske Sony har købt drejebogen sammen med aktierne i Olympus.
Det er ikke noget at græde over. Ligesom Olympus har også Sony kigget ind i fremtiden, og agereret rationelt derpå. Det eneste slappe ved det, er at begge firmaer har holdt deres kunder hen med snak.

Mvh. Michael.
Eric Fossums take:

I saw this a few days ago. I was sorry to see that Canon does not yet appear to have mastered on-chip ADC technology for their image sensors. While using "store-bought" ADCs makes a lot of sense for them, they are left with the old problem of getting high fidelity analog video off chip at high frequency with low noise and other artifacts such as ringing. No easy task and building the amps and pad drivers to do that takes almost as much power as an on-chip ADC (e.g. column-parallel).

Well, as much as I like Canon, I do feel like the old camera makers are losing the race to the upstarts like Sony and Samsung. It used to be optics and mechanics were the key technologies in an SLR, whereas in a DSLR or digital camera it is electronics, firmware and software, in as much as optics is not changing very fast. At least those guys just transferred the optics and mechanics to China for production years ago, and not so much the electronics.

k s

Indlæg af k s » 24 aug 2015 22:01 pm

Jesper A. H. skrev:

Det lyder som en rigtigt skidt investering. Hvad skal man med en masse objektiver til et dødt system?

Det gælder vel nærmere om at komme ud mens tingene er blot en smule værd endnu.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 24 aug 2015 22:03 pm

k s skrev:
Jesper A. H. skrev:

Det lyder som en rigtigt skidt investering. Hvad skal man med en masse objektiver til et dødt system?

Har ikke råd til at skifte system - så jeg må tage hvad jeg kan få... De sidste 4 objektiver har stået mig i ca 150,- pr stk...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Allan Olesen
Kamera: Sony a77

Indlæg af Allan Olesen » 24 aug 2015 22:23 pm

CGW skrev:
Jeg ser ikke adapteren som noget problem, andet end at der mangler en adapter med fokusmotor, men uden spejl, til mine gamle objektiver.
"Andet end"?

Det er da en mangel af de helt store. Sony har lavet et kamera med den måske allerlækreste AF-funktionalitet på markedet, og så bliver jeg nødt til at slå denne funktionalitet fra for at bruge mine objektiver, bare fordi de ikke har lavet den rigtige adapter.

Lige nu har Sony bedre understøttelse af Canon-objektiver, end de har af deres egne objektiver med screw drive AF.

Brugeravatar
jens ole
Kamera: Canon, Sony
Geografisk sted: Århus

Indlæg af jens ole » 24 aug 2015 23:31 pm

k s skrev:
Jesper A. H. skrev:

Med LA -EA 2 adapter kan man ved mange Sony objektiver opnå lige så god af som ved de fleste dslr.
Jeg vil dog sige at med gamle Minolta og andre mærker er det ikke mit indtryk at af fungere så godt som ved Sonyobjektiver.
Men når jeg sætter min Sony 70 -300 G på mit a3000, som jo er spejlløset er af med LA-EA 2 adapter væsentlig hurtigere end med mine E objektiver.
Nu er a3000 jo lige så stort som de fleste entrylevel, så det store objektiv passer fint til kameraet.
Jeg købte det faktisk for at kunne bruge mine A-Mount objektiver.
Jeg gad simpelthen ikke sætte bruge dem på et lille Nex 5, som jeg også har. Jeg er ked af at der ikke er fulgt op på a3000. I Japan sælges et a3500, men det er faktisk næsten identisk med a3000.
Men jeg håber på at de laver en opfølger til a3000 nu hvor mange kan bruge et kamera med en ergonomi som egner sig til store objektiver.
Og som ikke koster en mindre formue.
Jeg tror Sony skyder sig selv i foden hvis de kun satser på deres FF Emount. Kan man kun købe Sony som koster mindst ca.15000 og tilsvarende dyre objektiver kommer de aldrig til at kunne matche Nikon og Canon.
Faktisk har de kun et mere kompakt system at byde på. På alle andre punkter kan man få det samme ved CaNikon og mere til til. Ofte til billigere penge. Jeg syntes efterhånden at der er en tendens til at a7 serien bruges med store objektiver og adapter.
Jeg vil lige sige at jeg købte mit a3000 for mere end et år siden, da jeg allerede dengang gik ud fra at A-Mount ville forsvinde.
Rigtigt mange har skrevet at de ikke kunne se årsagen til min bekymring.
Så det kommer ikke bag på mig
Surt for de som har købt Sony 300 mm. f
2,8 G, men jeg forstår godt Sony
De har aldrig slået igennem med deres dslr eller slt, selvom det er glimrende kamera.
Jeg håber nu de vil tilbyde en bred vifte af Emount kamera
Både med crop sensor og FF sensor.
Mvh Jens Ole

Brugeravatar
raj
Kontakt:

Indlæg af raj » 25 aug 2015 07:22 am

jens ole skrev:Jeg tror Sony skyder sig selv i foden hvis de kun satser på deres FF Emount.

Det er der vel heller ikke nogen grund til at tro, at de kun gør?

jens ole skrev:Jeg vil lige sige at jeg købte mit a3000 for mere end et år siden, da jeg allerede dengang gik ud fra at A-Mount ville forsvinde.
Rigtigt mange har skrevet at de ikke kunne se årsagen til min bekymring.
Så det kommer ikke bag på mig. Surt for de som har købt Sony 300 mm. f2,8 G, men jeg forstår godt Sony
Nu er der jo ikke meldt noget ud. Tænker det mest sandsynlige er at de vil fortsætte med a-mount kameraer i den dyre ende (a99 og a77). Jeg var bare lidt overrasket over, at de fjerner a99 fra deres produktliste, før det nye er på banen. Men var det egentlig ikke det samme mellem a900/a850 og a99, når jeg nu lige tænker mig om?

Hilsen Jonas

Brugeravatar
jakobrojel
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony a99 + Nex-5 + Nex-7

Indlæg af jakobrojel » 25 aug 2015 09:53 am

Det har vel være skriften på vægge i snart et år. Jeg har da mentalt afskrevet alle mine a-mount objektiver, klart at jeg kan tage billeder med A99 men det bliver da niche kameraet når jeg får taget mig sammen til at købe A7Rii med Batis 85F1.8

Det var en sjov tid, lidt ærgeligt at det kosede så mange penge at satse på en outsider

Brugeravatar
Spacelord
Fætter Guf
Geografisk sted: København

Indlæg af Spacelord » 25 aug 2015 10:11 am

jakobrojel skrev:Det har vel være skriften på vægge i snart et år.
Jeg skaffede mig af med mit Sony/Minolta for 3½ år siden og havde overvejet det længe inde. Allerede der, syntes jeg godt at jeg kunne se, hvor det førte hen :zconfd

Besvar