Canon RP, 485g FF kamera

Post nyheder fra fotoverdenen; til annoncering samt diskussion af fotobranchens nyheder.
Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kamera: Canon 5D IV og II, Olympus E-5
Geografisk sted: Frederikshavn
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: Canon RP, 485g FF kamera

Indlæg af JPFoxtrot » 25 feb 2019 08:34 am

Søren N skrev:
25 feb 2019 08:10 am
Det kunne da være mistilliden blev gjort til skamme og man blev positivt overrasket.
Jeg taler ikke om mistillid. Jeg taler blot om at man kan have mere tillid end til andre. Visse ting kan de mærker man ikke nærer den store tillid til ikke ændre på - og så kan man jo aldrig blive positivt overrasket.

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 25 feb 2019 09:19 am

JPFoxtrot skrev:
25 feb 2019 08:34 am
Søren N skrev:
25 feb 2019 08:10 am
Det kunne da være mistilliden blev gjort til skamme og man blev positivt overrasket.
Jeg taler ikke om mistillid. Jeg taler blot om at man kan have mere tillid end til andre. Visse ting kan de mærker man ikke nærer den store tillid til ikke ændre på - og så kan man jo aldrig blive positivt overrasket.
Du siger der er mærker du ikke nærer den store tillid tillid til, med andre ikke har tillid til. Det er enten eller og så kan man blive positivt overrasket over at det faktisk er pålideligt, fungerer upåklageligt og leverer hvad man ikke havde den store tillid til det kunne. En anden ting er at man kan være inkompatibelt med userinterfacet enten ergonomisk eller intellektuelt og det er noget helt andet

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 25 feb 2019 09:33 am

JPFoxtrot skrev:
18 feb 2019 13:09 pm
Søren N skrev:
18 feb 2019 12:47 pm
Nej jeg tænker du er ved at lægge mig ord i munden jeg ikke har sagt.
Jeg tænkte sjovt nok det samme da du lagde ud med at sætte "skråstreg mistillid" efter min udlægning. Mit argument er blot at vi vælger kamera udfra tillid til kameraet/producenten/mærket.
Søren N skrev:
18 feb 2019 12:47 pm
Det er en helt ærlig sag at sige det skal være Pentax, Olympus eller whatever. Det er i orden at have mundvand over en bestemt kamera model og det var egentlig bare det jeg ville kommunikere. Der hvor det bliver lidt stramt er når den slags GAS skal pakkes ind i rationaliseringer for at legimitisere købet og få bekræftet sit valg. Fuji X-T2 er langt fra det bedste på markedet men det gør hvad det skal og i mine øjne er det det fedeste digital kamera der er lavet. Andre ser det anderledes men jeg har ikke behov for at rationalisere mit valg. At man som professionel har flere og andre prioriteringer Mht for eksempel service mm. er en anden snak.
Jeg har svært ved at se at et rationale ved ens kameravalg er GAS. For nogen er rationalet tydeligvis f.eks. pris og ibis, men som du selv er inde på er der jo, for andre, mange andre faktorer indeover, og det har jeg bare svært ved at forbinde med at blot være bekvemme undskyldninger. I min verden er det jo det der gør at man er glad for sit kamera og synes at det er det fedeste der er lavet :)
Jeg tror i den grad vi taler forbi hinanden.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 25 feb 2019 09:36 am

Søren N skrev:
25 feb 2019 09:19 am
Du siger der er mærker du ikke nærer den store tillid tillid til, med andre ikke har tillid til. Det er enten eller og så kan man blive positivt overrasket over at det faktisk er pålideligt, fungerer upåklageligt og leverer hvad man ikke havde den store tillid til det kunne. En anden ting er at man kan være inkompatibelt med userinterfacet enten ergonomisk eller intellektuelt og det er noget helt andet
Det kan man sikkert, men hvad er argumentet for at prøve? For mange er de kr. 12.000 som dette kamera koster alligevel en sjat penge, så argumentet for at købe et mærke som man ikke umiddelbart nærer den store tillid til (ergonomisk, intellektuelt, og/eller følelsesmæssigt) for at se om man bliver positivt overrasket er?

Hvis man nu f.eks. bedre kan lide grebet, udseendet, fatningsstørrelsen, fabrikantens generelle position på markedet med hvad angår imaging generelt, fabrikantens økosystem, fabrikantens produktionsland, eller noget andet ved et bestemt mærke, tænker du så at man alligevel bør købe et andet mærke for at se om man bliver positivt overrasket? Det eneste argument som ville kunne påvirke mig er hvis et mærke kan tilbyde mig en rimelig garanti for at jeg vil kunne udvikle mine evner som fotograf, for som jeg ser det, kræver det et kamera man har tillid til.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 25 feb 2019 09:55 am

Læs lige hvad jeg skriver!! Jeg skrev jo netop at man kunne være inkompatibel med menu systemet eller ergonomien. Det har intet med tillid at gøre.
Følelsesmæssigt....nemlig lige nøjagtig. Der hvor kæden så hopper af er når man ikke kan nøjes med at udtrykke det men skal have de "rationelle" argumenter frem. Eller ligefrem underkende features og funktionaliteter hos konkurrencen indtil ens eget mærke når dertil hvor det så pludseligt er en revolutionerende gamechanger
Og det er da også helt fint at sige dette kender jeg og er tilpas med og så er der jo ingen grund til at vælge andet, eller jeg kan lide det kamera og det hæmmer mig ikke.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 25 feb 2019 10:05 am

Søren N skrev:
25 feb 2019 09:55 am
Eller ligefrem underkende features og funktionaliteter hos konkurrencen indtil ens eget mærke når dertil hvor det så pludseligt er en revolutionerende gamechanger
Underkender man features og funktionaliteter hos andre mærke ved at undlade at købe de mærker?

Personligt synes jeg da at der er fede funktionaliteter og features derude og jeg sætter pris på at de udvikles, men hele min pointe er blot at de alene ikke kan sikre min udvikling som fotograf. Jovist er jeg glad når de kommer til mit mærke - men ligefrem gamechangere mener jeg nu aldrig man kan kalde det.
Søren N skrev:
25 feb 2019 09:55 am
Og det er da også helt fint at sige dette kender jeg og er tilpas med og så er der jo ingen grund til at vælge andet, eller jeg kan lide det kamera og det hæmmer mig ikke.
Alligevel kunne du jo evt. prøve nogle andre mærker, du kunne blive positivt overrasket :)

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 25 feb 2019 11:10 am

JPFoxtrot skrev:
25 feb 2019 10:05 am

Underkender man features og funktionaliteter hos andre mærke ved at undlade at købe de mærker?
Ikke nødvendigvis men det er da forekommet at der i tråde er argumenteret imod sådanne for senere.........
JPFoxtrot skrev:
Personligt synes jeg da at der er fede funktionaliteter og features derude og jeg sætter pris på at de udvikles, men hele min pointe er blot at de alene ikke kan sikre min udvikling som fotograf. Jovist er jeg glad når de kommer til mit mærke - men ligefrem gamechangere mener jeg nu aldrig man kan kalde det.
Jeg er personligt meget på linje med dig her men kan da i den grad se værdien af eye-AF og hvis jeg portræt fotografering højt på aktivitetslisten ville et Sony kamera også være ret så relevant, Det ligger faktisk og lurer i min mentale ønskeliste netop pga. den langt bedre implementering af Eye AF. Olympus har en fed multieksponerings, eksponerings direct view feature hvor man følger eksponeringen bygges op realtime. Det kunne jeg også godt se en anvendelse for.
JPFoxtrot skrev:
Alligevel kunne du jo evt. prøve nogle andre mærker, du kunne blive positivt overrasket :)
Ja både A7III og D750 er fristende kameraer. D800 serien er kæmpe klodser jeg aldrig ville få taget med mig omend et Nikon DSLR ville lade mine gamle AFD optikker komme til hæder og ære igen. Canon ejerne i klubben er meget glade for deres kameraer jeg må dog er kende at jeg er fortabt når jeg får et i hænderne det virker næsten børnesikret eller også er jeg for dum til at finde ud af dem. Jeg er ellers mege fristet af et par optikker og den elektroniske omvendering samt de kompatible ring- og makroflash fra f.eks Yongnou.

Alt ialt findes der ufatteligt mange hensyn man kunne tage mht. features og specifikationer. Det er dog lanngt de færreste der virkelig ville få noget reelt ud af det. For langt de fleste af os er det bag søgeren der er den begrænsende faktor findes ikke hvad der står foran på kameraet eller det der er i det.

Brugeravatar
JPFoxtrot
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af JPFoxtrot » 25 feb 2019 13:49 pm

Søren N skrev:
25 feb 2019 11:10 am
Alt ialt findes der ufatteligt mange hensyn man kunne tage mht. features og specifikationer. Det er dog lanngt de færreste der virkelig ville få noget reelt ud af det. For langt de fleste af os er det bag søgeren der er den begrænsende faktor findes ikke hvad der står foran på kameraet eller det der er i det.
Lige præcis.

Jeg glæder mig såmænd også til at der kommer en god eye-af til Canon - men det er ikke nok til at jeg haster ud og køber Sony. Dertil er jeg for følelsesmæssigt forbundet til mit Canon, og det kan man jo så synes er noget mærkeligt noget at være til et kamera. Men det er blot der tilliden kommer ind i billedet, og følelsen af at når jeg har mit Canon i hånden så laver vi billeder sammen og som er det bedste JEG formår at lave. Jeg føler mig ikke overbevist om at jeg ville kunne tage bedre billeder med f.eks. et Sony A9 - tværtimod. Og så er der ingen grund til at købe efter min bedste overbevisning :)

Brugeravatar
Ruben_H
Rang: Veteran
Rang: Veteran
Kamera: Canon, flere

Indlæg af Ruben_H » 16 jan 2020 21:37 pm

Day One med RP :) Jeg er imponeret. Nu skal der leges de næste dage :)

Besvar