det ene eller det andet lys setup

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Besvar
tim jensen
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: canon eos 650d

det ene eller det andet lys setup

Indlæg af tim jensen » 03 mar 2018 14:21 pm

jeg har fået overskud igen, og vil gerne i gang med portræt foto af bekendte osv.

jeg har et canon eos 650d , samt canon ef 50mm f/1,8 stm lens

så kommer vi til lyset/flash

har kigget på dette:. Linco Lincostore 2000 Watt Photo Studio Lighting Kit With 3 Color Muslin Backdrop Stand Photography Flora X Fluorescent 4-Socket Light Bank and Auto Pop-Up Softbox

eller:. 2 x K&F Concept KF590C KF22.001 E-TTL Speedlite Flash with Wireless Slave Function for Canon DSLR Cameras
og så med wireless trickere og soft box og så købe bagrund for sig

hvad er jeres mening til dette setup, og har i andre løsninger/ideer.

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Re: det ene eller det andet lys setup

Indlæg af Søren N » 03 mar 2018 16:17 pm

Jeg vil til hver en tid foretrække flash frem for lamper og hvis du vil være mobil og bruge den alle mulige steder er speedlights et udmærket sted at starte. Det er et kompromis da de generelt ikke er helt så kraftige som studie flash, er forholdsvist retningsbestemte og ikke har modellys. Det sidste har jeg så ikke de store problemer med da man i mine øjne hurtigt lærer at previsualisere lyset fra opstillingen
Studie flash i 250-300WS klassen er forholdsvist billige, rimeligt kraftige og har for en dels vedkommende et anvendeligt modellys. Det er til gengæld en stationær løsning der kræver en del at flytte rundt.
Derudover har Godox nogle mellem løsninger i form af kraftige speedlight lignende flash på 200-360WS der kører på batteri. Der er kraftige bare omnidirektionale lamper (barebulbs) og mangler kun modellys. Det er en noget dyrere løsning men særdeles anvendelig.
Se evt her
https://flashfotovideo.dk/godox-wistro-ad200.html

Endelig kan man kombinere speedlights med portable flash og/eller studie flash som man vil.

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: det ene eller det andet lys setup

Indlæg af nikon » 03 mar 2018 21:04 pm

Det første sæt du henviser til er "almindelige" fotolamper og giver efter min mening ikke lys nok i forhold til speedlights.
Jeg ville også satse på speedlights ....og er derfor enig med Søren.

Køb f.eks. 1 speedlight til at starte med og brug så en reflektorskærm eller et stykke hvid flamingo som opblødning.

Køb desuden et stativ og en paraply / softbox samt et triggersæt. Nogle Canon kameraer kan vist køre radiostyring af visse speedlights, så du kan spare riggersættet.

Efter nogen tid med dette setup vil du have et bedre overblik over hvad du mere skal investere i. Du vil også mere have en fornemmelse af om din baggrund skal være hvid, grå, sort, meleret, farvet eller noget helt syvende.

Der findes et utal af video'er på Youtube til at få inspiration fra....søg f.eks. på portrait one light setup

/preben

Besvar