Paraply eller Softbox?

Spørgsmål/debat om studierelaterede emner; eks. produktfoto, modelfoto, portrætfoto, reflektorskærme, diffuserbokse, blitzopstillinger mv.
Besvar
Brugeravatar
MortenNikon
Rang: Aktiv
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: nordfyn

Paraply eller Softbox?

Indlæg af MortenNikon » 15 mar 2018 20:09 pm

Hej
Skal tage en stribe gruppebilleder (2-5 personer på hvert billede). Det foregår indendørs og på samme sted (de kommer forbi og stiller op der hvor jeg står :).

Har ikke studieudstyr, så jeg havde bare regnet med at skyde med mit D300 og blitz (Yongnuo 565EX).
Men, uden at have budget til noget rigtigt, så kan jeg se at man kan få en softbox på stativ, eller en paraply på stativ indenfor noget som jeg godt kan smide i projektet. Er det mon værd at gøre?

Der fulgte en 'softbox' med til min blitz (som denne: https://www.amazon.com/Opteka-SB-1-Univ ... B0017U0WM8 ). Tænker du/I at den kan bruges til et sådan projekt?

Håber at det giver mening :wink:
M-lyn
Senest rettet af MortenNikon 16 mar 2018 11:57 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Re: Paraply eller Softbox?

Indlæg af Peterpan » 15 mar 2018 20:43 pm

Du skal nok først finde ud af om det er en en gangs forestilling, eller om du vil have det som en tilbagevendende mulighed, ligesom en målsætning af hvilken kvalitet dit foto skal have.
En lyskilde er under alle omstændigheder for lidt, det vil være umuligt at styre dine skygger, derfor må du anskaffe en yderligere lyskilde. Den soft boks du har, er meget lille og vil kun give en meget begrænset lys spredning, især når du skal tage op til 5 personer samtidig, det vil give alt for stor forskel på lys og skygge, samt ekstrem mange uønskede hård kontraster.
Du skal også tænke på baggrund, så hvis du ikke har mange meter fri bag personerne, er en baggrund nødvendig.
En billig minimums løsning vil være:

2 stk. blitz på et par billige stativer, med et par hvide gennemlysnings paraplyer (koster ikke meget).
En baggrund af et materiale der har en jævn ikke reflekterende overflade og som ikke krøller.

Hvis dit foto ikke skal være et studie foto, kan du overveje en udendørsoptagelse, med stor blændeåbning, så får du en meget sløret baggrund, men her kan det også være svært at styre lyset.

Brugeravatar
Søren N
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 16 mar 2018 06:22 am

Google
Joe McNally lighting group with one lightsource

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 16 mar 2018 08:06 am

I forhold til at belyse grupper har speedlights 2 ulemper. Design og udladningsstyrke.
Fresnel linsen gør at lyset ikke spredes lige så meget som omnidirektionale flashrør hvilket gør det svært at udfylde store paraplyer og softbokse.
Udladningsstyrken gør det svært at komme så langt væk at man ikke har problemer med lyset aftagen
Lyset fra flash aftager med kvadratet på afstands forskellen således at hver gang afstanden fordobles aftager lyset fra flashen med 2 blændetrin/eksponeringstrin.
Altså for at få blødt lys vil du have så stor en lyskilde så tæt på som muligt får at få en jævn eksponering henover motivet vil du have det så langt væk at det ikke aftager væsentligt gennem motivet.
Alternativt kan du arbejde uden modifiers omend det ikke altid virker er der set glimrende billeder lavet sådan.
Så er der noget tænken ud af boksen med brug af bounceteknikker, hvide badeforhæng osv.

Brugeravatar
MortenNikon

Indlæg af MortenNikon » 16 mar 2018 10:56 am

tak for svar.
Jeg har googlet mig lidt videre, og ender med at prøve to paraplyer med lamper (skulle give mere lys end softboxe). Da det er hvad jeg ender med som mit 'begynder setup' ;-) vil det så være en ide at sætte dem op lidt fra siden, og så bruge min flash forfra (kan kun bruge flash direkte på kameraet).
M-Lyn
Senest rettet af MortenNikon 16 mar 2018 11:57 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 16 mar 2018 11:22 am

Hej Morten

Der er mange måder at lave det du her skitserer på og der er rigtig mange meninger om hvad der er minimum for at kunne lave opgaven.
Du skriver ikke noget om havd der er årsage til fotograferingen eller hvad der er af krav til opgaven.
Den KAN da laves med løse flash på stativ på camera det handler langt hen ad vejen om hvad du vil have af resultat. Hvis det er en familie fotografering for at forevige familiens medlemmer er kravet jo et - og måske ikke så stort da det er registreringen der er det væsentlige.
Med det budget og materiale du beskriver ville jeg gøre sådan her: Jeg ville sætte flashen op et stativ og lade den lyse ind på en flamingoplade i en afstand af 50 - 75 cm. Det vil være din reflektor som så kaster lyset over på de opstillede personer.
Flashen ville jeg lade være indstillet til at skyde med samme styrke på alle fotos. Personerne skal stå på samme sted (et kryds på gulvet). Du kan så lave den samme eksponering på alle billeder (tid og blænde) Ingen automatik her så der bliver ro på til at koncentrere sig om optagelsen.

Da du får en relativ kort afstand til de opstillede personer bliver din dybdeskarphed problemet. Du skriver at du har et Nikon D300, jeg har regnet lidt på det og hvis du har et 50mm optik og bruger bl 5.6 får du ved en afstand på 3meter til personerne der skal fotograferes en dybdeskarphed fra 2.66 til 3.43 og burde kunne fåes til at fungere - problemet bliver at opstille de mange (5) personer således at alle er inden for den "plet" lys som flashen leverer.

Hvis muligt så lav opstillingen langt fra vægge så der ikke kommer slag skygger på baggrunden.

/JenODem

Brugeravatar
MortenNikon

Indlæg af MortenNikon » 16 mar 2018 11:57 am

@JenODem: dejligt svar, takker
Opgaven er en skole der laver Gallafest, og så kommer 2, 3, 4 elever forbi og vil gerne foreviges ;) Jeg ved ikke hvad de sætter op som baggrund eller pynt, men kravene er ikke noget Pro....blot at jeg gerne vil gøre det så godt som muligt indenfor mit eget udstyr (som lige er blevet opgraderet med to paraplyer med fast lys)
M-Lyn

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 16 mar 2018 13:51 pm

Hvis det skal ligne sådan nogle rød løber fotos, så skal du bare have flash'en på kameraet og direkte på personerne. Eventuelt brug din lille softboks.
Lidt pænere sæt din flash (med den lille softboks) på et ttl kabel og hav den i din venstre hånd så lyset kommer lidt væk fra kameraet
Hvis lyset skal være lidt blødere og der er et hvidt loft så peg flash'en op i loftet og brug dit bouncecard (det lille hvide stykke plastik, du kan trække op af din flash) eller sæt din flash diffusor på.

Vær ikke bange for at gå op i iso, hvis din flash ikke er kraftig nok. Hellere tilstrækkelig dybdeskarphed (blænde) end lav iso til denne slags billeder.

God fornøjelse

Venlig hilsen Jesper

Brugeravatar
JenODem
Kamera: Nikon

Indlæg af JenODem » 16 mar 2018 17:26 pm

Nå Okay det giver meget bedre muligheder for at vejlede dig.

Flashen på camera god afstand til baggrund; ingen slagskygger. Da loftet i offentlige bygninger ofte sidder noget højt kan du få problemer med at flashen ikke er helt kraftig nok og det kan give det problem at modellerne er lysere i toppen og mørkere ned ad kroppen (håber at du forstår), jeg ville sætte flashen på camera og bruge den softboks du har. Gå bare lidt op i ISO 400-800 og brug gerne bl 5.6 eller større for at dybdeskarpheden er iorden (husk kryds på gulvet hvor de skal stå og et mærke hvor du selv sal stå.)

Held og lykke

/JenODem.

Brugeravatar
Søren N

Indlæg af Søren N » 16 mar 2018 17:46 pm

Du nævner fast lys med softbokse.
Lamper er generelt set ikke kraftige nok til portrætter, særligt ikke af grupper så jeg vil holde det til en simpel opstilling med flash. Har du mulighed for at set lokalet på forhånd?

Brugeravatar
MortenNikon

Indlæg af MortenNikon » 17 mar 2018 11:18 am

@Søren: Yup, jeg ved hvor billederne skal tages....lige nu er der blot en hvid vandskuret murstensvæg, men lur mig om ikke der bliver sat noget pynt op til fotograferingen af elevernes Galla :)

Jeg har ikke softbokse (kun den der dims til at sætte over min Yongnuo blitz), men to Paraplyer med fast lys, som jeg havde forestillet mig at stille til venstre og til højre for kameraet, og så lade dem sprede noget lyd 'ud over det hele'-ish!? Opsætning som på: https://www.stefantell.se/blog/2012/03/ ... up-photos/ (se hans setup tegning lidt nede) dog med den forskel at mine paraplyer vender mod motivet, og derved bliver 'shoot-through' (mener jeg at de hedder).
M-lyn

Brugeravatar
Hasseltoft
Challenger
Kamera: Canon 5D III
Geografisk sted: København K
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Hasseltoft » 17 mar 2018 11:52 am

JenODem skrev:
16 mar 2018 17:26 pm
Da loftet i offentlige bygninger ofte sidder noget højt kan du få problemer med at flashen ikke er helt kraftig nok og det kan give det problem at modellerne er lysere i toppen og mørkere ned ad kroppen (håber at du forstår),
Det har du misforstået. Det er rigtigt at hvis loftet er højt oppe, kan hans flash være for svag. Men jo længere væk lyskilden (her loftet) er jo MINDRE fall off (forskellen på lysstyrken i toppen og ned af kroppen). Så faktisk det modsatte af hvad du skriver.
Venlig hilsen Jesper

Besvar