Test: Pentax *ist DS

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 06 okt 2008 20:08 pm

Da det så lidt tomt ud her i ”Pentax udstyr”, ville jeg her gerne skrive mine erfaringer med Pentax digitale spejlreflekskameraer (DSLR), med udgangspunkt i de fire jeg selv har haft befatning med: Pentax *ist DS, K100D, K100D Super (6 Mp)og Pentax K10D (10 Mp).

Det er ikke ment som et ’fanboy’-indlæg (selvom jeg nok til en vis grad er en Pentax fanboy), men som nyttig information til eventuelle førstegangskøbere eller nye brugere af Pentax-udstyr.

Forhistorie
Pentax kom lidt sent i gang med digitale spejlreflekskameraer. Deres første bud var Pentax *ist D på 6 Mp, som vist blev annonceret i februar 2003. Da havde Canon og Nikon allerede godt med DSLR for professionelle og amatører i flere år. [EDIT: Faktisk findes der en udmærket anmeldelse af Pentax *ist D på http://www.mkdata.dk/pctutor/hardware/art0012.htm fra den gang dette kamera kom frem.]

Pentax *ist D hørte til den avancerede amatør/semi-professionelle kategori i den forstand, at det havde rigtig pentaprisme-søger, 11 fokuspunkter (heraf 9 som krydspunkter), avanceret TTL-blitz-styring, mulighed for batterigreb, indstillingshjul både på forsiden og bagsiden, mange fine funktioner som hyper-manual og meget god betjening, men på andre punkter var det for lidt og for sent, fx kun 6 Mp og lille 1,8” LCD og en meget lille buffer. Huset var bygget over et solidt metalchassis med en skal af solid plastic og gummi udvendigt. Sensoren var den samme Sony 6 Mp CCD-sensor, som Nikon har benyttet i mange af sine modeller.

Pentax fulgte denne model op med *ist DS, *ist DL, *ist DS2, *ist DL2, K100D, K110D og K100D Super – alle med den samme Sony 6 Mp CCD-sensor. Alle disse regnes som havende lavere specifikationer end det første *ist D, men af disse kommer *ist DS nærmest med pentaprisme-søger, 11 fokuspunkter og TTL-blitz-muligheder, plus større buffer og større LCD på bagsiden, mens de øvrige (og senere modeller) af konkurrencehensyn fik en lidt ringere pentaprisme-søger, sådan som det efterhånden var blevet normalt på fx Nikons og Canons low-end-modeller og mindre buffer. Alle Pentax DSLR indtil nu (oktober 2008) har en såkaldt APS-C-sensor (svarende til Nikons DX-format) på ca. 24 x 16 mm (crop-faktor 1,5), altså ingen ’full frame’-sensor og p.t. heller ikke nogen i sigte.

Pentax K100D fra efteråret 2006 var Pentax’ første kamera med billedstabilisering og på den måde en forløber for den første rigtige opgradering af Pentax *ist D, nemlig Pentax K10D (10 Mp CCD), som kom i november 2006 (mere om dette i en anden artikel). Pentax K100D blev afløst af et K100D Super i efteråret 2007, som er nærmest identisk, men har kontakter for SDM fokusmotor i objektivet.

Alle Pentax DSLR i *ist-serien samt K100D har ’screw-drive’, dvs. fokus-motor i kamerahuset og kan ikke betjene fokus på rene SDM (USM/HSM)-objektiver. Alle Pentax DSLR i *ist-serien samt i K100D/K200D-serien benytter fire stk. AA-batterier som strømforsyning. K10D/K20D benytter et litium ion-batteri (D-LI50) af samme type som KonicaMinolta har brugt. Alle Pentax DSLR har solidt metalchassis beklædt med en skal af polymerplastic, og alle har bajonetfatning i metal. Alle Pentax DSLR benytter hukommelseskort af SD-typen (bortset fra det første *ist D, der benytter Compact Flash). Alle Pentax DSLR benytter Pentax K-bajonet, men den har mistet én funktion fra den analoge tidsalder, som gør at den ikke kan bruge auto-blænde med ældre objektiver fra 70-erne.

Pentax *ist DS
Lad mig sige det med én gang: Pentax *ist DS er et fantastisk og meget vellykket lille kamera for den lidt krævende amatør. Godt egnet til den tænkende fotograf som tager fx portrætter eller landskabsfoto. Bufferen, autofokusen og fps vil dog nok ikke helt tilfredsstille action-fotografen.

Sensor
Sony 6 Mp APS-C sensor (24 x 16 mm). Iso kan indstilles fra 200 til 3200 i hele trin. Maks. opløsning 3008 x 2008 piksler.

Ergonomi
Det har fantastisk god ergonomi og ligger meget godt i hånden. Det har målene 125 x 93 x 66 mm, hvilket er kompakt med tanke på at det har rigtig pentaprisme-søger. Det vejer 605 g. Det vil sige at det har omtrent samme mål som, men vejer lidt mere end Canon 350D, mens det er betydeligt mindre og lettere end Nikon D70 med bedre byggekvalitet.

Søger
Pentaprisme-søgeren er rigtigt god og oversigtlig.

LCD
Alle Pentax DSLR med undtagelse af den allernyeste model (K-m/K2000) har LCD-skærm på kameraets overside i tillæg til
en 2-tommers skærm på bagsiden.

Buffer
Bufferen er ikke for stor (det er en mangel ved de fleste Pentax DSLR). Det betyder at Pentax *ist DS kan tage op til 8-9 jpeg-optagelser eller ca. 5 raw-optagelser ved ca. 2,8 fps. Derefter falder hastigheden til ca. 1 fps.

Bajonet
Pentax K. Der er diverse varianter, fordi man på nyere objektiver har fjernet blændeindstillingen fra objektivet, og fordi man nylig har introduceret SDM (Supersonic Drive Motor) fokusmotor i objektivet. På de digitale DSLR har man fjernet en funktion fra den mekaniske tidsalder i 70-erne til mekanisk aflæsning af objektivets blændeindstilling. Man har dog lavet en omvej vha. af en ’grøn knap’ som delvist bøder på dette.

Bagudkompatibilitet
Det betyder at Pentax har nok den bedste bagudkompatibilitet overhovedet. Man kan benytte objektiver fra 60-erne og starten af 70-erne med M42-skruefatning hvis de forsynes med K-adapter, og disse kan benyttes med blændeprioriteret eksponeringsmåling (hvor søgeren dog formørkes når der nedblændes). Man kan benytte alle objektiver med K-fatning fra 70-erne og opefter. Objektiver benævnt ’Pentax SMC’ (kaldet K-serien) eller 'SMC Pentax-M' (kaldet M-serien) kan benyttes i M-modus hvor eksponeringsmåling foretages med en 'grøn knap' (på *ist D/K10D/K20D) eller AE-L-knappen (på alle andre, dvs. også *ist DS). Der foretages da en hurtig nedblænding og eksponeringsmåling. Fotografen kan benytte den eksponeringsindstilling dette giver, eller justere denne efter eget forgodtbefindende (manuel). Objektiver som er nyere end disse, dvs. objektiver mærket ’SMC Pentax-A’ (manuel fokus) fra 80-erne, ’SMC Pentax-FA’ (autofokus analog) fra 90-erne eller ’SMC Pentax-DA’ (autofokus digital) fra 2000-tallet virker uden nogen begrænsninger.

Blitz
Pentax *ist DS kan styre blitzer med det gamle Pentax TTL-system og det nye Pentax P-TTL-system (preflash). Det gør at man kan benytte de gamle blitzer tilhørende TTL-alderen, dvs. fra 80-erne og 90-erne, men også de nye blitzer (FGZ-serien) som er lavet specielt til DSLR. Det er kun *ist D og *ist DS om kan begge dele – alle senere modeller er kun P-TTL.

Objektiver
Pentax introducerede SMC (Super Multi Coating) sidst i 60-erne, mener jeg, og denne coatning har bidraget til at gøre Pentax’ objektiver til nogle af de bedste. Derfor er ældre Pentax-objektiver (eller Takumar, som de hed i M42-alderen) værdsat den dag i dag. Nogle er meget eftersøgt den dag i dag, fx SMC Takumar 135/2.5 med M42-skruefatning eller SMC Pentax 135/2.5 med K-fatning. (NB Objektiver, der hedder Takumar, men har K-bajonet, er en billigserie som man generelt skal holdes sig fra.)

Da Pentax var sent ude med DSLR, kom de også sent i gang med objektiver til APS-C-formatet. Det har man dog rådet bod på nu, så objektivudvalget er ikke længere nogen grund til at fravælge Pentax. Der er de såkaldte ’pancakes’ lavet specielt for DSLR: DA 21mm F3.2, DA 35mm F2.8 macro, DA 40mm F.28 og DA 70mm F2.4. Der er fisheye-zoom fra 10-17mm og vidvinkel-zoom fra 12-24 mm F4.0 og en fast vidvinkel 14mm F2.8. Der er kvalitetszoomerne DA* 16-50mm F2.8 og DA* 50-135mm F2.8 med vejrforsegling og SDM. Der er gode kvalitetszoomer som DA 16-45 F4.0, DA 55-300mm F4.0-5.8 og DA 17-70mm F4.0 SDM. Der er DA* 200mm F2.9 og DA* 300mm F4.0 med vejrforsegling og SDM, og der kommer en DA* 55mm F1.4 som erstatning for 85mm på analog samt en DA*60-250mm F4.0 zoom med SDM og vejrforsegling. Pentax har desuden andre faste brændvidder af høj kvalitet, bl.a. FA Limited 31mm F1.8, 43mm F1.9,og 77mm F1.8 som prises i høje toner. Derudover findes der millioner af andre objektiver med K-fatning fra Pentax’ lange historie, som alle kan bruges på de digitale spejlreflekskameraer.

Focus trap
En lille kuriositet: da man kan bruge manuel fokus objektiver med stor fornøjelse og gode resultater på Pentax DSLR, er der mange der gør det. Selvfølgelig bliver et manuel fokus objektiv fra 70-erne eller 80-erne ikke til autofokus-objektiver på et moderne hus, men man kan dog få noget der er næsten lige så godt – focus trap. Hvis AF-knappen står på AF og ikke MF, vil kameraet kun udløse hvis motivet er i fokus. Det kan bruges på mange måder. Det er fint til makro. Her kan man vælge udsnit og dreje langsomt på fokusringen eller bevæge kameraet nogle millimeter frem eller tilbage, og så tager kameraet selv billedet når motivet er i fokus hvis udløseren holdes ned. Med fx en 400 mm telelinse kan man fotografere fugle i flugt ved at holde udløseren nede, følge fuglen og dreje fokusringen frem og tilbage. Hver gang fuglen er i fokus, tages der et billede. Teknikken kan faktisk give rigtigt fine resultater.

Grund til at købe/bruge/eje Pentax *ist DS:
  • 1) Søgeren
    2) Ergonomien
    3) Meget gode egenskaber ved høj iso
    4) Det brede udvalg af nyt og gammelt Pentax-glas
    5) Bagudkompatibiliteten
    6) Høj kvalitet til en rimelig pris
    7) Fornøjelsen ved ikke altid at følge hovedstrømmen
    8) AA-batterier, let at finde overalt. Brug genopladelig NiMh eller LiIon
Grunde til at vælge Pentax fra:
  • 1) De store, Canon og Nikon, er det sikre valg; fremtidssikret og let at finde objektiver og ekstraudstyr i danske butikker
    2) Vil man en dag have ’full frame’ 24 x 36 mm sensor, er Canon, Nikon eller Sony det sikre valg
    3) Sport- eller action-fotografering: Canon og Nikon har mange kameraer med flere fps og større buffer
    4) Mulighed for at leje objektiver og bedre service-dækning på verdensplan (men det er mest for profferne)
    5) AA-batterier - irriterende synes nogen
Mht. ’full frame’ 24 x 36 mm har Canon, Nikon og Sony kommet med deres udspil. De er dog alle meget dyre for almindelige amatører, og APS-C vil nok blive videreudviklet og eksistere ved siden af ’full frame’ i mange år fremover. Olympus har bundet sig til ’four thirds’-formatet, der er mindre end APS-C igen. Om det var et klogt valg, vil tiden vise – jeg tvivler.

Kommer Pentax med ’full frame’ en gang i fremtiden? Det er svært at vide, men mastodonten Samsung har valgt K-fatningen og lanceret kameraer med samme fatning som Pentax. Det burde sikre at K-fatningen og dermed også Pentax har en sikker fremtid. Samsung som koncern er større end Sony og en af Asiens store industrielle kæmper, så det bliver spændende at følge med i Samsungs dispositioner fremover.

Men alt det tænker jeg ikke så meget over. Jeg fornøjer mig med mit Pentax *ist DS, som med et 40mm pancake-objektiv kan ligge i en jakkelomme og være med overalt, men alligevel leverer en billedkvalitet som jeg kan bruge til noget (hvem har da brug for ’four-thirds’?). Jeg har en pæn samling gamle objektiver som jeg har købt meget billigt, og som jeg kan fornøje mig med på digitalt. Og jeg kan ’opgradere’ til et af de mest spændende kameraer i nyere tid – Pentax K10D (eller afløseren K20D), som har en række spændende funktioner. K10D vandt tre af de største priser i 2007: EISA European Camera of the Year 2007-2008, Best D-SLR Expert in Europe 2007 ved TIPA European Photo & Imaging Awards og Camera Grand Prix 2007 i Japan. Jeg vender tilbage med mine tanker om Pentax K10D.

Tmnb

Re: Test: Pentax *ist DS

Indlæg af Tmnb » 16 okt 2009 14:00 pm

Hej

Nu virker du jo ret velbevandret i Pentax *ist D universet så nu håber jeg, at du kan hjælpe en kameraven i nøden!

Jeg har gennem de sidste tre år nydt godt af mit Pentax *ist D. Det har alrdig været trofast og jeg har nemt kunne tage en 3-400 billeder på en opladning.
Nu vil kameraet dog ikke længere makke ret. hver gang jeg tænder for det vil det maksimum tage 3-4 billeder og lukker efter få minutter helt ned.
Jeg kan så forsøge at tænde og slukke et par gange og så kan jeg måske tvinge det til at tage 1-2 billeder mere men så er det også slut.
Jeg har med det samme tænkt at det har været noget med batterier eller oplader og har udskiftet begge men det hjælper ikke.
Jeg har været i Japan Photo, hvor jeg i sin tid købte kameraet og de har også forsøgt med deres batterier og kameraet vil stadig intet.

Er det noget du har hørt om før og kender en løsning på?
Vil du foreslå at jeg inden kontakt til Pentax forsøger igen med nye batterier?
I så fald hvilke har du fundet bedst til dit Pentax?
Jeg har bl. a. kigget på nogle Energizer 2450 mAh AA da jeg hører at Nimh batterier skulle være særligt gode og ellers har jeg hørt at lithium også skulle være sagen.

Du må undskylde denne store smøre men håber dog at du kan hjælpe.
Mvh
Theresa

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 16 okt 2009 14:54 pm

Jeg vil tro det er batterierne. Prøve evt. om kameraet virker med almindelige Alkaline-batterier - de skulle holde til ca. 75 skud.

Er det batterierne, vil jeg anbefale at købe et sæt Sanyo Eneloops (4 stk. genopladelige 1,5V batterier plus lader) eller to stk. 3V CR-V3 batterier som dette http://www.batteribyen.dk/advanced_sear ... 8b0afcca4a - kan også fås hos din fotohandler. Holder til ca. 800 skud.

Brugeravatar
fotojt
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER

Indlæg af fotojt » 17 okt 2009 00:06 am

Du kan også prøve at sætte en ekstern spændingsforsyning til.
Jeg lavede selv en til mit IstD af en gammel jeg havde liggende.
Hvilken spænding der skal til kan du se på siden af kameraet, så er det bare at gå på jagt mellem alle de gamle forsyninger du nok som alle os andre har liggende :-)

Tmnb

Indlæg af Tmnb » 17 okt 2009 11:56 am

Tusind tak til jeg begge for at svare mig så hurtigt! :)

Jeg tror at jeg vil starte med at købe sådan to lithium batterier og så håber jeg inderligt, at det kan løse problemet, det ville jo være intet mindre end fantastisk!
Hvis ikke, så kan det være jeg kigger ind igen :)
Tak for hjælpen!

Mvh
Theresa

Besvar