Test: Pentax K10D

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 06 okt 2008 21:58 pm

Dette er en opfølgning på min ’test’ af Pentax *ist DS. Der nævner jeg lidt af Pentax forhistorie i den digitale tidsalder og Pentax’ første versioner af DSLR.

Før efteråret 2006
Før efteråret 2006 havde Pentax et ret tyndt udvalg af digitale spejlreflekskameraer (DSLR). Der var i praksis kun ét niveau bygget på en 6 Mp sensor. Det allerførste – Pentax *ist D fra 2003 – havde lidt større ambitioner, men var agterudsejlet på dette tidspunkt. For at rette på dette lancerede Pentax i november 2006 Pentax K10D.

Lige nu har Pentax to niveauer: KxxD for entusiasten/semi-proffen og KxxxD for amatøren. Pentax har også annonceret en budget-model kaldet K2000/K-m med 10 Mp CCD, så der bliver tre niveauer: budget, amatør og semi-prof, eller noget i den retning. Nogle Pentax-entusiaster fabler om/venter på en KxD med ægte professionelle egenskaber. Det er måske planen - måske med ’full frame’ 24 x 36 mm sensor - men foreløbig er det noget som ligger ude i fremtiden. Indtil det sker, er alle Pentax DSLR såkaldt APS-C eller 16 x 24 mm (crop-faktor 1,5).

Pentax K10D byggede på en 10 Mp CCD-sensor og var et betydeligt fremskridt for Pentax-lejren. Huset er fuldstændig vejrforseglet. Bufferen er meget større – K10D kan tage 10-14 RAW ved 3.0 fps eller ubegrænset JPEG ved 3.0 fps indtil kortet er fuldt. ’Scene modes’ er forsvundet. Søgeren har pentaprisme ligesom *ist D og DS. Der er separate indstillingshjul på for- og bagside ligesom på *ist D (ét til lukkertid, og ét til blænde). Det har en forbedret udgave af SR (Shake Reduction eller billedstabilisering), som først blev lanceret på K100D. Og det har kontakter til drift af fokusmotor i objektivet (Supersonic Drive Motor eller SDM).

CCD-sensoren har 100 iso som basis-iso og kan indstilles i halve eller tredjedels trin op til 1600 iso. Der klages lidt over VPN (Vertical Pattern Noise) eller digital støj som vises som lodrette striber i skyggerne ved høj iso, men ellers er der stor tilfredshed med den nye sensor. Den store buffer er også en fornøjelse for Pentax-brugerne, som har været vant til at billedfrekvensen hurtigt faldt ved serieoptagelser. Nu kan man køre med 3 fps i JPEG indtil kortet er fuldt.

Kameraet er meget solidt. Alle Pentax DSLR bygger på et metalchassis, og alle uden undtagelse har metalfatning. Vejrforseglingen omfatter 72 pakninger, og der kan monteres et batterigreb, som også er fuldstændig vejrforsegling. Der er senere kommet DA* objektiver med vejrforsegling.

K10D har ’screw drive’ til drift af fokus i objektivet, men også kontakter til SDM. Det sikrer at man kan benytte både gamle og nye objektiver på huset uanset hvordan fokusen drives.

K10D har meget stor grad af brugertilpasning. Man kan vælge at have ISO på et af indstillingshjulene, AF med knap på bagsiden og ikke via udløseren og en række andet. Der er modtager for infrarød udløser både på for- og bagsiden.

K10D har mange nyttige funktioner som ’bracketing’ i tre eller fem trin på 0,5 til 2,0 EV – fremragende til at lave HDR-billeder. Det kan tage fra 2 til 9 optagelser med ’Auto EV adjust’ som gør at fra 2 til 9 optagelser gemmes som én fil, og eksponeringen er justeret korrekt i henhold til antal optagelser filen er sammensat af. Det er fremragende til optagelser på lang lukkertid, for man undgår digital støj ved at lægge flere optagelser ovenpå hinanden. Man kan også lave ’trick’-billeder hvor der sker ting fra optagelse til optagelse, således at der opstår fantomskikkelser på billedet. Man kan fx tage billeder af en bil med motorhjelmen oppe og lukket på samme billede, så det ser ud som om motorhjelmen er gennemsigtig. Meget fornøjeligt.

I JPEG-modus kan man lave ’bracketing’ efter hvidbalance eller farvemætning eller skarphed eller kontrast. Én optagelse splittes op og gemmes i flere versioner efter den type ’bracketing' som er valgt. Jeg har haft kameraet i snart to år, og der er endnu funktioner jeg ikke har nået at bruge eller sætte mig ind i.

Kameraet er blevet fulgt op med vejrforseglede objektiver: zoomene DA* 16-50mm F2.8 og DA*50-135 F2.8 og DA* 60-250 F4.0 er på vej. Alle har selvfølgelig SDM, men kan også benyttes på kameraer med screw drive. Det samme gælder DA* 200 F2.8 og DA* 300mm F4.0 og den kommende DA* 55mm 1.4. Disse vejrforseglede objektiver tåler støv, sne og regn i store mængder og passer derfor perfekt til K10D.

K10D er i år (2008) blevet fulgt op af K20D, som har en Samsung 14,6 Mp CMOS-sensor, som har fået meget gode ord med på vejen. Udseendemæssigt ligner de to kameraer hinanden, men der er meget nyt indvendigt, som gør K20D endnu mere kapabelt. Jeg har dog ikke større personlig erfaring med K20D.

Billedstablisiseringen virker fremragende. Nogle inkarnerede Canon- eller Nikon-fotografer siger at den optiske billedstabilisering (altså i objektivet) virker bedre, specielt med lange brændvidder. Det er muligt – jeg kan ikke modbevise det, men et meget troværdigt fransk tidsskrift - Chasseur d’Images – testede det og fandt ikke at noget system var det andet overlegent. Hvorom alting er, med billedstabilisering i huset bliver alt man smækker på kameraet stabiliseret. En russisk 16mm Zenitar F2.8 fisheye, en M42-sag fra 60-erne, en gammel 200mm med K-fatning fra 70-erne eller en relativt ny autofokus-zoom fra 90-erne eller det seneste tiår. Alt. Det er svært at matche.
Billedstabilisering erstatter ikke et stativ, og det kan ikke hindre at motivet bliver sløret hvis motivet bevæger sig, men det gælder for al form for billedstabilisering, uanset om det er i huset eller i objektivet. Men i mange situationer er det meget praktisk, og det udvider kameraets brugsmuligheder når lyset ikke er optimalt (low light-fotografering, indendørs mv.).

Når man nu betænker at Pentax har meget god bagudkompatibilitet, er det interessant at fx et gammelt 300 mm objektiv fra 70-erne faktisk får tilført ny funktionalitet med et moderne Pentax DSLR. Med ’fokus trap’ får det en slags autofokus i nogle situationer (se min artikel om Pentax *ist DS), og med SR bliver det stabiliseret. Det er da fantastisk. Med SR kan jeg tage skarpe billeder ned i nærheden af halve sekunder med en ordentlig vidvinkel. Det er virkelig sagen ved gadefotografering eller lignende.

K10D
K10D vandt tre af de største priser i 2007: EISA European Camera of the Year 2007-2008, Best D-SLR Expert in Europe 2007 ved TIPA European Photo & Imaging Awards og Camera Grand Prix 2007 i Japan. Det er fuldt fortjent. Specielt i det prisområde kameraet befinder sig.

Hus
142 x 101 x 70 mm er meget større end forgængerne. Det er også tungt med 793 gram. Det er ikke magnesium, men det er bygget over en solid metalramme, og jeg ved af egen erfaring at det tåler at få bank. Der kan monteres batterigreb (ligeledes vejrforseglet) med udløser, indstillingshjul og betjeningsknapper.

Sensor
10 Mp CCD med en opløsning på 3872 x 2592 punkter. ’Sensor shift’ billedstabilisering. Iso kan indstilles fra 100 iso til 1600 iso i halve eller tredjedels trin.

Ergonomi
Endnu bedre end Pentax *ist DS, bl.a. takket være indstillingshjul både foran og bag med rigelige muligheder for brugertilpasning af funktionerne.

LCD
LCD på oversiden med indbygget lys og 2,7 tommers display på bagsiden.

Buffer
Stor buffer som tillader ubegrænset serieoptagelse i JPEG til kortet er fuldt. Spejlmekanismen er dog begrænset til 3,0 fps, så billedfrekvensen kunne godt være højere.

Fatning
Pentax K med kontakter for SDM.

Bagudkompatibilitet
Fantastisk – se omtale i min artikel om Pentax *ist DS. Dog har man fjernet den gamle TTL-styring af blitzen, så man er nødt til at bruge seneste generation Pentax blitz (eller Sigma eller Metz). Der er lige lanceret nye ringblitzer af både Pentax, Sigma og Metz, så makro-folket har ikke noget at klage over (bortset fra prisen, måske).

Focus trap
Virker fint – akkurat som på alle andre Pentax DSLR.

Litiumbatteri
K10D/K20D har litiumbatteri med stor holdbarhed. Jeg benytter dog også genopladelige LiIon CRV3-batterier i mit Pentax *ist DS, så jeg mærker ikke den store forskel. Men mange er glade for at komme bort fra AA-batterier, som nogen opfatter som amatøragtige, mens andre synes de er praktiske.

Grunde til at købe/bruge/eje Pentax K10D:
  • 1) Søgeren
    2) Ergonomien
    3) Den store bufferen (sammenlignet med andre Pentax-modeller)
    4) Det brede udvalg af nyt og gammelt Pentax-glas
    5) Bagudkompatibiliteten
    6) Præcis (men langsom) autofokus
    7) Høj kvalitet og en masse funktioner til en rimelig pris
    8) Fornøjelsen ved ikke altid at følge hovedstrømmen
    9) Litium-batteri
Grunde til ikke at vælge Pentax K10D (eller K20D):
  • 1) Det skal stå Canon eller Nikon på kameraet. Bevares, det er det sikre valg; fremtidssikret og let at finde objektiver og ekstraudstyr i danske butikker ...
    2) Vil man en dag have ’full frame’ 24 x 36 mm sensor, er Canon, Nikon eller Sony også det sikre valg
    3) Sport- eller action-fotografering: Canon og Nikon har mange kameraer med højere fps
    4) Autofokusen virker præcist, men er langsom i forhold til Canon og Nikon (de dyrere modeller)
    5) Mulighed for at leje objektiver og bedre service-dækning på verdensplan (men det er mest for profferne)
Med Pentax K10D/K20D og med en tredeling af sit sortiment er Pentax på fuld vej tilbage igen som et af de store mærker. Jeg synes det er fornøjeligt at benytte noget som ikke alle andre har, og som jeg føler giver en masse for pengene.

Jeg vil senere komme med nogle tanker om diverse Pentax objektiver jeg har prøvet.

Brugeravatar
Sila
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K10D
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af Sila » 07 okt 2008 11:08 am

Super flot gennemgang af Pentax K10D ;)

Brugeravatar
Nimitz
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D300 + div. analoge
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Nimitz » 08 okt 2008 08:46 am

Lækkert skrevet - og ganske enig i mange af dine konklusioner.

Arbejder pt. på at skrive på 50-135 som snart uploades her..

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 08 okt 2008 10:13 am

Tak Sila og Nimitz

Vi Pentax-folk må holde sammen. Vi er ikke så mange, måske, men jeg har på fornemmelsen at vi bliver flere.

Brugeravatar
henrikn
Kamera: Pentax Z20 Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk III
Geografisk sted: Galten

Indlæg af henrikn » 08 okt 2008 22:25 pm

Jeg har også læst det ang. TTL andre steder. Men har fra 3 forskellige erfaret at det ikke giver problemer at bruge de gamle blitze..!! De kan sync. op til 1/180.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 08 okt 2008 22:54 pm

Hej Henrik
Ja og nej.
Man kan bruge fx AF280T, som er en udmærket blitz, om end lidt svag, da den har sin egen sensor og to Autoblitz-områder. Men man kan fx ikke benytte AF400FTZ, selvom det er en relativt nye og kraftig blitz, da den KUN er TTL og ikke har egen sensor, og den ikke er ny nok til at have P-TTL.

Jeg bruger dog AF280T til mange ting på mit K10D (med auto på blitzen), men synes det er ulige nemmere på *ist DS, hvor TTL virker som det skal uanset om det er med nye FA-objektiver eller gamle M-objektiver.

På K10D og K20D er det besværligt at bruge K- og M-objektiver hvis man bruger P-TTL, da P-TTL kræver at objektivets blænde er kendt af huset.

Brugeravatar
fotojt

Indlæg af fotojt » 09 okt 2008 08:46 am

Ja det er lidt træls at KxxD ikke kan bruge TTL. Det giver en del problemer. Bl.a. med Sigma flash som er et par år gamle, men de kan sendes ind og opgraderes så de virker på KxxD. Virker de på K10D er der ikke nogle problemer på K20D.

At vi ikke er mange Pentax folk, afhænger nok lidt af hvor i landet man bor. Her i Silkborg området er vi en hel del, men det skyldtes jo nok at Interphoto har været gode til at sælge Pentax. Hvilket vi må håbe de bliver ved med efter at der er skiftet importør.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 09 okt 2008 11:35 am

Hej Jens
Jeg vidste ikke at der var kommet ny importør. Det har jo været Fovitech i rigtigt mange år - hvem er det nu?

Brugeravatar
fotojt

Indlæg af fotojt » 09 okt 2008 12:14 pm

Det er Westheimer, og de skriver ikke en dyt om Pentax på deres hjemmeside. Man kan finde ud af hvormange kamereaer de har på lager ikke andet. Så der er plads til forbedringer.

agentmichael1

Indlæg af agentmichael1 » 10 okt 2008 19:42 pm

Hej Pentaxians !

Nu skulle jeg lige prøve at tage et RAW foto og det er nu gemt i PEF samt JPG.
Windows Photo Gallery kan godt vise fotoet, men min Corel PSP X kan ikke åbne den selvom der står at den kan PEF.

Hvad gør jeg forkert ??

Jeg har tidligere installeret "PENTAX_Raw_Codec"

//Michael

Brugeravatar
henrikn

Indlæg af henrikn » 10 okt 2008 20:21 pm

Jeg kender en som bruger en ældre Sigma EF-500 (faktisk min den gamle, som jeg jo fik at vide i sin tid, da jeg købte ist-DS, man ikke kunne bruge), den virker fint på K100D. Selv en gammel Osram (dem med det runde vandrette rør) har jeg mødt en engang som bruger. Og så en billig 200kr's blitz som jeg ikke husker navnet på. Alle 3 var fint tilfredse og kunne sync. med 1/180.
Jeg sidder jo så bare og ærgrer mig over jeg skiftede min gamle Sigma ud, med en ny....
SuperMulti skrev:Hej Henrik
Ja og nej.
Man kan bruge fx AF280T, som er en udmærket blitz, om end lidt svag, da den har sin egen sensor og to Autoblitz-områder. Men man kan fx ikke benytte AF400FTZ, selvom det er en relativt nye og kraftig blitz, da den KUN er TTL og ikke har egen sensor, og den ikke er ny nok til at have P-TTL.

Jeg bruger dog AF280T til mange ting på mit K10D (med auto på blitzen), men synes det er ulige nemmere på *ist DS, hvor TTL virker som det skal uanset om det er med nye FA-objektiver eller gamle M-objektiver.

På K10D og K20D er det besværligt at bruge K- og M-objektiver hvis man bruger P-TTL, da P-TTL kræver at objektivets blænde er kendt af huset.

Brugeravatar
henrikn

Indlæg af henrikn » 10 okt 2008 20:23 pm

agentmichael1 skrev:Hej Pentaxians !

Nu skulle jeg lige prøve at tage et RAW foto og det er nu gemt i PEF samt JPG.
Windows Photo Gallery kan godt vise fotoet, men min Corel PSP X kan ikke åbne den selvom der står at den kan PEF.

Hvad gør jeg forkert ??

//Michael
Kan Corel læse DNG? Hvis ja, så skift til det format og alle dine problemer er ovre.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 10 okt 2008 20:28 pm

agentmichael1 skrev:Nu skulle jeg lige prøve at tage et RAW foto og det er nu gemt i PEF samt JPG.

Hvad gør jeg forkert ??

Du skal have Corel PSP X2 for at kunne åbne en PEF fra K10D direkte i PSP. (PEF er ikke bare PEF, men afviger fra kameramodel til kameramodel.) Har du installeret 'Pentax Raw Codec' er det for at kunne se PEF-filer i Photo Gallery i Vista, men det har ingen betydning for PSP's evne til at konvertere RAW-filer.

Der findes mange RAW-konvertere. Du kan fx benytte Pentax egen Pentax Photo Lab, lave de ændringer du synes er nødvendige der (rette horisont, justere farvebalance, evt. beskære) og så gemme som TIFF. Denne TIFF-fil kan du så åbne i PSP X for at få alle data med og have et godt udgangspunkt for videre bearbejdning der.
Hvis du har taget 'RAW+jpeg', har du jo for øvrig jpeg-filer til visning på din PC. Den lidt omstændelige vej via RAW-konverter og TIFF er så kun for de billeder som du vil gøre noget helt ekstra ved.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 10 okt 2008 20:39 pm

henrikn skrev:Jeg kender en som bruger en ældre Sigma EF-500 (faktisk min den gamle, som jeg jo fik at vide i sin tid, da jeg købte ist-DS, man ikke kunne bruge), den virker fint på K100D. Selv en gammel Osram (dem med det runde vandrette rør) har jeg mødt en engang som bruger. Og så en billig 200kr's blitz som jeg ikke husker navnet på. Alle 3 var fint tilfredse og kunne sync. med 1/180.
Jeg sidder jo så bare og ærgrer mig over jeg skiftede min gamle Sigma ud, med en ny....
SuperMulti skrev:Hej Henrik
Ja og nej.

Hej Henrik
Man kan bruge gamle blitzer på K10D, men man skal være opmærksom på spændingen på blitzskoen. Den må ikke være for høj. Nogle rigtigt gamle blitzer fra den analoge tidsalder kan totalt ødelægge den fine elektronik i et moderne DSLR. Den såkaldte 'trigger voltage' må ikke være over 30 volt.
AF280T som jeg har nævnt ovenfor, måler ca. 7,3 volt og er derfor OK.

Et andet krav - med mindre man vil køre fuldt manuelt og lade blitzen give fuld udladning hver gang - er at blitzen har sin egen 'auto-funktion', dvs. at den har sin egen lysmåler.

Det er derfor jeg kan bruge en blitz som AF280T på mit K10D. Men det kræver at jeg retter blitzen mod motivet så blitzen kan måle. Da denne blitz har drejbart hoved, kan man alligevel bounce lyset mod loft eller væg.

Brugeravatar
Lars Holte

Trigger voltage

Indlæg af Lars Holte » 10 okt 2008 20:47 pm

Dette med 'trigger voltage' er for øvrig ikke kun et Pentax-problem. Det gælder alle moderne kameraer med en masse elektronik indvendigt. Derfor skal man passe på med at bruge ældre blitzer på nye kameraer.

En liste over gamle blitzer og deres trigger voltage er vist på denne side: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

Bemærk at nogle gamle blitzer kan komme op på 200 volt eller mere - det er klart at det kan gå galt, så pas på.

Besvar