Anmeldelse: smc PENTAX-M 120mm F2.8 – ca. 25 år forsinket

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Anmeldelse: smc PENTAX-M 120mm F2.8 – ca. 25 år forsinket

Indlæg af Lars Holte » 12 jan 2009 11:59 am

Anmeldelse af smc PENTAX-M 120mm F2.8 – ca. 25 år forsinket

Noget af det underholdende med Pentax er muligheden for at gribe tilbage i skuffen og finde frem til gamle objektiver fra fx 70-erne og 80-erne og benytte dem med tilnærmet samme funktionalitet som den gang. På det tidspunkt var Pentax en større spiller på SLR-markedet end det er i dag (men Pentax er ved at komme stærkt tilbage igen).
Pentax lavede virkelig kvalitetsobjektiver og var berømte for deres Super Multi Coating – en coating som de benytter i forbedrede versioner den dag i dag, og som forøger kontrasten og reducerer risikoen for ’lens flare’. Pentax er den dag i dag kendt for deres gode bagudkompatibilitet.

Først lidt historie
Pentax gik over fra M42 til den såkaldte Pentax K-bajonet omkring 1975 og lancerede først en serie som vi i dag kalder K-serien. K-serien bestod overvejende af de samme objektiver som tidligere blev benyttet på Pentax Spotmatic med M42-fatning (skruefatning) – oftest med betegnelsen Asahi Takumar Super-Multi-Coating. K-serien objektiver blev benyttet på K-serien huse som K1000, KX, KM og K2.

Allerede i 1976 lancerede Pentax en ny kameraserie som bestod af meget kompakte hus: ME, MX og ME Super. Til denne serie lancerede man helt nye objektiver som var meget kompakte med Ø 49 mm filtergevind på alt fra 20 mm vidvinkel til 150 mm tele – den såkaldte M-serie (M står angiveligt for Mini). M-serien består af udelukkende manuel fokus objektiver med en enkelt undtagelse. I 1981 lancerede Pentax et Pentax ME-F hus med et Pentax 35-70 mm autofokus-objektiv, og dette var det første autofokus SLR til at blive sat i produktion. Det blev dog ingen større succes.

Kvaliteten på M-serien var meget høj. Serien bestod i hovedsag af faste brændvidder. Pentax har altid kørt en konservativ linje. Der forekom også zoom-objektiver, men de havde ofte ret lille zoom-område og ligner ofte mere varifokale objektiver, fx 28-50 mm, 35-70 mm og 75-150 mm. Alle objektiver i M-serien var opbygget i metal og havde en fokusring med et behageligt gummigreb.

Billede
Objektivet vist monteret på Pentax K10D

smc PENTAX-M 120mm F2.8
Her vil jeg lave en mini-anmeldelse af et af de mindre kendte objektiver i M-serien som eksempel på brug af ældre objektiver på moderne DSLR huse. Det drejer sig om et objektiv med en ret sjældent forekommende fast brændvidde: 120 mm og lysstyrke F2.8. Det blev lanceret i 1977 og produceret frem til 1985, og det var tænkt som en portrættele. I forvejen havde man smc PENTAX-M 85 mm F2.0, smc PENTAX-M 100 mm F2.8 og smc PENTAX-M 135 mm F3.5 som portrætobjektiver. Det virker derfor lidt overflødigt at indføre en 120 mm, men det gav lidt mere tele end 100 mm-eren og lidt større lysstyrke end 135 mm-eren.

Jeg fik mit eksemplar her i 2009 via eBay for ca. 650 kroner inkl. fragt, og bortset fra nogle mindre brugsspor på kanterne af blænderingen er det så godt som nyt med en fokusring der går smørglat. Blænden har 8 lameller, hvilket giver en pæn runding på blænden når der blændes ned, og det bidrager som regel til en smuk 'bokeh' (udseende på specielt lyse punkter i de dele af billedet som ikke er i fokus). Blænden går fra 2.8 til 32. Nærmeste fokuseringsafstand er 1,2 meter, hvilket er OK, men ikke gør det til noget makroobjektiv.

Noget af det enestående ved M-serien objektiver er dog den kompakte størrelse: dette har en længde på kun 63 mm målt fra fatningens anlægsflade, største diameter 63 mm og en filterdiameter på kun 49 mm (som var standard på det meste af M-serien). Vægten er 270 g. Da det er så lille, ligger det lidt tungt i hånden, men balancerer fint på kameraet. Det er udstyret med en udtrækbar modlysblænde som er lang nok til at være effektiv. På digitalt SLR (APS-C) er det dog muligt at benytte en endnu dybere modlysblænde på grund af den såkaldte crop-faktor, og derfor har jeg fundet frem en Takumar Ø 49 mm metalmodlysblænde som her hele 52 mm dyb. I tillæg til at beskytte mod ’lens flare’ beskytter det også frontlinsen med regndråber og slag og stød (jeg benytter ikke beskyttelsesfiltre) og giver god kontrast. Byggekvaliteten er helt i top, og objektivet oser af kvalitet.

Billede
M 120 mm F2.8 ved siden af DA 16-45 mm F4.0 uden modlysblænde

Billede
M 120 mm F2.8 ved siden af DA 16-45 mm F4.0 med modlysblænde

Jeg har prøvet at vise objektivets meget kompakte størrelse ved at afbilde det ved siden af en ’standard-zoom’ til DSLR – en Pentax DA 16-45 mm F4.0. Det er godt nok en zoom med et lidt andet (kortere) brændviddeområde, og den kompakte størrelse på det manuelle objektiv er påfaldende til sammenligning.

I brug: Kun manuel fokus
Hvordan er det så at arbejde med på et moderne DSLR? For det første er det ikke autofokus, men sådan var det jo i 70-erne. Det man kan savne på et APS-C-kamera, er den store og lyse søger som man havde på analoge 35 mm kameraer. Det er lidt sværere at fokusere med de små søgere der er på digitale SLR, selvom begge mine huse er med såkaldt penta-prisme (i modsætning til penta-mirror på mange DSLR i den billigere ende). Matskiven har heller ikke nogen split-prisme sådan som man typisk havde i 70-erne.

Dette afbødes dog delvis af at man på Pentax DSLR kan bruge såkaldt ’focus trap’, dvs. at lukkeren kun vil udløse, hvis motivet er i fokus. Sættes huset på autofokus kan man bare holde udløseren nede og dreje på fokusringen til motivet er i fokus – udløseren udløser da af sig selv. Det virker meget godt, men kun med det midterste fokuspunkt i søgeren. Det er lidt begrænsende, men ikke meget forskelligt fra hvordan det var en gang. Har man normalt godt syn kan hele matskiven dog godt bruges til fokusering, og det giver lidt større frihed til at komponere billederne som man vil have dem uanset fokuspunkt. ’Focus trap’ udkobles ved at sætte huset på manuel fokus.

TTL lysmåling
Al betjening af objektivet sker ved fuldt åben blænde. Objektivet kan dog kun bruges med kameraet i manuel modus – ingen Av eller Tv her. Ved lysmåling trykker man på en særskilt ’grøn knap’ som lynhurtigt og kortvarigt blænder ned til valgt blænde, måler lyset og indstiller lukkeren på en tid iht. til lysmålingen. Denne indstillede tid- og blændekombination kan brugeren så justere efter eget ønske, dvs. ændre både tid og blænde manuelt, hvis han så ønsker. Det virker forbløffende godt.

Man kan også blænde objektivet ned med en ’preview’-knap ved siden af udløseren for at se virkningen af den indstillede blænde på skarphedsdybden i søgeren. (Denne knap kan typisk bruges på to måder - enten til manuel nedblænding for at kontrollere skarphedsdybden i søgeren, eller til at tage et prøvebillede som kan ses på LCD-skærmen på kameraets bagside.)

SR - Shake Reduction
Til trods for at objektivet er lavet for mindst 25 år siden, bliver dette og alle andre gamle og nye objektiver med K-fatning stabiliseret på Pentax' moderne DSLR (f.o.m. K100D og K10D), idet husene har indbygget Shake Reduction, som kompenserer for rystelser (’camera shake’) ved at bevæge sensoren tilsvarende. Det har været argumenteret fra flere hold at det er mere effektivt at have anti-shake i objektivet, men flere tester har vist at anti-shake i huset er mere eller mindre ligeså effektivt som anti-shake i objektivet. Og fordelen med anti-shake i huset er at alt man monterer på huset, bliver stabiliseret - også en gammel sag som denne fra 70-erne. Desuden giver anti-shake i huset stabilisering også af objektiver med kortere brændvidder, ikke bare teleobjektiver.

Nu er et gammelt objektiv som dette uden elektriske kontakter eller chip. Når objektivet monteres på huset, kan man imidlertid indstille objektivets brændvidde fra 8 mm til 800 mm, så anti-shake ved hvilken brændevidde der skal kompenseres for. (Moderne objektiver med elektriske kontakter fortæller dette automatisk til huset.)

Billedkvalitet

Dette er en fast brændvidde som dagens zoomer har problemer med at konkurrere med mht. billedkvalitet. Der kan måske laves moderne faste brændvidder som er skarpere, men ikke meget. Og hvor mange producenter laver i dag faste brændvidder i dette område?
Billedkvaliteten er helt på top helt ud i hjørnerne, og farverne rigtigt gode. I det hele taget er der noget specielt over billeder taget med de gamle objektiver - en glød som moderne objektiver i mine øjne savner. Svagheden ved de ældre objektiver er først og fremmest en tendens til kromatisk aberration i bestemte modlyssituationer. Det er dog ikke noget større problem ved dette objektiv, men jeg har fx 400 mm tele i M-serien hvor dette kan være meget generende.

Betjening
Betjeningen er selvfølgelig langsommere end med et autofokusobjektiv. Et andet minus er at man ikke kan se blændetallet i søgeren, da der ikke nogle elektriske kontakter på den gamle bajonetfatning. Objektivet har en egen blændering med tal, men disse tal er kun synlige udefra, og det generer lidt at prismehuset også indeholder en blitz, som delvis skygger for blænderingen. På 70-ernes huse var der ingen sådan indbygget blitz, og det var da nemmere at se og betjene blænderingen. Det skal dog siges at det er nemt at dreje på ringen. Fra 2.8 til 4 er der et enkelt klik, fra 4 til 22 er der halve klik, og fra 22 til 32 er der et enkelt klik. Med lidt træning kan man let vide omtrent hvor på skalaen man befinder sig uden at kigge på blænderingen.

Fokusringen kører glat, og med et objektiv med en lysstyrke på 2.8 er søgeren dejligt lys at se igennem, hvilket gør manuel fokus relativt enkelt. Man får også elektronisk fokusbekræftelse via det centrale fokuspunkt på matskiven. Her lyser et rødt signal når centerpunktet er i fokus. Der er også en anden elektronisk fokusbekræftelse nedenunder billedet på matskiven, da de røde fokuspunkter kan fravælges.

Den kompakte størrelse på dette og de andre objektiver i M-serien gør det nemt at have dem med i tasken. De vejer dog mere end moderne objektiver bygget overvejende i plastic.

Fordele:
• Fantastisk byggekvalitet
• Meget kompakt
• Meget god billedkvalitet
• Kan købes til lave priser på eBay
• Har i dag anti-shake og mulighed for ’focus trap’, selvom denne funktionalitet ikke fandtes da objektivet i sin tid blev lavet

Ulemper:
• Kun manuel fokus (dog mulighed for ’focus trap’)
• Manuel indstilling af blænden
• Kun manuel eksponeringsmodus, som dog virker meget godt
• Lidt langsom og ’old school’ at arbejde med

Konklusion
Meget høj bygge- og billedkvalitet til en meget rimelig pris. Lidt langsom at arbejde med sammenlignet med moderne autofokusobjektiver, som også kan arbejde med forskellige hel- og halvautomatisk eksponeringsprogrammer. Velegnet for den tænkende fotograf, fx til gadefotografering, da det er lille og diskret. Mindre godt egnet til actionbilleder hvor afstande og belysning hurtigt ændrer sig. Meget underholdende hvis man er til det lidt alternative eller ’old school’.
På APS-C svarer 120 mm til ca 180 mm på 35 mm kamera - dvs. det er ikke længere noget typisk portrætobjektiv, men derfor kan man jo godt have glæde af det.

Nogle billedeksempler:

Billede

Billede

Billede

Billede

[Edit:]
Flere eksempler taget på 1/20 sek med SR

Billede

Billede

I billedet nedenfor er der meget bevægelsesuskarphed, men i et billede som dette skildrer det kun at katten går, så det synes jeg er helt OK.

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Lars Holte 06 feb 2009 20:50 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
SRNielsen
Kamera: Nikon D7100
Geografisk sted: Lige der hvor Odense slutter

Indlæg af SRNielsen » 22 jan 2009 20:08 pm

Man bliver helt nostalgisk når man læser om det gode gamle Pentax udstyr, jeg havde selv Pentax KX og Pentax ME-Super med lidt forskelligt Pentax glas til.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 22 jan 2009 20:44 pm

Så snup en brugt K10D eller tilsvarende og nyd det. Det er faktisk rigtigt sjovt. De fint forarbejde 20-30 år gamle glas/metal-objektiver er som fiin vin på gamle flasker :-)

Brugeravatar
Sila
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K10D
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af Sila » 22 jan 2009 20:51 pm

Nemlig... ;)

God gennemgang af den lidt mærkelige brændvidde...

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 22 jan 2009 21:13 pm

Hej Sila

Takker. Du falder jo over så mange mærkelige sager. Jeg er ret tilfreds med min samling af K- og M-objektiver, men kigger fortsat efter Pentax-K/M 20 mm/4.0, Pentax-M 85 mm/2.0 eller Pentax-K 85 mm/1.8 og evt. Pentax-K/M 150 mm, til en rimelig penge, forstås ... :-)

Brugeravatar
Sila

Indlæg af Sila » 24 jan 2009 19:38 pm

Jamen jeg siger da til hvis jeg falder over noget....... ;)

Frank_DK

Re: Anmeldelse: smc PENTAX-M 120mm F2.8 – ca. 25 år forsinket

Indlæg af Frank_DK » 12 maj 2010 23:02 pm

Hej Multi

Hvis du falder over et til af de 120mm så er jeg køber til det.

Hilsen Frank

Brugeravatar
Sila

Indlæg af Sila » 13 maj 2010 00:52 am

Har forresten fundet en 17mm f4.... Er det noget?? Evt sammen med en LX..??

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 08:28 am

Hej Sila

FE-objektivet lyder bestemt spændende og jeg er ikke uinteresseret, men lige nu sparer jeg sammen til et moderne og dyrt autofokusobjektiv. Jeg har et 16mm fiskeøje i forvejen (dog ikke Pentax-fabrikat), så jeg tror jeg melder pas i denne omgang.

EDIT: Jeg har forresten i mellemtiden fået mig SMC-M 85mm F2.0 og et Super-Takumar 150mm F4.0. Begge er rigtigt lækre. 150mm F4.0 med K-bajonet er der vist ikke lavet mange af, men jeg så et på eBay her om dagen. Det gik dog til en ret høj pris. Mit M42-eksempler er dog super skarpt og rigtigt lækkert.

Mvh
Senest rettet af Lars Holte 13 maj 2010 11:44 am, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 08:33 am

Frank_DK skrev:Hej Multi

Hilsen Frank
Hej Frank

Jeg fulgte faktisk et S-M-C Takumar 120mm F2.8 på eBay og havde lagt et konservativtbud ind på det. Der var en lille fejl i overskriften, og det resulterer tit i at prisen bliver lavere, fordi ikke alle søg finder det. Men det gik her til morgenen for tre gange det jeg havde budt :-(

Men man kan være heldig - her om dagen var der to attraktive S-M-C Takumar-objektiver på QXL.dk.

Mvh

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 13 maj 2010 10:48 am

SuperMulti skrev:I 1981 lancerede Pentax et Pentax ME-F hus med et Pentax 35-70 mm autofokus-objektiv, og dette var det første autofokus SLR til at blive sat i produktion. Det blev dog ingen større succes.
Nej ikke nogen større succes, det er ikke al begyndelse der bærer den økonomiske frugt ;) Pentax ME-F

Rip

Frank_DK

Indlæg af Frank_DK » 13 maj 2010 11:23 am

SuperMulti skrev:

Hilsen Frank
Hej Frank

Jeg fulgte faktisk et S-M-C Takumar 120mm F2.8 på eBay og havde lagt et konservativtbud ind på det. Der var en lille fejl i overskriften, og det resulterer tit i at prisen bliver lavere, fordi ikke alle søg finder det. Men det gik her til morgenen for tre gange det jeg havde budt :-(

Men man kan være heldig - her om dagen var der to attraktive S-M-C Takumar-objektiver på QXL.dk.

Mvh
Hvis du mener det 300mm f4 S-M-C Takumar-objektiver på QXL.dk. så var det mig som købte det. Fik det til 920 + fragt
55mm bød jeg op til 500 for men det var ikke nok.

hilsen Frank

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 11:39 am

Frank_DK skrev:
SuperMulti skrev:

Hilsen Frank
Hej Frank

Mvh
Hvis du mener det 300mm f4 S-M-C Takumar-objektiver på QXL.dk. så var det mig som købte det. Fik det til 920 + fragt

hilsen Frank
Aha - jeg havde fingeren på knappen på det 300 mm objektiv, men jeg har omtrent det samme med K-bajonet, så jeg afstod. 920 + fragt er et godt køb. Du kan læse mere om disse gamle sager på PentaxForums.com http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... 272&cat=24.
Mit K300/4.0 lider også under CA, men ikke værre end at det til en vis grad kan fjernes under billedbehandling.
Sælger havde også et 135/2.5 som gik til et andet medlem af fotostart.dk til en meget attraktiv pris, så man KAN være heldig. Der er dog ofte ret langt mellem Takumar-objektiver på QXL og DBA. Jeg har bl.a. et Super-Takumar 105mm/2.8 og et Super-Takumar 55mm/2.0 til salg i køb og salg her på siden (under Pentax) - hint, hint.

Mvh

Frank_DK

Indlæg af Frank_DK » 13 maj 2010 11:41 am

Sila skrev:Har forresten fundet en 17mm f4.... Er det noget?? Evt sammen med en LX..??
Hej Sila
Hvad er prisen for den 17mm f4?

Hilsen Frank

Brugeravatar
John Nyberg
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af John Nyberg » 13 maj 2010 11:45 am

Frank_DK skrev:Hvis du mener det 300mm f4 S-M-C Takumar-objektiver på QXL.dk. så var det mig som købte det. Fik det til 920 + fragt

hilsen Frank

Hej Frank
Du mener 135'eren f/2,5 ik? - ikke en 55mm.

Det var nemlig mig, som bød over på 135'eren - og jeg havde faktisk autobud inde på en del mere end de 500.-

Besvar