Anmeldelse: smc PENTAX-M 120mm F2.8 – ca. 25 år forsinket

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Frank_DK

Re: Anmeldelse: smc PENTAX-M 120mm F2.8 – ca. 25 år forsinket

Indlæg af Frank_DK » 13 maj 2010 11:48 am

Ja man kan være heldig

Jeg fik tidligere på ugen dette her for 350kr i den blå avis

Pentax Program A
Asashi objektiv 1:8/55
Asashi objektiv 1:4/200
2 stk blitz

:P :P :P

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af John Nyberg » 13 maj 2010 11:49 am

Og til multi:

Herligt at læse din anmeldelse, som både er grundig og velskrevet. Dejligt.

Måske kan du lokkes til at skrive lidt om et eller nogle af dine M42'ere også . . .
*friste lokke friste lokke*

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 13 maj 2010 11:51 am

Frank_DK skrev:Ja man kan være heldig

Jeg fik tidligere på ugen dette her for 350kr i den blå avis

Pentax Program A
Asashi objektiv 1:8/55
Asashi objektiv 1:4/200
2 stk blitz

:P :P :P
for 350.- ??

Tilllykke med det - det er også noget af et køb!

Frank_DK

Indlæg af Frank_DK » 13 maj 2010 11:54 am

John Nyberg skrev:
Frank_DK skrev:Hvis du mener det 300mm f4 S-M-C Takumar-objektiver på QXL.dk. så var det mig som købte det. Fik det til 920 + fragt
55mm bød jeg op til 500 for men det var ikke nok.

hilsen Frank

Hej Frank
Du mener 135'eren f/2,5 ik? - ikke en 55mm.

Det var nemlig mig, som bød over på 135'eren - og jeg havde faktisk autobud inde på en del mere end de 500.-
Jo det var 135mm
Jeg havde også bud mere hvis jeg havde vist at jeg fik 300mm til 920kr

:P

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 13 maj 2010 11:56 am

Det kan jeg jo godt forstå.
300'eren var også billig.

Brugeravatar
Sila
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K10D
Geografisk sted: Aabenraa

Indlæg af Sila » 13 maj 2010 12:11 pm

Frank_DK: Du må jo komme med et bud.... ;)

Har også en :

50mm f1.7 A
40mm f2.8 M
28mm f2.8 M

og en 135mm f2.5, men er ikke lige sikker på jeg vil slippe den pt....

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 12:39 pm

Sila skrev:Frank_DK: Du må jo komme med et bud.... ;)

Har også en :

50mm f1.7 A
40mm f2.8 M
28mm f2.8 M

og en 135mm f2.5, men er ikke lige sikker på jeg vil slippe den pt....
Bare lidt input: Jeg har 50mm f1.7 A selv - og de fleste regner den som skarpere end 1.4-udgaven. Den er i hvert fald rigtigt god.
40mm f2.8 M har jeg også. "Das Bergsteigerobjektiv" på tysk - eller "pancake lens" på engelsk - pga. dets flade form. En Zeiss Tessar konstruktion: 5 elementer i 4 grupper. Meget anvendeligt pga. en lille formfaktor.
Begge er gode at have.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 12:44 pm

John Nyberg skrev:Og til multi:

Måske kan du lokkes til at skrive lidt om et eller nogle af dine M42'ere også . . .
Ja, John, det har været planen længe, og det kommer. Jeg skal bare have taget lidt tilløb. Pentax-ejere er heldige, for de kan bruge alt det gamle på deres moderne DSLR - med stabilisering: M42, gammel K-bajonet uden el. kontakter, mere moderne K-bajonet, og K-bajonet med autofokus. Alt passer og kan lysmåle på et moderne DSLR.

Hvis du en gang overvejer at droppe Olympus, kan du gøre langt værre end at vælge Pentax. Se bare det nyeste K-7 - mange Olympus-brugere er misundelig på det, for det er meget kompakt og samtidig vejrforseglet og med magnesiumhus.

Frank_DK

Indlæg af Frank_DK » 13 maj 2010 12:46 pm

Jeg må lige vente lidt jeg har 7 linser på vej hjem

2 fra ebay
4 fra dba
1 fra qxl

og et bud liggende på ebay.

så for husfredens skyld er det nok bedst.

Hilsen Frank

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 13 maj 2010 12:49 pm

... og så står magnesium jo godt til mit stativ, som er bygget i kulfiber og magnesium ;-)

Jeg ved nu ikke, om jeg forlader Olympus; men hvis jeg gør, så bliver det (nok) til FF - men jeg har ingen forudindtaget holdningen til et eventuelt mærke, så det..... :-)

(Og som Olympusejer nyder jeg jo også godt af IS i huset)

Rashal

Indlæg af Rashal » 13 maj 2010 12:53 pm

SuperMulti skrev:
John Nyberg skrev:Og til multi:

Ja, John, det har været planen længe, og det kommer. Jeg skal bare have taget lidt tilløb. Pentax-ejere er heldige, for de kan bruge alt det gamle på deres moderne DSLR - med stabilisering: M42, gammel K-bajonet uden el. kontakter, mere moderne K-bajonet, og K-bajonet med autofokus. Alt passer og kan lysmåle på et moderne DSLR.

Hvis du en gang overvejer at droppe Olympus, kan du gøre langt værre end at vælge Pentax. Se bare det nyeste K-7 - mange Olympus-brugere er misundelig på det, for det er meget kompakt og samtidig vejrforseglet og med magnesiumhus.
Hvordan er det med vejrforsejlede objektiver til det?, kan jo vaere lige meget med hus hvis man ikke har objektiver der er vejrforseglede ogsaa...
Stod forleden hernede i Ukraine i vildt regnvejr og tog billeder af biler der koerte igennem vandpytter, der var godt nok mange der kiggede da jeg bare stillede mig ud i regnen med kameraet ( E-3 + 12-60mmSWD )

Og fed anmeldelse, skal vist snart selv igang med at kigge paa alle de gamle objektiver :)

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 13:21 pm

Hej Rasmus

Pentax K10D, K200D, K20D og K-7 er alle vejrforseglede. Tilsvarende er Pentax-objektiverne i den ny DA*-serie vejrforseglede, fx DA* 16-50mm F2.8, DA* 50-135mm F2.8, DA* 55mm F1.4 og D-FA* 100mm F2.8 Macro. De har også en pakning på selve bajonetten.

Ældre objektiver end disse er IKKE vejrforseglede. De gamle manuelle objektiver har meget høj byggekvalitet, men er ikke lavet til at overleve sne, regn, støv og mudder. Som du skriver, kan det så være lidt "lige meget" – og dog. For et objektiv er nemt at pakke ind i en plastpose og tape denne til huset. Men huset kan betjenes frit uden at pakke det ind i en "regnfrakke".

Og vejrforseglingen virker. Jeg har oplevet dansk "julivejr" med massive regnbyger med nul sigt til søs i en skonnert, samt blæst der gav søsprøjt og overvand, og udstyret kunne holde til det. Det var lækkert. Se: Fyn Rundt for Bevaringsværdige Skibe og Pentax K20D og smc Pentax DA* 50-135/2.8 ED [IF] SDM på Pentax K20D

Jeg har pt. kun ét vejrforseglet objektiv: DA* 50-135mm F2.8, så det jeg sparer op til, er "lillesøsteren" DA* 16-50mm F2.8.

Men jeg er ikke bange for at tage de gamle sager udendørs i regnvejr – de skal som sagt bare have en lille plastpose til at beskytte sig mod det værste.

Mvh

Brugeravatar
Næstved
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 13 maj 2010 14:31 pm

Der er vel ikke en af jer Pentax super brugere der har en adaptor til m42, som jeg kan købe??

Jeg købte en herinde - men den virker ikke ordentligt for kan ikke skrue objektiv helt i og det virker ikke som det skal.

Jeg købte for et par måneder siden et Takumar 400 mm objektiv med k-bajonet. Jeg skrev til supermulti og john inden og købte det for 400 kr. Det tager fremragende billeder når jeg rammer alle de rigtig indstillinger og fokus på rette sted. Har forsøgt mig med foto af flyvende fugle og det ikke helt nemt - det ligesom jeg mangler en hånd ;oD

Men det super sjovt at bruge og fedt at de gamle glas er fuldt på højde med de nye når der måles på billedkvalitet. Jeg fik en zoom men på 50-200 tror jeg, som jeg gerne vil af med - så hvis en af jer kan bruge den er det jeres.

Hvad angår vand og pentax objektiver kan jeg supplere lidt. Multi fik lokket mig på økonomisk dybt vand med at købe 50-135 f 2,8. Det klart det bedste objektiv jeg har. jeg benytter det meget i svømmehallen og flere gange er kamera blevet oversprøjtet af en svømmer der vender eller starter - der sker intet. Men andre i hallen kigger noget forbavset på det :-)

Ole

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 13 maj 2010 14:51 pm

Et originalt Pentax "K mount adapter" koster kr. 519 hos Dustinhome.dk.
Du kan være heldig at finde dem på eBay, men de koster ofte omkring GBP 30 plus porto. Det er fortsat mange penge, men de originale – som jeg vist har skrevet flere steder – er dem der virker bedst.

Når det er sagt, så har jeg et uoriginalt et liggende som er en tro kopi af Pentax-adapteret. Det er en lille smule sværere at fjerne end de originale, men med lidt fingersnilde, så går det. Du kan få det for kr. 150 plus porto.

Fordelen med Pentax egne adaptere og dem der er lavet ligesom dem, er at de kan fjernes helt uden brug af værktøj, og de tillader fokusering helt til uendelig.

Du kan sende mig en PB hvis du er interesseret.

Frank_DK

Indlæg af Frank_DK » 13 maj 2010 16:57 pm

ja og de koster 31$ (184kr) hos http://www.pentax.com men de sender ikke til udlandet.
http://www.pentaxwebstore.com/detail/PTX+30120

Man kan måske få en fra pentaxforumet i usa til at købe og sende dem.
Men det vil nok kræve at vi er nogle stykke som skal have før det kan betale sig.

Besvar