Test: Asahi Takumar 20mm/4.5 på Pentax DSLR

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 03 apr 2009 15:58 pm

Jeg har hidtil kun benyttet objektiver med K-fatning på mine istDS og K10D kameraer, men jeg blev lokket til at købe et par Takumar-objektiver med M42-fatning: (se http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 898#239898).

I Takumar-serien (M42) findes 20mm/4.5 i to udgaver – den ældre Super-Takumar med enkel (3-lags, tror jeg) coatning og Super-Multi-Coated Takumar med 7-lags coatning. Pentax og Zeiss var tidligt ude med dette. Jeg har Super-Tak-udgaven, men den er praktisk talt ”som ny” og med tilhørende metalmodlysblænde.

Det er nemt at bruge M42-objektiver på Pentax kameraer. Man benytter Av-programmet (blændeprioriteret lysmåling), og lysmålingen fungerer da helt normalt, men søgeren bliver dunklere jo mere der blændes ned. Det er sjælden noget problem. Man får indikation på om motivet er i fokus ved at det centrale fokuspunkt i søgeren blinker. Dette er ikke noget super-hurtigt objektiv at arbejde med, men virkelig sagen for den lidt langsomme, men tænkende fotograf.

Med Pentax eget M42-adapter for K-bajonet kan man fokusere hele vejen til uendelig. Dette adapter er nemt at sætte i kameraet og tage ud igen uden værktøj.

Byggekvaliteten på disse gamle Takumar-objektiver er noget helt for sig selv – i hvert fald når man sammenligner med moderne ”plast”-objektiver fra autofokus-alderen. Her er det kun glas og metal – ikke noget plastic (eller for den sags skyld gummi på fokusringen). De vejer, men giver en helt speciel fornemmelse.

Skarpheden er god ”wide-open”, men så er wide-open også kun F4.5. Faktisk får jeg bedre resultater med dette objektiv end med det moderne DA 16-45/4.0 omkring 20 mm hvis motivet har en plan overflade som fx ved arkitekturfotos. Farvegengivelsen er også varmere og smukkere (i hvert fald i mine øjne) end med moderne objektiver.

Den lidt lille nominelle blænde blændeåbning gør objektivet mindre egnet til indendørs brug, men man skal huske på at dette egentlig er en ”ultra-wide” på analoge kameraer, og de er ikke så lysstærke.

Fokusringen går silkeglat: 90 grader fra uendelig til kun 20 cm afstand. Nærgrænsen på 20 mm kan bruges kreativt til mange ting – close-up billeder og lave synsvinkler.

Kromatisk aberration er ikke noget videre problem med dette objektiv, men det opviser en ret tydelig tøndefortegning (barrel distortion). Jeg skyder kun RAW, og dette fjernes nemt i RAW-konverteringen, men skal alligevel nævnes som et minus.

Plusser:
- Fantastisk byggekvalitet
- ”Takumar”-farver
- Skarpt helt ud i hjørnerne
- Super-wide på analog
- Prisen: kan erhverves meget billigere end et tilsvarende moderne objektiv

Minuser:
- Ikke så ”wide” på digitalt APS-C pga. crop-faktoren – svarer omtrent til 30 mm på analog
- Kun manuel fokus, selvfølgelig
- Kun ”stop-down metering”, men det virker

Billedet nedenfor viser et eksempel på tøndefortegningen – ja, døren er rigtigt nok skæv, men dørkarmene og bjælken ovenover var lige:
Billede

Landskabsbillede:
Billede

Begge taget med mit Pentax K10D og direkte fra RAW-konverteren Pentax Photo Lab 3.51 – ingen ekstra skarphed tilføjet.

Flere billeder her: http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 901#239901[/b]

karandash
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K-5

Re: Test: Asahi Takumar 20mm/4.5 på Pentax DSLR

Indlæg af karandash » 10 jun 2009 13:21 pm

Tak for anmeldelsen. Jeg har ofte været fristet til at hoppe ud i M42-verdenen. Udover Pentax er der en del russiske objektiver (Jupiter 9, fx) som ser meget fristende ud. Måske skulle man hoppe ud i det...

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 12 jun 2009 08:03 am

Der er lavet rigtigt mange gode objektiver med M42-fatning af en række fabrikater op gennem årene, og mange af disse kan erhverves for relativt små penge (sammenlignet med nye autofokusobjektiver). De fleste af dem er ikke af ringere kvalitet end de mere moderne, og byggekvalitet og de materialer som er anvendt, vil ofte være bedre. Kan man leve med en lidt begrænset funktionalitet (ingen autofokus, nogle begræsninger i lysmåling mv.), kan man her finde fantastisk objektiver med fremragende billedkvalitet.

Pentax DSLR er specielt godt egnet til at bruge disse objektiver pga den gode bagudkompatibilitet. Et andet godt bud er Canon 5D hvis man vil have 'full frame' og dermed bruge objektiverne med den 'field of view' som de er konstrueret til. Se f.eks. billeder fra Lahnet her på dette forum.

Jeg opfordrer uanset interesserede til at prøve - investeringen er sjældent stor, og lever objektivet ikke op til forventingerne, kan det som regel sælges for omtrent det samme som man gav for det.

karandash

Indlæg af karandash » 16 jun 2009 21:34 pm

M42 bliver det næste. Men nu skal jeg lige nyde mit nyindkøbte 15/3.5. Sikket et objektiv!

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 16 jun 2009 21:57 pm

DA 15/3.5? Tillykke! Et supert objektiv i Pentax' Limited-kvalitet :-)

karandash

Indlæg af karandash » 17 jun 2009 12:20 pm

SuperMulti skrev:DA 15/3.5?
Ikke helt ;-) Et gammelt, manuelt 15 3.5 (DA15 er 4.0). Måske jeg skulle lave en anmeldelse... Det kunne være en sjov trend at anmelde 70'er glas på DSLR'er her.

niklas

Indlæg af niklas » 17 jun 2009 13:28 pm

Så kunne jeg måske være med med en Petri MC 135 F2.8 med indbygget hiv og slip modlysblænde og en Kenlock Automatic 28mm F2.8 selvom det end ikke er original pentax.

Jeg fatter ikke hvor det der Automatic kommer ind som står på linsen?
Alt ved den optik er manuelt.

Inden alt for længe skal jeg finde nogle Pentax-A objektiver i ~33mm ~50mm ~75mm foruden en AF optik som dækker mindst 50-70mm.

Jeg har ladet mig fortælle at der findes en del ældre russisk optik, både K-kompatibelt og M42, som faktisk har en sublim kvalitet.

Men nu skal jeg lige skyde lidt med de nyerhvervede inden jeg anskaffer flere.

Niklas

karandash

Indlæg af karandash » 17 jun 2009 13:37 pm

niklas skrev:Jeg har ladet mig fortælle at der findes en del ældre russisk optik, både K-kompatibelt og M42, som faktisk har en sublim kvalitet.
Du har helt ret. Min russiske Helios 44K-4 58mm/f2.0 er nok det objektiv, der sidder mest på kameraet.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 17 jun 2009 14:23 pm

karandash skrev:
SuperMulti skrev:DA 15/3.5?
Ikke helt ;-) Et gammelt, manuelt 15 3.5 (DA15 er 4.0). Måske jeg skulle lave en anmeldelse... Det kunne være en sjov trend at anmelde 70'er glas på DSLR'er her.
Det synes jeg du skulle - der er mange som ikke er klar over de fornemme kvaliteter til en række 70-er objektiver.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 17 jun 2009 14:27 pm

niklas skrev:Så kunne jeg måske være med med en Petri MC 135 F2.8 med indbygget hiv og slip modlysblænde og en Kenlock Automatic 28mm F2.8 selvom det end ikke er original pentax.

Jeg fatter ikke hvor det der Automatic kommer ind som står på linsen?
Alt ved den optik er manuelt.
Det er nok springblænden som kan styres fra kameraet - det kom i starten af 70-erne.
niklas skrev:Inden alt for længe skal jeg finde nogle Pentax-A objektiver i ~33mm ~50mm ~75mm foruden en AF optik som dækker mindst 50-70mm.

Jeg har ladet mig fortælle at der findes en del ældre russisk optik, både K-kompatibelt og M42, som faktisk har en sublim kvalitet.

Men nu skal jeg lige skyde lidt med de nyerhvervede inden jeg anskaffer flere.

Niklas
Har et Pentax SMC-A 35-70mm/F3.5~4.5 til salg. En meget kompakt lille zoom med en god "macro"-funktion (ikke i nærheden af 1:1, men god til nærbilleder). Var det noget?

Besvar