Pentax Asahi SMC 15mm/f3.5

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
karandash
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K-5

Indlæg af karandash » 25 jun 2009 13:55 pm

Denne vidvinkel (som IKKE er et fiskeøjeobjektiv) er designet i samarbejde mellem Zeiss og Pentax i starten af 70'erne. Så den kendes også som Zeiss Distagon 15/3.5. I Pentax-forklædning eksisterer det i en M42-udgave (meget sjælden), en manuel K-udgave, som min, og Ka-udgave (med blændeautomatik).

Hvis man er vant til moderne kameraudstyr, så er det en fantastisk oplevelse at stå med dette objektiv i hånden. Tungt (ca. 600g), solidt, men en meget præcis metalkonstruktion, det oser af en kvalitet og autencitet, som nutidens robotfremstillede forbrugsgoder ikke kommer i nærheden af. Det ser bare godt ud, og passer perfekt sammen med Pentax store, digitale huse (jeg bruger dog et Samsung GX-20, som er praktisk talt identisk med K20D).

Frontelementet er voldsomt og stikker så langt ud, at der ikke kan anvendes filtre på objektivet. Modlysblænden er indbygget og ikke særlig lang. Dette forhold giver kameraet det eneste minus i min bog. Hvis en kraftig lyskilde kommer i nærheden af objektivets synsvinkel kommer der meget let hexagone vignetter, på trods af SMC-coatingen. Det kan selvfølgelig bruges kreativt, men hvis man vil undgå det, skal man være meget opmærksom på solens placering (en god tommelfingerregel er at have solen i ryggen).

Objektivet er i sagens natur med manuel fokus. Dette er dog slet ikke noget problem med et 15mm. Sæt blænden på f8 og fokus til hyperfokal via distanceskalaen og alt fra 1-2 meter til uendeligt er i fokus. Så er det kun lukkertid, man skal bekymre sig om. Selv helt åben på f3.5 er DOF imponerende.

Billeder bliver nu engang ikke bedre end fotografens evner, men i mine øjne producerer 15/3.5 virkelig flotte farver og en rigtig god kontrast. Når man tager objektivets mekaniske og æstetiske kvaliteter med, er dette et fantastisk og inspirerende værktøj i fototasken.

På grund af den relative sjældenhed er det hverken det nemmeste eller billigste, gamle objektiv at få fingrene i (lige nu er der en Ka-version på tysk Ebay til €829 - jeg fik dog min K-version væsentligt billigere). Men hvis du får chancen, kan jeg kun anbefale det.

Nyhavn:
Billede
Fortøjningsreb:
Billede
Træbåd:
Billede

Et eksempel på vignettering:
Billede
Senest rettet af karandash 25 jun 2009 15:46 pm, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Pentax Asahi SMC 15mm/f3.5

Indlæg af Lars Holte » 25 jun 2009 14:26 pm

Hej karandash

Tak for en interessant anmeldelse af dette ret sjældne objektiv. Jeg har aldrig haft det i hånden - kun læst om det. Du kunne jo evt. poste et billede af det monteret på dit kamera, så vi kan se hvordan det tager sig ud. Ellers kan man se det og dets data her: http://kmp.bdimitrov.de/lenses/primes/u ... .5-ii.html. Det er noget større end og ikke lige handy som det helt nye DA 15mm/F4.0 http://www.dpreview.com/news/0903/09030 ... xx15mm.asp, men stammer også fra en anden tid. Jeg ved af egen erfaring at disse ældre objektiver fra 60-/70-erne ikke lader noget tilbage at ønske mht. til billedkvalitet. Dine billeder viser også flot skarphed og fine farver.

Desuden: det er jo lidt sjovt at alt man putter på et Pentax/Samsung DSLR er billedstabiliseret - også en gammel 15mm som denne. Det gør jo bl.a. at en blænde på 3.5/4.0 ikke er den store hindring, og at man også kan tåle at blænde lidt ned, selvom lyset ikke er det bedste.

Mvh

karandash

Indlæg af karandash » 25 jun 2009 15:47 pm

SuperMulti skrev:...Du kunne jo evt. poste et billede af det monteret på dit kamera, så vi kan se hvordan det tager sig ud.
Det vil jeg gøre. Så lige at det sidste billede mangler i min post. Er rettet.

Brugeravatar
Lahnet
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER

Indlæg af Lahnet » 25 jun 2009 16:46 pm

Tillykke med den. Jeg ville også gerne se et billede af selv objektivet.

Designet er ganske rigtigt Zeiss Distagon/Pentax, det er dog ikke samme glas der er i de to. Hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige, begge typer ville jeg gerne eje.

karandash

Indlæg af karandash » 25 jun 2009 19:32 pm

Billeder af dyret. Produktfoto er ikke noget, jeg har dyrket, tydeligvis...

Billede
Billede
Billede

På det sidste billede kan man se, at modlysblænden har fået en på sinkadusen. Men det betyder faktisk at hætten sidder ordentlig fast!

Og til sidst på min kones K20D. Kunne ikke nænne at vise det på min Samsung.

Billede

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 25 jun 2009 20:57 pm

Se det er en linse!

niklas

Indlæg af niklas » 25 jun 2009 22:34 pm

Lækkert objektiv.
Jeg ville gerne have KA udgaven.

Jeg er ikke skråsikker men jeg mener at objektivet har indbygget fire filtre.
Yellow (Y2), Skylight, UV (L39), and Orange (O2)

Ifølge oplysninger hist og pist er "Angle of View: 100 degrees on film, 77 degrees on digital

Jeg synes dit skud af den røde ræling på skuden er virkelig smuk og fantastisk farvefyldt.

Tillykke med det.

Niklas

niklas

Indlæg af niklas » 25 jun 2009 22:34 pm

SuperMulti skrev:Se det er en linse!
og jeg som troede at Linser var noget man købte hos bageren.

;-)

Niklas

karandash

Indlæg af karandash » 25 jun 2009 22:52 pm

niklas skrev:Lækkert objektiv.
Jeg ville gerne have KA udgaven.

Jeg er ikke skråsikker men jeg mener at objektivet har indbygget fire filtre.

Ifølge oplysninger hist og pist er "Angle of View: 100 degrees on film, 77 degrees on digital

Jeg synes dit skud af den røde ræling på skuden er virkelig smuk og fantastisk farvefyldt.

Tillykke med det.

Niklas
Da jeg skyder manuelt betyder A ikke så meget for mig.

Der er de indbyggede filtre, du nævner. Jeg skal skyde noget SH med yellow... Du kan ane filtrene på et af billederne oven for.

Ang. "angle of view" så har du helt ret. Det er nu ikke oplysninger "hist og pist", men objektive beregninger - se fx her: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm. Jeg bliver nød til at prøve denne på et FF, måske vores gamle ME eller den LX, jeg har i kikkerten...

Tak for dine kommentarer om billedet!

karandash

Indlæg af karandash » 25 jun 2009 22:53 pm

niklas skrev:

;-)

Niklas
Hehe! Det er åbenbart også et pigenavn: http://images.google.dk/images?q=linse& ... =da&tab=wi ;-)

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 26 jun 2009 08:41 am

niklas skrev:

;-)

Niklas
Så vidste du måske ikke at objektiver er sammnsat af .......... linser og at dette objektiv har en meget stor en ude foran ;-)
Senest rettet af Lars Holte 26 jun 2009 08:55 am, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 26 jun 2009 08:54 am

karandash skrev:
niklas skrev:Jeg er ikke skråsikker men jeg mener at objektivet har indbygget fire filtre.

Niklas
Der er de indbyggede filtre, du nævner. Jeg skal skyde noget SH med yellow... Du kan ane filtrene på et af billederne oven for.
På K20D og Samsungs tilsvarende er det ingen grund til at bruge farvede filtre på/i objektivet. Man kan (også i RAW) optage i en BW modus og her anvende forskellige farvede "filtre" som tilsvarerer effekten af fx gule, orange, røde, grønne og blå filtre på BW. Fordelen ved at bygge disse, er at du har en RAW-fil som du kan behandle som BW, men som også kan behandles som en almindelig RAW-fil med alle farver tilstede uden farvestik. Bruger du filter af glas, får du et kraftigt (bevidst) farvestik. Personer som har prøvet begge dele, foretrækker faktisk de indebyggede "filtre" - i det mindste for nemhedens skyld.

planfoto
Kamera: Mange forskellige

Indlæg af planfoto » 24 jul 2012 21:55 pm

Ja, linser køber man hos bageren - eller hos optikeren. Det er ligesom med batterier - det hedder det ikke hvis det er 1,5 Volt - så hedder de faktisk bare elementer. Et batteri består af flere elementer, lige som et objektiv har mere end en linse. På engelsk hedder det a lense (objektiv) og a lense element (linse eller element) - sjovt nok. Nok om det.

For at gøre sprogforvirringen endnu større så kalder de engelske et objekt (det man fotograferer) for the subject. Hos os et et subject noget helt, helt andet :-) Eller faktisk fotografen selv.

Jeg har faktisk solgt to af de der 15mm Pentax objektiver. Jeg synes ikke der er helt vildt skarpt. Men fedt, der er det En 15mm der er retvinklet - ikke et fiskeøje. Jeg fik dem så billigt at jeg ikke kunne modstå at sælge dem med fortjeneste :-)

MVH
Jens

Besvar