Anmeldelse af Pentax K20D

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 08 sep 2009 15:02 pm

Jeg har tidligere skrevet ”anmeldelser” af Pentax *ist DS og Pentax K10D, så nu kan jeg ligeså godt følge op med en ”anmeldelse” af Pentax K20D. Jeg har haft mit K20D i snart fire måneder nu, så jeg har efterhånden lært det at kende.

K20D er tilsyneladende en opgradering af K10D. Det blev annonceret i slutningen af januar 2008, kom ud i butikkerne i foråret 2008 og er i salg endnu. Der er i juli 2009 kommet en opgradering/afløser i form af Pentax K-7, som dog har den samme sensor som K20D, men nyt magnesiumhus og en hel del ny teknik. Prisen på K-7 er dog fortsat nærmere det dobbelte af prisen på K20D, men det vil nok ændre sig.

Få ændringer udvendigt
På overfladen er der kun få ændringer fra K10D til K20D: ingen nye knapper og kun en enkelt ny udgang for X-sync til blitz-anlæg. Dette har den fordel for brugerne, at betjeningen er velkendt, da knapperne sidder de samme steder og har stort set de samme funktioner. Man kan også genbruge det batterigreb, der kom til K10D – D BG2 – da det også passer perfekt på K20D. K10D og K20D bruger også det samme batteri og den samme lader.

Vægt og ydre dimensioner er stort set uændret. Huset er fortsat lavet med en stødsikker plastskal over et solidt stålchassis. Det er behageligt at røre ved, også når det er koldt, og det tåler at komme ud i regn-, sne- og vintervejr. Byggekvaliteten er meget høj, og huset er ligesom K10D vejrforseglet, så det er støv- og vandbestandigt.

På bagsiden kan man se, at LCD-displayet er vokset fra 2,5 tommer til 2,7 tommer, hvilket er en større forbedring, end tallene antyder. Nogle blev dog lidt skuffede over, at man ikke gik direkte til et 3-tommers LCD-display. Der er også et belysbart display på kameraets overside, som viser lukkertid og blænder samt andre praktiske oplysninger, præcis som på K10D.

Mange ændringer indvendigt
Indvendigt forholder det sig anderledes. Her er der lavet en hel del om. Den vigtigste forskel er, at Pentax stopper med at bruge CCD-sensorer og går over til en CMOS-sensor på 14,6 megapiksler, men fortsat holder sig til APS-C-formatet (23,4 x 15,6 mm). Overgangen til en ny sensortype har også medført bedre egenskaber ved høj iso (til trods for det høje antal piksler), så K20D nu dækker området fra 100 til 6400 iso.

AF-sensoren er den samme på de to kameraer med 11 fokuspunkter, hvoraf 9 er af krydstypen. Den er dog tilsyneladende blevet endnu mere præcis på K20D (det er i hvert fald min erfaring), og der er nu også mulighed for at foretage individuel justering af front-/back-focus på indtil 20 AF-objektiver, hvis der skulle være behov for det.

Kameraet har fået en enkel implementering af live view, men den er ikke så nyttig, som man kunne ønske, da det fx er begrænset, hvor meget man kan zoome ind på LCD-skærmen for at kontrollere fokusnøjagtighed.

Støvfjerningen på sensoren er blevet forbedret med en ekstra SP-coatning på anti-alias-filtret, og med ”dust alert” kan man også tage et ”billede” af sensoren, som viser, hvor der evt. befinder sig problematisk støv på sensoren. Det er meget praktisk.

Billedstabiliseringen skal også være blevet gjort endnu lidt mere effektiv, uden at jeg har testet nærmere, om der er den store forskel mellem K10D og K20D. Jeg synes uanset, at billedstabiliseringen hos Pentax fungerer fantastisk godt – også med ældre objektiver fra manuel-fokus-alderen.

Billedfrekvensen er fortsat 3 bps, men man kan også vælge en ”burst-mode”, som kan tage 21 bps ved 1,5 megapiksler – en slags forløber til de videofunktioner, som nu er kommet på de allernyeste kameraer, selvfølgelig også på Pentax K-7.

Man kan også vælge mellem en hi-speed-indstilling på 3 bps, hvor man kan tage indtil 38 billeder på stribe, eller low-speed på 2,3 bps, hvor man kan blive ved indtil hukommelseskortet er fuldt. Prisen for en forøgelse af opløsningen fra 10 Mp på K10D til 14,6 Mp på K20D er, at bufferen bliver hurtigere fuld.

Billedernes skarphed (eller snarere mangel på samme) var et kritikpunkt mod K10D: Pentax har traditionelt undladt hårdhændet skærpning og støjfjerning og overladt dette til brugerne enten ved at ændre på kameraets standardindstillinger eller ved efterbehandling i et billedbehandlingsprogram, men på K20D har man nu to indstillinger for ’sharpness’ med 9 trin hver. Dette giver en meget præcis mulighed for indstilling af skarpheden.

Der er en mængde udvidede indstillinger i forhold til K10D af bl.a. hvidbalance og andre billedparametre. Både K10D og K20D tillader en meget høj grad af brugertilpasning. Fx kan brugeren selv bestemme, hvad hjulene (e-dials) på for- og bagsiden skal bruges til: Tv, Av, Iso, Program shift eller ±EV.

En ny funktion er invalvometer, hvor man kan indstille kameraet til automatisk at tage optil 99 billeder med fra 1 sekunds til 24 timers mellemrum. Det kan benyttes både kunstnerisk og videnskabeligt. Hvorfor det er begrænset til 99 billeder, er dog lidt af en gåde, da det ellers egner sig fremragende til såkaldt ”time lapse”-fotografering.

K10D havde også flere bracketing-muligheder. I JPEG kunne man fx lave bracketing på hvidbalance, skarphed, farvemætning og kontrast, og i både JPEG og RAW kunne man lave bracketing med 3 eller 5 billeder i trin på fra 0,3 til 2,0 EV. På K20D har man selvfølgelig alt dette plus ”one push”-bracketing, så billederne tages med kun ét tryk på udløseren. Bracketing-funktionen og ”one push”-bracketing er meget praktisk for dem, der laver HDR-billeder.

K20 har også mulighed ”catch-in focus”, så man med AF-objektiver sat på manuel fokus automatisk kan tage et billede, når motivet kommer i fokus (fordi det eller fotografen bevæger sig). Interessant fx ved fuglefotografering, men også et godt hjælpemiddel ved makrofotografering.

Konklusion
Pentax K20D har de samme gode egenskaber som forløberen K10D: god ergonomi, god bagudkompatibilitet, vejrforsegling, billedstabilisering i huset, mange nyttige indbyggede funktioner og en høj grad af brugertilpasning til en pris som er yderst konkurrencedygtig. I forhold til K10D har det højere opløsning og samtidig bedre egenskaber ved høj iso. (Det skal dog siges, at K10D med sin CCD-sensor leverer endnu renere og mere støjfrie billeder ved lav iso.) Derudover har K20D fået nogle ekstra, nyttige funktioner som AF-justering af indtil 20 objektiver, ”catch-in focus” og ”one push”-bracketing.

Hvorfor købe Pentax K20D:
1) Oplagt, hvis du har nogle Pentax-objektiver i forvejen
2) God ergonomi og vejrforsegling
3) Billedstabilisering i huset
4) Fremragende bagudkompatibilitet
5) Høj kvalitet til en meget fornuftig pris
6) Høj opløsning, god billedkvalitet og mange indstillingsmuligheder er nyttig for landskabsfotografen og portrætfotografen
7) Stort udvalg af fremragende objektiver fra M42 og manuel fokus-alderen
8) Vil gerne prøve noget andet end ”de fleste”

Hvorfor ikke købe Pentax K20D:
1) Vil tage mange action-billeder og har brug mange bps og præcis autofokus også i situationer, hvor motivet er i hurtig bevægelse
2) Kan være svær at finde i danske butikker
3) Dårlig adgang til support i Danmark
3) Vil gerne have ’full frame’ (24 x 36 mm) i kameraprogrammet – det har Pentax p.t. ikke
4) Der skal stå Canon eller Nikon på kameraet, for det er mest ”proft” …

Det med vejrforseglingen kan for øvrig ikke fremhæves nok. Det er virkelig nyttigt. Hvis I tvivler, henviser jeg til min tråd: smc Pentax DA* 50-135/2.8 ED [IF] SDM på Pentax K20D (http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... 28&t=23976).

Jeg ville gerne også skrive om det allernyest fra Pentax: K-7, men det har jeg ikke. Importøren måtte da gerne låne mig et. Hint, hint …

karandash
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K-5

Re: Anmeldelse af Pentax K20D

Indlæg af karandash » 08 sep 2009 20:53 pm

Fin anmeldelse.

Husk at Samsung GX-20 er det samme kamera.

Catch-in-focus virker også med MF-objektiver.

Og det vigtigste "trick": Indstil ISO ved at holde "OK" nede og dreje på det forreste hjul.

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 08 sep 2009 21:39 pm

Ja, "catch-in focus" har altid virket på Pentax DSLR og Pentax analoge AF-SLR når de er indstillet på AF-S, men har et K- eller M-objektiv monteret. Det nye på K20D (og K-7) er at man også kan gøre det med AF-objektiver indstillet på MF.

Og ja, Samsung GX-20 er praktisk talt det samme kamera. Samsung har just meddelt at de ikke vil lave nogen afløser for GX-20 foreløbig, men koncentrere sig om deres NX. De udelukker dog ikke at de vil lave DSLR i fremtiden, og samarbejdet med Pentax skal angiveligt fortsætte.

niklas

Indlæg af niklas » 08 sep 2009 22:31 pm

Fin anmeldelse må jeg sige.
Må jeg tilføje et par features jeg anser som ret væsentlige?

Hyperprogram: En "Mode" hvor eksponerings parametrene er interaktivt automatisk. D.v.s. at kameraet hele beregner automatisk eksponeringen udfra en forudstilling om man ønsker hurtig lukkertid, stor dybdeskarphed etc.
Men på e-hjulene kan man ændre indstillingen af alle tre parametre.

Fortryder man denne ændring er der den berømte Grønne Knap som bringer en tilbage til automatikken.
I mange sammenhænge, ikke kun i hyperprogram, er den "Grønne Knap" redningen der bringer automatikken og standardindstilleng tilbage.

Ligeledes er der TAv mode.
Her har du et hjul til lukkertid og et hjul til blænde og kameraet beregner automatisk følsomheden.

Disse featuers har jeg ikke set udbredt i andre kameraer og jeg finder dem yderst nyttige.

Jeg kunne måske have beskrevet disse features mere tro til manualen men jeg tror det giver et forståeligt billede af hvordan det virker.

Jeg mener at det er væsentligt at nævne disse features da Pentax var pionerer på disse områder og måske stadig er den eneste kamera producent som tilbyder dem.

Niklas

Brugeravatar
henrikn
Kamera: Pentax Z20 Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk III
Geografisk sted: Galten

Indlæg af henrikn » 10 sep 2009 17:48 pm

Husk også ISO-prioritering. Tror kun det er Pentax, som har det....?

Der er også mulighed for at indstille ISO hurtigt på "hjul"

Brugeravatar
Lars Holte

Indlæg af Lars Holte » 10 sep 2009 19:02 pm

niklas skrev:Fin anmeldelse må jeg sige.
Må jeg tilføje et par features jeg anser som ret væsentlige?

Hyperprogram: En "Mode" hvor eksponerings parametrene er interaktivt automatisk. D.v.s. at kameraet hele beregner automatisk eksponeringen udfra en forudstilling om man ønsker hurtig lukkertid, stor dybdeskarphed etc.
Men på e-hjulene kan man ændre indstillingen af alle tre parametre.

Fortryder man denne ændring er der den berømte Grønne Knap som bringer en tilbage til automatikken.
I mange sammenhænge, ikke kun i hyperprogram, er den "Grønne Knap" redningen der bringer automatikken og standardindstilleng tilbage.

Ligeledes er der TAv mode.
Her har du et hjul til lukkertid og et hjul til blænde og kameraet beregner automatisk følsomheden.

Disse featuers har jeg ikke set udbredt i andre kameraer og jeg finder dem yderst nyttige.

Jeg kunne måske have beskrevet disse features mere tro til manualen men jeg tror det giver et forståeligt billede af hvordan det virker.

Jeg mener at det er væsentligt at nævne disse features da Pentax var pionerer på disse områder og måske stadig er den eneste kamera producent som tilbyder dem.

Niklas
Det er rigtigt at Pentax er alene om Hyper-Manual (manuel modus med automatisk indstilling), Hyper-Program (hvor man kan bevæge sig ultra-nemt mellem Tv, Av og Program) , TAv-mode (tid- og blændeprioritering hvor iso kører op og ned) og Sv-mode (iso-prioritering styrer tid og blænde).

Oversigt over Pentax program-modi:
Billede

Hyper-Manual:
Billede

Hyper-Program:
Billede

TAv-mode:
Billede

SV-mode:
Billede

Grafikken er lånt fra Pentax' hjemmeside: http://digiichi.pentax.jp/english/tech/vol_23.html og vol_24.

Se mere uddybende forklaring her: http://www.ok1000pentax.com/2009/04/pen ... anual.html

niklas

Indlæg af niklas » 13 sep 2009 08:06 am

Jeg må simpelthen tilføje et link til en tråd der handler om hvordan man udnytter multieksponering til at lave HDR direkte ud af kamera.
Ingen PP er nødvendig.

Det er jo genialt og jeg vil snart forsøge mig med denne teknik i mit K20D.

http://forums.dpreview.com/forums/readf ... 970&page=1

Niklas

Besvar