smc Pentax-A Zoom 1:3.5~4.5 35~70mm

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Lars Holte » 07 okt 2010 20:41 pm

Det er en stund siden jeg har skrevet en artikel om noget af mit Pentax-udstyr, so here goes: ”Der var engang et lille og meget overset objektiv …” Nej, det går vist ikke. Jeg vil her skrive om smc Pentax-A Zoom 1:3.5~4.5 35~70 mm – en lille standardzoom fra den analoge tidsalder; byggeår 1985-89, dvs. lige inden autofokus slog igennem for fuldt. Der er altså tale om et manuelfokus zoomobjektiv. (Det findes også i en optisk identisk autofokusudgave, som blev lavet i årene 1987-91 - smc PENTAX-F ZOOM 1:3.5-4.5 35-70 mm.)

Det blev solgt som kit-objektiv en overgang og er ret nemt at finde på fx eBay. Efter prisen at dømme er det ikke voldsomt eftertragtet. I Danmark kan det fås for en 6-700 kroner (jeg ved det, for jeg har en dublet til salg :-)).

Men man skal dog ikke skue hunden på hårene, som det hedder. For det er faktisk ikke noget dårligt objektiv - det er pænt skarpt, det er rigtig kompakt, og så har det en praktisk macro-indstilling på 70 mm, som ikke er rigtig makro, men dog giver en nærgrænse på 32 cm og forstørrelsesforhold 1:4.

Nogle data:
Optisk konstruktion: 8 elementer i 8 grupper
Brændvidde: 35-70 mm
Blændeområde: F3.5(4.5) til F22 (32)
Ant. blændelameller: 6
Maks. diameter: 66 mm
Længde: 50 mm
Filtergevind: 49 mm
Vægt: 243 g

Det er en zoom med kombineret zoom- og fokuseringsring, dvs. der zoomes ved at bevæge zoom- og fokuseringsringen frem-tilbage, og man zoomer ind (til 70 mm) ved at trække ringen ind mod huset. Den kombinerede zoom- og fokuseringsring går fint og glat, så både zoomning og fokusering går som smurt. Det bliver hurtigt en nem sag at fokusere og zoome på én gang. Med fokuseringsringen på 70 mm kan man dreje den ind i makro-området. Zoomning er da låst, indtil man er tilbage på normal fokuseringsafstand igen. Frontelementet roterer ved fokusering. Konstruktionen er helt i metal bortset fra blænderingen, som er en slags plastic.

Da objektivet er fra film-alderen, er det et full frame-objektiv, men kan selvfølgelig (for en Pentax-ejer) bruges med den samme funktionalitet som før på et digitalt spejlreflekskamera, med elektronisk fokuseringskonfirmation i søgeren.

Objektivet er også forsynet med en blændering – det havde man jo den gang :-). Med den kan man styre blænden manuelt. Hvis blænderingen sættes på A (ved siden af F22), er den låst på en A-indstilling, hvor blænden kan styres af kamerahuset på alle automatiske eksponeringsprogrammer: P, Tv, TAv, Sv, Av og for den sags skyld på M. Sådan er det på alle objektiver i Pentax' A-serie (manuel fokus, elektronisk styret blænde) og F/FA-serierne (autofokus, elektronisk styret blænde).

Hvorfor overhovedet beskæftige sig med noget så antikveret i dag? Vel, først og fremmest pga. de kompakte dimensioner. Det fylder ikke stort mere end mange 50 mm standardobjektiver og er meget mindre end mange moderne kit-objektiver. Pentax har tradition for at være ret konservativ, og dette følger deres tradition for at have et zoomområde på kun 1:2 (de har også haft fx 28-50 mm, 40-80 mm, 75-150 mm). Ulempen er et kort zoomområde, fordelen er høj billedkvalitet over hele området uden videre fortegning. I mine øjne skal det derfor ikke betragtes så meget som et zoomobjektiv, men mere som en slags fast brændvidde med lidt spillerum til begge sider.

Dette billede af nogle af mine objektiver i Pentax A-serien viser, hvor lille og kompakt det faktisk er. Objektiverne på billedet er fra venstre: smc Pentax-A 28 mm/2.8, 50 mm/1.7, 100 mm/2.8, 35-70 mm/3.5~4.5, 35-70 mm/4.0 og 70-210 mm/4.0. Det objektiv jeg snakker om, er altså nr. 4 fra venstre.

Billede

Her er et andet billede af det – som sagt meget kompakt:

Billede

Familien ville på shoppetur til Helsingborg, og jeg tog med. Et ældre Pentax *ist DS (6 Mp) fylder ikke meget – specielt ikke udstyret med et så lille objektiv - så det kunne jeg svinge over skulderen. Da dette ikke har SR (Shake Reduction), måtte jeg i mange tilfælde kompensere lidt ved at bruge lidt højere iso.

Mens familien kiggede i butiksvinduer eller forsvandt ind i prøverum, kunne jeg forfølge min interesse.
Her en lidt flad cola:
Billede
[800 iso – F8.0 – 1/90]

Menneskets bedste ven kedede sig også:
Billede
[200 iso – F4.0 – 1/250]
100 % crop:
Billede

Mandens bedste ven?
Billede
[400 iso – F4.0 – 1/125]

Når der ikke er andet – lidt butiksinteriør:
Billede
[800 iso – F4.0 – 1/20]
100 % crop:
Billede

Kålhoved brugt til plantedekoration på torvet – en god test af objektivets closeup-egenskaber:
Billede
[200 iso – F4.0 – 1/250]
100 % crop:
Billede

Lidt lys var der også forude:
Billede
[800 iso – F8.0 – 1/90]

Vi tog Sundbusserne hjem og blev passeret af Tycho Brahe – nu var det ved at være rigtigt mørkt, men jeg tog chancen. Lukkertiderne blev derefter:
Billede
[800 iso – F3.5 – 1/15]

Billede
[800 iso – F4.0 – 1/10]

Konklusion:
Jeg vil lade billederne tale for sig selv. Dette er et hyggeligt objektiv, når det ikke skal gå stærkt, men hvor et kompakt og let kit er vigtigere. Jeg havde stor fornøjelse af at have dette med – shoppeturen blev nemmere for alle parter :-)

Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Re: smc Pentax-A Zoom 1:3.5~4.5 35~70mm

Indlæg af John Nyberg » 07 okt 2010 21:07 pm

En fin anmeldelse af et af de mange pentax-objektiver, der på mange måder kan være med til at pynte på ens hverdag :-)

Brugeravatar
Lars Holte
Kamera: Pentax - digitalt og film
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: smc Pentax-A Zoom 1:3.5~4.5 35~70mm

Indlæg af Lars Holte » 07 okt 2010 21:11 pm

John Nyberg skrev:En fin anmeldelse af et af de mange pentax-objektiver, der på mange måder kan være med til at pynte på ens hverdag :-)
Tak, John. Vi er jo nogle som har set lyset og forstået at der ikke nødvendigvis behøver at være autofokus i objektivet og en masse elektronik for at have det sjovt og tage nogle gode billeder. Nudge nudge. Snap snap. Grin grin, wink wink, say no more?

Besvar