PK_Tethered

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Stone G.
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

PK_Tethered

Indlæg af Stone G. » 11 jan 2011 01:06 am

Well, strengt taget er dette måske ikke en udstyrs anmeldelse, da der er tale om en stump freeware der muliggør tethered operation af en række Pentax kameraer. Men softwaren relaterer direkte til funktionaliteten af følgende Pentax Kameraer:

K10D
K200D
K20D
K7
K-x
K5
K-r

- så derfor denne mini-anmeldelse på dette sted.

Programmet, PK_Tethered findes på følgende site:

https://sites.google.com/a/pentax.org.p ... /pk_tether

og downloades som en zip-fil. For at kunne køre programmet skal man have installeret .NET 3.5 Framework (hentes gratis på Microsofts download sider) men derefter er det blot at unzippe PK_Tethered og køre filen. Der er tale om en beta-version, og ikke alt virker endnu, men det kommer jeg tilbage til.

Jeg har prøvet programmet med Windows XP og mit Pentax K200D og kan i følge sagens natur kun udtale mig om denne kombination. Når man åbner programmet og derefter tilslutter sit kamera med det USB kabel, der fulgte med kameraet, og til slut tænder for kameraet, er programmet lige til at gå til, og man tager spændt sit første billede:

Billede

Man bemærker sig det dejlige, store preview-billede, så man straks kan kontrollere fokus, lyssætning, komposition o.s.v. i høj opløsning (og det er jo det, tethering går ud på). Man kan selvfølgelig også have et viewer program kørende i baggrunden og se sine billeder på skærmen i endnu højere opløsning. Man har i øvrigt følgende muligheder:

1. At gemme direkte til disken i en forudbestemt folder, eller

2. At gemme billederne i en buffer og derefter benytte "gem som" (Desværre er der kun plads til 2 10M billeder i bufferen)

Nu lidt om, hvad der virker, og hvad der endnu ikke virker (så godt):

Billede
Knappernes funktioner giver vist næsten sig selv. Følgende virker i min opsætning:

- autofocus
- Green Button funktion til manuelle objektiver
- indstilling af eksponeringstid, ISO, eksponeringskompensation
- valg af billedformat (JPEG, RAW, JPEG+RAW)
- valg af billedstørrelse (10M, 6M, 2M)
- Valg af billedkvalitet (***, **, *)

Følgende virker kun med begrænsninger:

- Periodic shooting (man skal fumle lidt med intervaller og tider for at ramme kombinationer, der fungerer)

Følgende virker slet ikke i min opstilling:

- blændevalg (her må jeg indstille på kameraet)
- desuden er der nogle knapper, som endnu ikke er blevet "aktiveret" i denne udgave af programmet

Man bemærker i øvrigt, at softwaren snildt aflæser ikke alene Kameranavn men også objektivnavn (noget Pentax eget software "nægter" at gøre for tredjeparts objektivers vedkommende!). Desuden afkoder softwaren brændvidde, autofocus mode og lysmåling samt hvilken mode, kameraet er sat i - sidstnævnte ses af, hvilke settings, der er tilladte og som fremstår med mørk skrift:

Billede

Som sagt er dette endnu kun en beta-version, der ikke er uden fejl og mangler, men alt i alt en overbevisende præstation, som hr. Tomaszkos fortjener STOR ros for.

karandash
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Pentax K-5

Re: PK_Tethered

Indlæg af karandash » 16 jan 2011 20:46 pm

Fin gennemgang. Hvis man vil køre det under Windows 7 skal det køre med administratorrettigheder for at virke. Ikke super fedt, men sådan er det.

Brugeravatar
Stone G.
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 17 jan 2011 17:13 pm

Tak Karandash ---- du kan formodentlig trøste dig med, at Pentax nok - efter de rygter, jeg har hørt - vil opgradere software (og firmware???) så du kommer til at kunne køre tethered med dit K-5 på "autoriseret vis" med orginalt Pentax software.

Men for os andre med de mere ydmyge Pentax modeller er det trods alt en lille smule fedt, at det nu overhovedet er muligt at køre tethered - noget, jeg har savnet til astro og repro opgaver med mit i øvrigt fortrinlige K200D. (Og så holder jeg i øvrigt fast på Windows XP en rum tid endnu - jeg har adskillige drivere og programmer, der bare ikke vil køre på Windows 7!).

planfoto
Kamera: Mange forskellige

Indlæg af planfoto » 13 mar 2011 23:02 pm

Ja, jeg vil også vente med at køre Tethered på mit K-5. Men hvorfor bruge det på K20D? Gør Pentax Remote Assistant 3.5.1 (hentes på Pentaximaging.com) ikke nøgjagtigt det samme? Eller kan det noget mere?
Jeg spørger ikke for at være næsvis, men fordi jeg har tænkt mig at køre sidstnævnte med mit K20D. Det er faktisk et udmærket studiekamera med høj billedkvalitet. Man behøver jo ikke alle K-5's smarte funktioner i studiet, vel :-) Desuden har jeg alerede bestilt en AC Adapter til mit K20D.

MVH
Jens/Planfoto

Brugeravatar
Stone G.
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 22 mar 2011 15:41 pm

Hej Planfoto (jeg ser først dit indlæg nu):

Jeg bruger ikke PK Tether på K20D, men på K200D - og K200D kan slet ikke køres tethered på Remote Assistant.

Mit ældre *ist DL kan jeg køre på Remote Assistant 1.0 (med begrænsninger) men i øvrigt er det kun *ist D, K10D og K20D der overhovedet kan benytte remote assitant (1.0 resp. 3.51).

K200D, k-x, k-r, K-7 og K-5 ejere er altså henvist til PK_Tether, (K-m ejere har desværre slet ingen muligheder).

Måske(???) har PK-Tether også en fordel for K10D og K20D brugere: Om 3.51 kan jeg af gode grunde ikke udtale mig, men om 1.0 kan jeg sige, at vinduet ikke er skalerbart. Det er vinduet i PK_Thether og DET er en stor fordel, når man skal vurdere indstillinger og billedkvalitet her-og-nu

I ØVRIGT: Der er nu kommet en opdatering, ver. 0.4.5, som kan hentes på:

http://www.pktether.com/

Det betyder bl.a. at jeg nu også kan indstille blænden remote på mit K200D.

Brugeravatar
Zafar Iqbal
Rang: SUPERBRUGER
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Pentax
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Zafar Iqbal » 01 jan 2012 20:05 pm

Den er lige kommet en v0.6.0 ud.

Besvar