Objektiv: Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Brugeravatar
John Nyberg
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Pentax K1 og K5 samt Olympus E-30
Geografisk sted: København
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Objektiv: Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM

Indlæg af John Nyberg » 19 jun 2012 12:49 pm

(Du kan også finde denne anmeldelse i pdf-format på http://www.hdrfoto.dk)

INDLEDNING
Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM kan også fås med andre fatninger end Pentax's.

Billede Billede Billede

Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM er et ultra vidvinkel. Men som bekendt betyder en kort brændvidde sjældent, at objektivet er lille. 8-16 er både stort og tungt med dets 555 gr. og en længde på over 10 cm. Selvom objektivet er et zoom, så ændres objektivlængden ikke ved zoom.

Objektivet har fast modlysblænde, og forreste glas er så kraftigt buede, at der ikke er filtergevind. Største blænde er f/4,5 ved 8 mm og f/5,6 ved 16 mm. Det er derfor ikke, hvad vi kan kalde for et lysstærkt objektiv. Men på den anden side: Mange ultrakorte objektiver topper typisk omkring f/4,5, så det skal ikke nødvendigvis komme 8-16 til last.

Objektivet er i Sigma’s kendte grålige farve, og det har indlagt fokusviser. Visningsområdet går fra lidt under 30 cm. til 80 cm. Nærgrænsen er 24 cm. og alt over 80 cm. er ”uendeligt”. Objektivet har omskifter for hhv. manuel eller automatisk fokus.

Fokusringen kører glat om har en jævn modstand. Den har gode, kraftige gummiriller som giver godt greb. Der er ikke meget mere end 60 graders omdrejning på fokusringen, men fordi fokusområdet er så kort, som det er, så klarer de 60 grader opgaven helt fint.

Det er et behageligt objektiv. Trods størrelse og vægt, balancerer det godt på kameraet, i hvert fald mit Pentax K-5 (med batterigreb).

Blænden er med syv blade.

TEKNIK
Objektivet indeholder 15 elementer (linser) i 11 grupper. Det er altså derfor, at vægten er på de 555 gr.

Der er syv blade i blænden.

Data er:
Billede

PRIS
Prismæssigt ligger objektivet omkring de fem tusinde kroner herhjemme i netbutikker. Det er altså ikke noget billigt objektiv overhovedet, men på den anden side heller så kostbart, at det burde afskrække. På eBay er der kæmpe forskelle i priserne. Pt. (juni 2012) svinger køb-nu-prisen for canon-udgave imellem £ 443 og £ 807 fra butikker inden for EU. Nikon-udgaven svinger imellem £ 439 til £ 809 og for Pentax-udgaven svinger priserne imellem £ 399 og £ 547.

Det kan godt betale sig at se sig for.

BILLEDER
Alle billeder er taget med Pentax K-5. Øvrige, centrale, data fremgår ved hvert enkelt billede.

Mange vil sikkert benytte et ultravidvinkel til landskabs-fotografering, og jeg skal ikke nægte, at jeg er en af dem.

Billede
Herover: Nyhavn indfanget med f/8 og på 16mm. I mine øjne er der tale om god skarphed, flotte farver og en fin kontrol af styrtende linjer.

Herunder: Nyhavn igen men denne gang på 8 mm. f/8 er bibeholdt. I mine øjne er der tale om god skarphed, flotte farver og en fin kontrol af styrtende linjer. Sidstnævnte er især værd at lægge mærke til, da vi nu er inde på den helt korte brændvidde.
Billede

Og helt samme, fine takter kan ses på nedenstående HDR-billeder, der er samlet af fem billeder med to EV-trin imellem hvert. Blænden er f/10:
Billede

Billede
Ovenstående er igen på 8 mm. Blænden er f/8. Billedet er blot resized. Herunder kan du så se tre crops fra ovenstående:
Billede Billede Billede
Her bemærkes: Ingen CA, Fin skarphed i figuren samt god håndtering af lyset og tilsidst, at græsset er gengivet godt og temmelig præcist.

Sigma 8-16 mm kan også bruges til at komme tæt på motiverne. Her en vinbjergssnegl fanget med blænde f/7,1 og på bare 8 mm. Der er omkring 20 cm fra objektivets front til sneglen – vi er altså tæt på nærhedsgrænsen.
Billede

Objektivets store force er selvfølgelig den korte brændvidde og den deraf følgende store synsvinkel. Der kommer meget med i billedet ad gangen. I rundetårn f.eks. Brændvidden er 8 mm og blænden er f/8. Der er ikke rettet op for styrtende linjer; men problemet er ikke, som det ses, ret alvorligt.
Billede

HDR på tre billeder med to EV-trin imellem. Brændvidden er 8 mm og blænden er f/8. Igen en flot gengivelse og igen en meget lækker virkning af de få mm:
Billede

Og vi tager lige tre HDR-billeder mere:
Billede Billede Billede

Tøndeeffekt?
Ikke meget. Her er på hhv. 8 mm og 16 mm:
Billede Billede

Skarphed
Selvom billeder ikke altid behøver at være 100% skarpe hele vejen igennem, så syntes jeg, at det er en stor fordel, når objektiverne tegner meget skarpt. For det er elektronisk bedre at tilføre et billede lidt uskarphed end skarphed. Risikoen ved at tilføre skarphed elektronisk er, at billedet let bliver pixelleret at se på.

Derfor må der altid være en test af skarphed – og sådan en kommer her. Jeg har ikke lavet en traditionel test, hvor jeg har stillet forskellige ting og sager frem. I stedet har jeg taget nogle billeder på min altan på 8 mm og med forskellige blændetal. Herunder kan du se hvordan det fulde billede ser ud ved f/4,5 ser ud, og du kan se hvor meget af billedet, der indgår i skarphedstesten: Det røde felt, der blot er på 1000 pixels i bredden og 667 pixels i højden.
Billede

Og herunder kan du se crops med hhv. f/4,5 f/5,6 f/8 f/14:
Billede Billede Billede Billede

Min vurdering af skarpheden er, at objektivet er rimeligt skarpt. Også helt åbent, om end der er bedre skarphed lige så snart, der blændes en smule ned.

SAMLET
Sigma 8-16 mm DC HSM er et dejligt objektiv på den helt korte bane. Dets store synsvinkel gør, at man altid kan få det hele med (og jævnligt også mere end man faktisk går efter). Objektivet fungerer godt og med en fuldt ud acceptabel skarphed. Det er ikke et lysstærkt objektiv, så hvis dine behov er i retningen af dårligt oplyste steder (koncerter osv.), så skal dit kamera kunne tåle af ISO skrues op uden at billederne drukner i støj.

Jeg er særligt imponeret af to ting ved objektivet: Kontrollen over CA og så, at forvrængningen er så lille, som den rent faktisk er.

Jeg kunne godt have brug for at kunne sætte større modlysblænde på objektivet, for med den store synsvinkel, så er det klart, at risikoen for at solen går i forreste objektiv med risiko for flares er relativt stor. Jeg syntes ikke, at objektivet er slemt til at producere flares, men jeg har måtte bruge noget tid på at fjerne flares fra mine solnedgangsbilleder.

I forhold til prisen skal det understreges: Se dig for. Der er på eBay store forskelle i priserne, og det kan virkelig betale sig at være påpasselig. Prisniveauet for de billige priser er, syntes jeg, meget rimeligt. For ikke at sige billigt. lad være med at købe objektivet til de højeste priser på eBay eller til de priser som jeg fandt i danske netbutikker. Forskellene er for store, syntes jeg.

Karakteren for objektivet lander på et solidt firetal. Det bliver ikke højere på grund af lysfølsomheden, vægten, flares og skarphed. Men firtallet er bestemt fortjent, og hvis du leder efter et ultravidvinkel, så skal jeg være den første til at sige: Prøv lige at se på Sigma 8-16 mm. For det kan altså nogle meget meget fornuftige ting.

Karakter ud af fem: 4

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Re: Objektiv: Sigma 8-16 mm f/4,5-5,6 DC HSM

Indlæg af Smittefar » 19 jun 2012 13:03 pm

Meget fin anmeldelse John af et objektiv, der vist egentlig performer meget godt.

Nu er det svært at se på andres billeder og vurdere den slags, men hvis jeg skulle sige noget, tror jeg, at min Tokina 11-16 er skarpere, men til gengæld har den det ret svært med styrtende linier - Det klarer det her objektiv ret flot.

Jeg kan se, at objektivet har Sigmas HSM-motor - Så jeg vil gætte på, det også har full time manual fokus. Det er vist den eneste tekniske detalje, du ikke har med i din anmeldelse. FTM betyder rigtig meget for min måde at bruge mit kamere på, så det er bestemt interessant for mig :)

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Jens G » 19 jun 2012 17:45 pm

Tak for anmeldelsen af objektivet.

Det er et objektiv jeg har overvejet længe, så det er rart at læse så god anmeldelse, fra den virkelige verden, af det.

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 20 jun 2012 01:17 am

Tusinde tak for reaktionerne begge to :-)

smittefar: Der kommer lige en blank indrømmelse: Jeg anede ikke hvad FTM var før for lidt siden..... Men lidt google, og så ved jeg også noget om det. Når jeg efterlader fokus på auto på kamera OG på objektiv, og lader kameraet finde fokus ved at trykke halvt ned, så kan jeg bare dreje på objektivets fokusring, og så ændres fokus. Så jeg kan bekræfte, at objektivet kan FTM.

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 20 jun 2012 07:39 am

Hæhæ John, så lærte du også noget nyt - Det er også noget værre noget med de hersens moderne objektiver :P

Tak for undersøgelsen

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 20 jun 2012 08:09 am

Ja, jeg fik lært noget nyt. Men i Olympus's verden findes funktionen også. Men her vælger man den på fokusvalg, og der kan vælges imellem S-AF+MF og C-AF+MF. Man kan altså vælge at funktionen skal virke ved single focus eller ved continous focus. Så det er ikke fordi jeg ikke kendte til funktionen, åbenbart. Det var bare navnet ;-)

Brugeravatar
Stone G.
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 20 jun 2012 12:00 pm

Jeg er en elendig landskabsfotograf og bl.a. derfor ikke så meget til ultra-vidvinkel, men jeg må sige, det er nogle virkeligt lækre billeder du har tryllet frem med dette objektiv. Og til interieurs ser den jo også fin-fin ud. Hmmmm....vidvinkeloptagelser af mælkevejen m.m.?!?

Tak for en fin anmeldelse.

PS.: Objektivet får godt nok K-5 til at se endnu mindre ud!

Brugeravatar
Vikkelsø
Kamera: Fujifilm X-Pro2

Indlæg af Vikkelsø » 20 jun 2012 12:28 pm

Nu bliver jeg nødt til at spørge dumt, men styrtende linijer?

Og tak for en god anmeldelse :-)

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 20 jun 2012 12:47 pm

Det er kun dumt, hvis man ikke spørger.

Styrtende linier er et udtryk for, at objektivet gengiver et motiv præcis som det "ser" det - og ikke som vi mennesker opfatter det, da vores øjne og hjerne i samarbejde sørger for, at lodrette linjer (f.eks. et kirketårn) forbliver at være lodrette - og ikke vælter indad.

Herunder kan du se, hvordan billedet oprindeligt ser ud (det er ikke taget med Sigma'en), og i det lille felt i højre side, kan du se, hvordan billedet vil tage sig ud, når det er rettet op.

Billede

Brugeravatar
Vikkelsø
Kamera: Fujifilm X-Pro2

Indlæg af Vikkelsø » 20 jun 2012 14:31 pm

Aaaah. Ja så er jeg med. Mange tak for den rigtig fine forklaring :-)

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 20 jun 2012 16:35 pm

Velbekomme.

Faktisk er det illustrationen fra en side i min nye bog om "Feriefotografering" jeg har gengivet. Den slags er jo også vigtigt, når man er på ferie og fotograferer høje bygninger tæt på. Her er det Domkirken i Strasbourg.

Brugeravatar
Hoej
Challenger
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Indlæg af Hoej » 20 jun 2012 21:15 pm

Super fin anmeldelse af et objektiv, som jeg har gået og overvejet at købe.

Tyske Photozone.de, som jeg ser som en kompetent og seriøs side med objektivanmeldelser, har i øvrigt også testet det og når frem til resultater, som understøtter din bedømmelse af objektivet:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... dx?start=1

Deres bedømmelse: 4/5 stjerner.

Tak for anmeldelsen, det er altid rart med nogle hands-on-oplevelser fra bruger der går knapt så teoretisk til værks og i stedet bruger øjnene til at bedømme ud fra :-)

Brugeravatar
Næstved
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 20 jun 2012 21:52 pm

Ser ud som jeg skulle have sparet lidt ekstra sammen og valgt dette objektiv i stedet for min 10-20. Kunne bestemt godt have brugt de 8 mm.

Lækker test på et sprog, som er til at forstå. Ofte ender test herinde i tekniske data, som de fleste ikke forstår.

Og personlig synes jeg det er fedt at se hvor fantastisk K5 performer.

Ole

Brugeravatar
John Nyberg
Kontakt:

Indlæg af John Nyberg » 20 jun 2012 22:46 pm

Tak for de venlige ord.

Lasse: Sjovt at se, at profferne har nogle af de samme overvejelser, som jeg har haft. Jeg har faktisk ikke set den anmeldelse overhovedet; men der er ret så sammenhørighed i vores kommentarer, kan jeg se. Og med hensyn til sproget: Jeg læser en del brugeranmeldelser, og læser dem hellere end de professionelle, tekniske anmeldelser fordi jeg hellere vil læse noget om daglig, praktisk brug end om man kan få 0,0000001% mere ditten eller 0,0000002% datten ud af noget. :-)

Ole: Jeg havde selv overvejelserne: 10-20 eller 8-16; ja, jeg havde nu også 12-24 i tankerne. Men når jeg tænker på mit Zuiko 11-22 og ser brændvidden af mine billeder, så er 90% af dem med 11mm. Derfor tænkte jeg, at jeg nok ville blive glad for at kunne gå lidt mere ned også - og jeg har bestemt ikke fortrudt. Og jeg kan kun være enig i, at K-5 er et meget givende kamera.

Per Sørensen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE
Kamera: Canon 5D mark ll + lll

Indlæg af Per Sørensen » 11 jun 2014 16:14 pm

Hej John

Jeg har netop modtaget omtalte objektiv dog til Canon :o)
Jeg har taget nogen testshot med det og syntes der er noget støj på billederne selvom jeg har taget dem med iso 100!
Er det noget Du har oplevet med dit??
Her er et par stykker, begge taget på stativ og med Canon 7D og lige ud fra kameraet!

http://www.moenbo.dk/IMG_9606.dng
Exif: 8mm f8 1/4 iso100

http://www.moenbo.dk/IMG_9592.dng
Exif: 8mm f8 1/50 iso100

Hvad syntes Du om overstående billedkvalitet??

Mvh. Per Sørensen

Besvar