FluCard O-FC1 for PENTAX

- Til anmeldelse af Pentax udstyr og tilbehør. Også uoriginal/tredjeparts tilbehør/udstyr! Anmeldelsen SKAL skrives her, og IKKE blot være et link til anden side.
Besvar
Brugeravatar
Stone G.
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Diverse Pentax
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

FluCard O-FC1 for PENTAX

Indlæg af Stone G. » 27 apr 2014 15:42 pm

Billede

PENTAX FluCard O-FC1 er et trådløst access point indbygget i et i øvrigt forholdsvist ordinært - sådan rent skrive- og læse hastigheds mæssigt - 16 GB SD-kort. Som access point kan kortet bruges til andet og mere en blot at overføre filer trådløst- det er faktisk det, som O-FC1 er dårligst til. Til gengæld kan man for udvalgte kameraer, pt. PENTAX K-3 og PENTAX 645z, udøve trådløs fjernkontrol af basale kamera funktioner med en PC, tablet eller smartphone. Og, bedst af alt, man kan se sit søgerbillede i live view på ens kontrol enhed.

Opsætning.
En af de fine ting ved O-FC1 er, at al kode er skrevet i almindeligt java script, som kan forolkes af stort set enhver browser på næsten enhver platform (: PC, laptop, tablet, smartphone, Apple enhed). Der skal derfor ikke installeres særligt sofware/apps og opsætningen består i al sin enklethed i 1) at sætte kortet i den rigige slot og herefter tænde for kameraet. Efter en 15 - 30 sekunder er kortet initialiseret og begynder at sende sit SSID/netværksnavn; herefter 2)tilslutter man sin enhed ligesom man ville gøre til et hvilket som helst andet hotspot med kendt SSID og netværkskode.

Billede

Endelig 3) åbner man sin browser - Pentax anbefaler Chrome eller Safari - og indtaster netværkets navn eller adresse.

Første gang bliver man promptet til at ændre sin netværksopsætning, hvad jeg nok vil anbefale for så vidt angår SSID og netværksnøgle. Man kan også ændre den kanal, kortet sender på, hvis det skulle knibe med forbindelsen. Men jeg satte nu mit netværk op uden problemer i en etage ejendom med en halv snes netværk 'brølende' omkring mig.

Billede

Endelig kan man i 'kamera opsætning' ændre på opløsningen (høj og lav) i live view billedet, men jeg mærkede nu ingen forskel i hastigheden af opdateringen af live-view billedet i de to opsætninger.

Billede

Herefter kommer man til hovedmenuen, sådan som man normalt vil møde den efter første opsætning, og som som ser således ud:

Hovedmenu:

Billede

Vi har allerede set på opsætningsmenuen. Den kan man altid vende tilbage til, hvis man skulle føle behov for at ændre på noget

Billede

- og skulle det gå helt galt, kan man nulstille alt fra kameraets menu skærm.

Billede

Endvidere er der en informationsmenu, som giver et hurtigt overblik over den opsætning man har foretaget samt over kortets og kameraets aktuelle firmware versioner.

'Billedsvisningsmenuen'vil jeg ikke gøre så meget ud af. For nogle vil det være et kardinalpunkt at man ikke kan overføre sine raw filer trådløst til sin kontrol enhed, men jeg ville nu til enhver tid foretrække overførsel af sådanne filer via kabel. Men hvis man gemmer sine JPEG filer på FluCard kan man få vist dem som ikoner på skærmen

Billede

og med et museklik eller et fingertryk kan man så få vist de enkelte billeder i fuld størrelse i et nyt vindue og herfra (med højreklik eller lignende) få dem gemt på sin enhed på normal vis. Det tager nogle sekunder for hvert billede, men for mig er visningen - som kvalitetskontrol - det vigtigste ved denne funktion. Hvis ens hovedformål er trådløs overførsel af batches af biilled- og råfiler skal man utvivlsomt kigge efter noget andet end dette Flucard.

Billede

'Fjernkontrol menuen' er den funktion, jeg købte mit FluCard for fjernbetjeningens og muligehederne for kritisk fokuserings skyld, så lade os se lidt nærmere for de menupunkter man får frem. Nå ja "får og får"; manualen fortæller ikke, at man med en PC skal minimere sit browser vindue ind til funktionsknapperne oven- og neden for live view billedet viser sig (med en smartphone går det derimod af sig selv, når man holder telefonen i lodret stilling):

Billede

Der er dels nogle statusknapper, som fortæller, hvilken program og AF-mode kameraet er i, dels nogle menuknapper, hvor man kan genopfriske sit skærmbillede og gå tilbage til hovedmenue. Så er der funktionsknapperne, som tillader indstilling af tid, blænde, eksponeringskompensation og ISO, alt efter hvilken program mode kameraet er sat i. Endelig er der en "trykknap", hvor man kan slå iveview til og fra.

Billede

Generelt er alle kamera knapper og skærmmenuer sat ud af funktion, når kameraet er tilsluttet kontolenheden. Hvad manualen ikke fortæller er, at programhjulet stadig kan bruges.Og manualen fortæller heller ikke, at man kan genvinde den manuelle kontrol over kameraet, ved at slå liveview fra - hvilket er meget bekvemt, da man så kan slukke for FluCard uden at skulle slukke for kameraet.

Opsætningen virker kun, hvis man har sat kameraet til enkelt-billed optagelse - ikke noget med selvudløser/udløser forsinkelse med låst spejl, serieoptagelse eller lignende. For mig som ikke-tekniker virker det lidt uforståeligt, at man ikke kan sætte nogle af disse funktioner i kameraet og så først derfter overlade resten til fjernkontrollen. Lige på det punkt virker produktet derfor på mig som en smule "ufærdigt".

Men så til det virkeligt positive: Overlejret på liveview billedet ser man (altid) et fokuspunkt, og overlejret på billedet eller under kamera indstillingsknapperne (det afhænger af browser vinduets størrelse) ser man en AF-skyder og en udløserknap. Fokuspunktet kan man frit vælge med et museklik eller et fingertryk og har man sat AF-skyderen i højre position fokuserer kameraet på det valgte punkt og tager billedet umiddelbart derefter. Har man derimod sat skyderen i venstre position, fokuseret kameraet kun, og billedet bliver først taget, når man trykker på udløserknappen. Der er bare lige det med manualen igen: Den fortæller ikke, at kameraet vil prøve at fokusere igen (og dermed bruge tid) hver gang med trykker på udløserknappen, med mindre man i kameraet har deaktiveret fokus sætning, når udløserknappen trykkes halvt ned (og altså benytter den dedikerede AF-knap på huset til fokus funktionen i stedet).

Men ellers er det så bare at anbringe sit kamera på jorden/gulvet/stativet eller hvor man nu vil

Billede

og så stå/sidde bekvemt

Billede

medens man vælger fokus punkt

Billede

efter ønske

Billede

Bemærk i øvrigt de lysende rande omkring områder i fokus. De demonstrerer at Focus Peak også fungerer i den trådløse opsætning.

Et yderligere raffinement er at man kan forstørre sin visning 8X til hvad der med et Pentax K-3 svarer til ca. 100% visning (: en pixel på sensoren repræsenteres af en pixel på skærmen) omkring det valgte fokuspunkt.

Billede

Billede

Dette gælder også, hvis man har et manuelt objektiv monteret, ligesom man med et objektiv med quick-shift fokus vil kunne foretage kritisk, manuel fokusering - evt. også lidt uden for det valgte fokuspunkt.

Billede

Jeg købte FluCard O-FC1 for disse funktioners skyld, og på det punk er jeg ikke blevet skuffet.

Pålidelighed/Stabilitet.
Kortet lover en rækkevidde på 7½ meter, og det holder i hvert fald stik. Man skal dog heller ikke bevæge sig mere end et par meter yderligere væk, førend forbindelsen begynder at blive ustabil. Egentlig er det da også ganske imponerende, at man med en så lille enhed, indkapslet i et kamerahus, har kunnet indbygge en sender plus antenne, der rækker så langt. Prisen er selvfølgelig et vist strømforbrug, og man gør derfor klogt i at (husek at) slukke for kortet, når man ikke bruger det.

Nogle brugere har klaget over hyppige udfald af forbindelsen. Jeg har som nævnt sat mit kort op, omgivet af mange andre trådløse netværk og har ikke oplevet den slags problemer - ud over nogle få kortvarige"glitches" af den type, man kan opleve med en hvilken som helst trådløs enhed.

Manual.
Manualen har jeg allerede været inde på flere gange. Den hjælper en i gang med det basale, men ellers er der mange raffinementer, som man selv må prøve/gætte sig frem til eller ved at søge på nettet efter andre brugeres erfaringer. Det kunne godt gøres bedre.....

Konklusion.
En del professionelle og semi-professionelle brugere vil nok rynke på næsen af FluCard O-FC1 på grund af især begrænsningerne i filoverførsels mulighederne.

For mig er de mest påfaldende begrænsninger dem, der ligger i den manglende mulighed for brug af en række kamerafunktioner så som selvudløser, serieoptagelse, bracketing o.s.v., og man har lov(?) til at håbe på kommende firmware opdateringer på dette punkt.

Men i øvrigt gør PENTAX FluCard O-FC1 præcist, hvad det lover - og det gør det til og med rigtigt godt!

Billede

Limo
Rang: Nyankommen
Kamera: Pentax K-3
Geografisk sted: Sydjylland

Re: FluCard O-FC1 for PENTAX

Indlæg af Limo » 14 maj 2014 12:02 pm

Flot gennemgang du har lavet Steen

Flu kortet er bestemt på min ønskeliste og det er rigtigt dejligt at kunne læse om fordele og ulemper fra andre der har gjort sig erfaringer.

Jeg har tidliger taget nogle billeder med PKthetered da jeg havde mit K-20D men muligheden forsvandt med opgraderingen til K-3. Heldigvis ser det ud til at Flu kortet løser det problem.

I øvrigt gjorde opgraderingen til K-3 lige et ekstra indhug i finanserne da den tørster noget efter hurtige hukommelses kort hvis man vil udnytte dens potientale. Men det er vel et luksus problem :P

Tommy

Brugeravatar
Stone G.
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 14 maj 2014 20:59 pm

Mange tak Tommy,

Hyggeligt at møde nok en Pentax (og K-3) bruger her på FS.

Og ja, større filer og hurtigere burst rates - alle opgraderinger har en pris, men det er vi jo i nogen grad selv herrer over; faktisk kan vi jo stadig tage aldeles glimrende billeder med vore gamle kameraer, (jeg har stadig mit K200D), men så er der jo alle de ny funktioner og muligheder, så somFlu kortet.....

Jeg er glad for, at du finder mine erfaringer nyttige - jeg læser selv også helst andre brugeres praktiske erfaringer (fremfor "professionelle" anmeldelser), førend jeg køber nyt.

I øvrigt har jeg fundet ud af, at man faktisk godt kan overføre raw filer fra FluCard til (i det mindste en) PC. Her er mine erfaringer med en lille WIN7 netbook og Chrome:

1. Gem både raw og JPEG filer på Flu kortet i slot 2
2. Find miniature JPEG-versionen i "Image View" af det billede, du gerne vil
downloade og klik på denne så billedet vises i fuld størrelse
3. Højreklik på billedet og brug menupunktet "kopier billedets web adresse"
4. Åbn en ny fane i Chrome og indsæt den kopierede web-adresse
5. Ret .jpg til .pef eller.dng (alt efter,hvilket raw format, du bruger) i adressen og tryk
retur
6. raw-filen downloades så til standard ("Downloads") mappen for hentede filer. Det
tager så en ca. 20 sekunder at downloade filen.

Jeg kan ikke finde et tilsvarende trick for iPhone/Safari, men jeg vil nu også stadig foretrække at nøjes med at bruge Flu kortet til fjernstyring og kvalitetskontrol. Raw-filerne kan vente, til jeg kommer hjem igen.

Brugeravatar
Næstved
Kamera: Pentax
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Næstved » 14 maj 2014 21:28 pm

Tak for din glimrende gennemgang.

Jeg har 2 stk 32 GB. kort i mit K3 og jeg må erkende at det går stærke nogle gange :-)

Jeg har bestilt mig en 1,4 telekonverter. Har skrevet en sammen med folk der har den og den virker fantastisk synes alle. Selv en gut i sydafrika, som benytter den med pentax 560mm og det går strygende uden ab af hastighed og kvalitet. Glæder mig til den kommer hjem.

Ole

Brugeravatar
Stone G.
Kontakt:

Indlæg af Stone G. » 15 maj 2014 18:56 pm

Ja men tillykke med din snarlige familieforøgelse Ole!

Flu kortet har jo fået en lidt mere blandet modtagelse (jeg er nu stadig godt tilfreds), medens telekonverteren har fået bifald over hele linien (selv det evindelige Pentax-glas-er-alt-for-dyrt synes at være forstummet).

Det bliver spændende at se, hvad du får ud af den med din 560mm.

planfoto
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Mange forskellige

Indlæg af planfoto » 23 maj 2014 08:22 am

Fantastisk flot anmeldelse, Stone G. Den flotteste jeg har set endnu!
Imponerende at du gider! Mange tak for den.
Jeg har også købt kortet. Det er en stor hjælp til produktfoto og reprofoto, hvor man så ikke behøver stå bøjet over kameraet (K-3), men kan koncentrere sig om søgerbilledet fra sin stol.
Jeg bruger af og til også PK_Teather, der er udviklet af en Pentax bruger. Desværre virker det ikke altid til de nyeste kamera modeller.

Venlig hilsen
Jens
www.planfoto.dk

Limo
Kamera: Pentax K-3
Geografisk sted: Sydjylland

Indlæg af Limo » 06 feb 2015 00:00 am

Flu kortet har faktisk siddet i mit kamera siden jeg tog mig sammen og købte det efter jeg læste denne flotte gennemgang.
Jeg kan kun tilslutte mig Steens rosende ord samt de knap så flotte ord om manualen, heldigvis er det mange som Steen der deler de gode fif.

Har man lige taget et foto som man gerne vil dele på Facebook eller andre sociale medier er det ganske hurtig at hente det over på en tablet eller mobil og smide det online.
Før i tiden fik jeg næsten aldrig delt sådanne hverdags fotos fordi de ofte var blevet uaktuelle når man kom hjem og fik kortet sat i computeren.

Personligt håber jeg at Pentax gør wifi til standard i deres nye kameraer da jeg tror rigtig mange vil få stor glæde af det. Ikke at Flu kortet er dyrt men jeg skulle da lige overbevises om at jeg havde brug for det.

Tommy

Besvar