Lidt om en lyskæde i en papkasse

KUN GUIDER OG TUTORIALS HER! - Har du en teknik du ønsker at indvie andre i? Selve billedtagningsprocessen, efterbehandlingen - eller begge dele? Så post din guide her, og inspirér andre ved at vise os hvordan du gjorde!
Besvar
Brugeravatar
Finsen
Rang: SUPERBRUGER

Lidt om en lyskæde i en papkasse

Indlæg af Finsen » 09 jun 2020 01:00 am

OBS jeg bruger den nemme løsning med 5 upload, så jeg er nødt til at hakke indlæget over i Tre -

For snart længe siden lavede jeg en lille strip i en af de papkasser man får forstørrelser i, den gang vil jeg bare lige vise, at der ikke skal meget til for at lave lys til leg på bordet, og som oven i købet ikke er helt tosset til små ting, men kom fra det igen.
Forleden var jeg ved at rydde op på min harddisk og faldt så over billederne igen -
Så med et halvt års forsinkelse !!!

Op til jul fandt jeg en lille lyskæde i en rodekasse i det lokale supermarked til det svimlende beløb af 20kr. Jeg bruger meget strip lys når jeg laver billeder og ville lige prøve om ikke det kunne blive til noget brugbart.

P5288612.jpg
Det færdige vidunder - jeg bruger Rosco diffusering, som er en plastik der tager 2 f-stop, så man bliver ikke blind af at kikke i lampen.
PC164053.jpg
I skal selvfølgelig også se hvad der er inden i, så efter lidt udregninger og et par blyantstreger laver jeg nogle huller, således lyskæden kan monteres på et stykke karton og monteres inden i kassen, jeg var nødt til at lave et par efterjusteringer og afstanden til diffuseringen endte på 5cm. her på billedet er pærene for tætte på og hver enkelt pære vil være synlig i diffuseringen, ideen er at lave en lysboks med ens styrke over hele lampen.
PC164067.jpg
Hurra der er lys, ikke meget og nok ikke med fuld farvespektrum, det jeg vil udnytte er ensartetheden og den måde lyset falder af på.
PC164071.jpg
Mht. objektivet, så er det min lup, jeg burde nok besøge en optikker men tallene på skydelæret er sgu` små, især med en lampe uden meget power. Eksponeringen er her 5.sek f8.
P4278501.jpg
Vi skal skal selvfølgelig også prøve lampen, men inden skal vi lige se mit motiv, her i diffust lys fra et stort vindue i et hvidt køkken ( kedelig )

Brugeravatar
Finsen

Re: Lidt om en lyskæde i en papkasse

Indlæg af Finsen » 09 jun 2020 01:05 am

P4278607.jpg
Det er blevet mørkt udenfor og jeg kan nu lave et helt mørkt køkken - Her prøver jeg med lidt snyd og photoshop, at vise de Tre positioner hvor jeg belyser mit færdige billede
illustration_b.jpg
Her er resultatet delt lidt ud, så vi kan se hvad de forskellige lys laver, 5sek f8 ( sidste billede alle Tre lys )
illustration1.jpg
For lige at vise, at papkassen laver "blødt lys" når man bruger den tæt på får i lige en med hårdt lys, som viser hakkerne i den lille kasse ( obs her er det nøgen flash med snoot )
P1214843_4x5.jpg
Den kan skam også bruges til noget fornuftigt, her skrå fra højre, bag glasset lige uden for billedvinkel, en crom reflektor bag glasset i den rigtige vinkel.

Det er altsammen meget godt, men for mig er hele ideen med en lille strip muligheden for at kunne lave gradueret lys i blanke overflader, når man skal vise at noget er blank, skal der bruges en lyskilde der kan lave en skarp overgang mellem true tonality og specular ( jeg kender ikke de Danske ord ) men specular er den direkte spejling af lyskilden og true tonality er den reelle farve og textur, det kan den her, og ved at vinkle lampen er det nemt at opnå en graduering, som er det mange opfatter som " lækkert lys " på blanke ting

grad.jpg
her er lige en graduering, så alle er med

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 09 jun 2020 01:13 am

Se - fra nu og frem i indlæget skifter jeg den lille lyskæde ud med nogle papkasser hvor det er speedlights der er lyskilden, de er magen til, men med flash behøver jeg ikke at arbejde i mørke og eksponeringen er nu 1/250 f8. samtidig får jeg nu de rigtige farver.
I de følgende billeder bruger jeg ( >edit< næsten )kun papkasserne til at lave og kontrollere specular. Det skal lige med at for at kasserne virker med flash, bruger jeg nogle indvendig spejle og diffusering for at opnå den ensartede lysoverflade jeg skal bruge -

P1124441_1000pix.jpg
Her er det en flaske, den opfatter vi som blank fordi specular er skarp afgrænset, den ser også rund ud, fordi jeg har vinklet kasserne og således lavet en graduering i specular ( jeg udnytter hvordan lyset falder af når en lyskilde er tæt på motivet ), for at lave dette billede bruger jeg en diffuser bag flasken, den laver hvid baggrund og underlag, samtidig lyser vi igennem flasken og fordi halsen og kroppen er forskellige tykkelser laver den også en form for graduering i farverne i flasken, underlaget er hvid blank akryl, det er ca. 1cm. bredere end flasken, den er hævet fra bordet og fordi vinklerne og reflektionerne fra baggrund underlag og kamera passer sammen brænder det hele ud i hvid og reflektionen af flasken ses i underlaget, hvis det hele stod på bordet på en bred akrylplade vil vi ikke kunne se papkasse-specular på de nederste 5-6 cm. fordi flasken så vil reflektere underlaget ( indgangsvinkel = udgangsvinkel ) til sidst er der et par sorte cards på hver side af flasken for ikke at vaske kanterne ud ( de er meget vigtige når ting er blanke ) ohhhh ja der er også en lille reflektor i den rigtige vinkel for at lyse proppen op, hvis den ikke var der ville proppen blive sort ca. 2/3 del i midten

P1204643.jpg
Her er en anden hvor jeg ligger specular anderledes

P1204711.jpg
Her er der brugt 2 stk. den ene til at lyse gennem glasset og den anden til specular, den er stacket af 10 billeder som jeg husker det og vil være trææææls med juletræskædelys i papkassen

P4228466_4x5.jpg
her lige en sidste hvor jeg bruger Fire kasser til skoene og en fresnel projekter til baggrunden

Jeg håber der var nogen der blev lidt klogere og måske inspireret til selv at lave et par papkasser, forskellen mellem flash og led er kun eksponeringen og ambient lys, det er ikke broncolor boxlite, men de virker på samme måde og så er det strip lys, som er nem at kontrollere, husk det er den direkte spejling af lyskilden i den blanke overflade vi skal lave, så diffuserings materiale er alfa omega, om det er translum rosco eller tetenal eller lignende er lige meget vi skal bare bruge en ensartet hvid lysende overflade med skarp afgrænsning på lampen.

P1164506.jpg
ohhhhh ja i vil nok gerne se hvordan flasken er lavet, her er en der viser noget der ligner, i stedet for akrylplade bruger jeg et gammelt kuglehoved fordi jeg ikke vil have nogen reflektion fra underlaget, jeg fjerner kuglehjovedet med 2 klik i ps og laver efterfølgende en skygge, 3 klik mere i ps (jeg er doven og så er der ingen der kan se forskel alligevel) læg iøvrigt mærke til specular når helt i bunden af flasken selv med denne kameravinkel fordi flasken svæver.

i stedet for baggrunds diffuser bruger jeg bare en ekstra papkasse, de virker på samme måde, denne her er bare smal, man kan forøvrigt lige ane det sorte card der er et must for ikke at vaske kanterne ud, fra denne vinkel virker de ikke på flasken, måske lidt på halsen, men det er tydeligt at det nederste vaskes ud.

Det er sent og i får som sædvanligt hele smørren med alle de stavefejl der nu måtte være.

Mvh. Finn

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 09 jun 2020 01:19 am

Edit - det er ikke en papkasse jeg bruger som baggrund, men kan se det bare er en stump diffuser der er rullet sammen -

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 09 jun 2020 12:50 pm

Fantstisk DIY project......og kanon billeder som reultat !!

Den Rosco diffusering.....hvor købes det....og i hvor store formater fåes det ?

/preben

Brugeravatar
Finsen

Indlæg af Finsen » 10 jun 2020 08:30 am

det er rosco 3026 though white, du kan finde det på nettet, den rulle jeg har var fra ny 120x8000cm. og er en jeg har haft med hjem fra England, mener også det laves i ark. Goeker har translum og rullerne variere alt efter hvor tyk materialet er, den tykke 2stop er 152cm, det er muligt det også findes i ark -
Translum er tyk i 2stop versionen og meget tung, men nok den jeg vil vælge 9 ud af 10 gange.

mvh. Finn

Brugeravatar
Smittefar
Challenger
Kamera: Canon 6D

Indlæg af Smittefar » 10 jun 2020 09:28 am

Det er altså super fedt Finsen

nikon
Kamera: Nikon
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af nikon » 10 jun 2020 09:38 am

Finsen:
Tak for info......ser ud til at være et fint alternativ til opal acrylplade....og nemmere at tilpasse i størrelse ;-)

/preben

Besvar