Hvilket farverum bør/skal man vælge i kammeraet?

Spørgsmål/debat om blændeåbning, lukkertid, ISO, hvidbalance, kamera sensorer og andre teknisk relaterede emner.
Besvar
Brugeravatar
Peterpan
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 5D M III

Hvilket farverum bør/skal man vælge i kammeraet?

Indlæg af Peterpan » 07 apr 2019 20:50 pm

Så vidt jeg ved har RGB farver et større spektra end sRGB.
sRGB skulle være det bedste til en god skærm, så det er vel i det format man bør redigere i.
Når billederne efterfølgende skal på print, oplyser min foto/printer-mand, at han printer i RGB !

Så hvis man "kun" vil have billederne på skærm, kan man vel ligeså godt "bare" optage dem i sRGB.
Hvis de skal printes, så optages i RGB, og redigeres i sRGB, og så konverteres tilbage til RGB, eller ?

Er der nogen der kan oplyse mig om hvad der er den mest hensigtsmæssige vej, til henholdsvis skærmbilleder og printede billeder ?

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Hvilket farverum bør/skal man vælge i kammeraet?

Indlæg af phw » 07 apr 2019 21:01 pm

Tager du i RAW eller JPG

Farveprofilen har kun indflydelse, hvis du tager i JPG. Hvis du tager i RAW tildeles farveprofilen, først når du fremkalder RAW filen.

sRGB er et mindre farverum end AdobeRGB.

Har du en god skærm bør d bruge AdobeRGB.

Skal billedet bruges til Web visning, bør det konverteres til sRGB inden de vises.

Har du først konverteret til sRGB får du ikke noget ud af konverterer retur til AdobeRGB, du har smidt data væk ved at konverterer til sRGB.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 07 apr 2019 21:03 pm

Spørgsmålet er også hvad du bruger til redigering af dine billeder.

Bruger du LR, så styrer LR det selv og det er først når du exporterer eller printer fra LR vi begynder at snakke farverum.

Brugeravatar
Peterpan
Kamera: Canon EOS 5D M III

Indlæg af Peterpan » 08 apr 2019 17:39 pm

Jeg tager altid billeder i RAW (CD3) EOS R, og kan her vælge mellem sRGB og RGB som forhåndsindstilling i kammeraet.
Redigere altid i PS cc og gemmer billederne i psd og jpg format, "specielle" billeder også i oprindeligt CD3.
Min skærm er en Dell UltraSharp 27 InfinityEdge-skærm: U2717D, som skulle have op til 99% sRGB farver.
Gode råd modtages meget gerne omkring den rigtige valg af farverum i processen, ud fra den situation.

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 08 apr 2019 17:55 pm

Peterpan skrev:
08 apr 2019 17:39 pm
Jeg tager altid billeder i RAW (CD3) EOS R, og kan her vælge mellem sRGB og RGB som forhåndsindstilling i kammeraet.
Nej. Indstillingen har kun betydning, hvis du tager i JPG.

Som skrevet tilligerer tildeles farveprofilen først når du konverterer RAW filen.
Peterpan skrev:
08 apr 2019 17:39 pm
Min skærm er en Dell UltraSharp 27 InfinityEdge-skærm: U2717D, som skulle have op til 99% sRGB farver.
Gode råd modtages meget gerne omkring den rigtige valg af farverum i processen, ud fra den situation.
Køb en ny skærm der er egnet til billedredigering.

Men pga. den dårlige skærm vil jeg anbefale sRGB, som er det dårligste valg, da du ikke kan se de rigtige farver på din skærm.

Besvar