Scanner

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Brugeravatar
JenODem
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon

Scanner

Indlæg af JenODem » 18 maj 2020 15:28 pm

Jeg skal bruge en negativ /dias scanner hvem har noget til salg??

Jeg har kigget på scanner der fra ny koster 2500 - 3500 så det er der jeg mener mit behov er men kan jeg købe tilsvarende billiger brugt er det noget jeg gerne vil :-)

Brugeravatar
Lars Holte
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER

Re: Scanner

Indlæg af Lars Holte » 18 maj 2020 20:48 pm

Skal du kun scanne 35mm film, er den dedikeret 35mm filmscanner det bedste, men hvis du også skal scanne mellemformat eller print, er en flatbed-scanner også en mulighed. Den er ikke optimal til 35mm film, men det kan sagtens lade sig gøre, afhængigt af hvad du skal bruge dine scans til. Hvis de kun skal vises på nettet, er en flatbed helt OK. Skal dine scans være grundlag for kvalitetsprint på en fotoprinter, er det måske en anden sag.

Grunden til at jeg nævner en flatbed, er, at Canon og Epson har nogle flatbed-scannere som er inden for dit budget fra nye af og desuden kommer scannings-software.

Jeg købte en Canon CanoScan 9000f for nogle år siden, som jeg har haft stor glæde af. Den kostede ca. 1500 kr og kom med en (begrænset) udgave af SilverFast 8, som er et meget godt scannings-produkt.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Rang: ELITEBRUGER
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Scanner

Indlæg af Jesper A. H. » 19 maj 2020 08:25 am

Lars Holte skrev:
18 maj 2020 20:48 pm
Skal du kun scanne 35mm film, er den dedikeret 35mm filmscanner det bedste, men hvis du også skal scanne mellemformat eller print, er en flatbed-scanner også en mulighed. Den er ikke optimal til 35mm film, men det kan sagtens lade sig gøre, afhængigt af hvad du skal bruge dine scans til. Hvis de kun skal vises på nettet, er en flatbed helt OK. Skal dine scans være grundlag for kvalitetsprint på en fotoprinter, er det måske en anden sag.

Grunden til at jeg nævner en flatbed, er, at Canon og Epson har nogle flatbed-scannere som er inden for dit budget fra nye af og desuden kommer scannings-software.

Jeg købte en Canon CanoScan 9000f for nogle år siden, som jeg har haft stor glæde af. Den kostede ca. 1500 kr og kom med en (begrænset) udgave af SilverFast 8, som er et meget godt scannings-produkt.
Jeg har også haft megen glæde af en CanoScan 9000f til både 35 mm film og print :-)

Besvar