Historien om min overgang til 4k.

Spørgsmål/debat om computer hardware; eks. processor, RAM, bundkort, grafikkort, lydkort mv.
Besvar
Brugeravatar
finnmad
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: olympus omd-em1, sony a7r2, sony rx100
Geografisk sted: københavn s

Historien om min overgang til 4k.

Indlæg af finnmad » 23 okt 2018 21:27 pm

Jeg ønskede at få mig en 4k skærm - og besluttede mig samtidig at opgradere fra 27" til 40". Købte derfor en Phillips BDM4037u (curved). Jeg fandt snart ud af, at jeg så skulle skifte grafikkortet, der var et G-force gtrx 550 ti (opløsning 2560x1600) der drev min 27" Acer skærm, for at få 4k opløsning (3840 x 2160 - kan evt. øges), hvilket jeg så gjorde (Radeon RX 570 m. 8gb gddr5 på kortet). Så understøttede min strømforsyning ikke længere kortet, den var underdimensioneret ift. det nye kort. Og jeg skaffede en ny strømforsyning (530w).

Selv med den nye strømforsyning gav det nye grafikkort op med korte mellemrum, når det blev sat til at lave noget svært (spil), og pc-pusheren (stratek.dk) forklarede, at man må overdimensionere, for grafikkort kan være temmelig 'tørstige'. Så en ny ny strømforsyning blev købt 700w (stratek tog dog den gl. tilbage med et smil til fuld pris). Samtidig var kortet dog også gået ned af andre mere uforklarlige årsager, dvs. når jeg havde været på nettet og lign. ikke lavet krævende ting. Nye drivere blev forsøgt flere gange, og med seneste driver fra AMD er det lykkedes at få maskinen stabil. Og hurra for det.

Men hvad så? Hvordan ser situationen ud? Tjah - i en opløsning på 3840 x 2160 på en 40" skærm, og med en tekst- og appstørrelse skaleret i Windows til 175 %, virker det udmærket - stort, detaljeret og knaldskarpt. Visse programmer reagerer ikke på skaleringen mht. menulinien. Det gælder f.eks. desværre Adobes Photoshop CS6. Her er menulinie, værktøjslinie samt værktøjsikoner meget små, men underligt nok er dropdown menuerne i ok størrelse. Det er ikke ubrugeligt, men det kræver noget opmærksomhed. Til gengæld lader Phase One's 'Capture One 11' til at være født til 4k.

Som helhed spiller systemet fint sammen med en ½ tb ssd disk, og der er god fart på. Afvikler 3d spil rimelig godt. At skærmen ikke er designet til spil, har kun teoretisk betydning for mig. Jeg spiller ind imellem World of Tanks, og det kører over stok og sten.

Systemet griner ad billedbehandling. Fotosoftware afvikles rimelig tjept. Ikke meget ventetid der.

Jeg har et positivt indtryk af skærmens billedkvalitet - skærmen er endnu ikke kalibreret - men der skal være ½-mørkt i rummet - gardiner for - og man skal sidde lige i sweetspot - hvilket vil sige ikke for tæt på - så får man et rigtig godt helhedsindtryk af sit billede. I Capture One 11 har jeg det organiseret det sådan, at jeg ca. har et ca. 27" arbejdsbillede øverst på skærmen midtfor, og så er der god plads til menuerne rundt om, det er høj luxsus. Så blænder jeg op til full screen og rykker stolen lidt tilbage for at få helhedsindtrykket.

Detaljer må man selvfølgelig zoome ind på, men sådan er det jo. Herudover ser man f.eks. bedst sin browser, når den klikkes ned til omkring 1/3 størrelse af skærmen og centreres. Ellers skal man sidde langt fra eller dreje hovedet hele tiden.

Mvh Finn

Besvar