Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG til Canon EOS 1200D?

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
Brugeravatar
Senodk
Rang: Lærling
Kamera: Canon EOS 1200D
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG til Canon EOS 1200D?

Indlæg af Senodk » 21 sep 2019 08:40 am

Hej alle.

Jeg har en kammerat, som har tilbudt mig at købe hans Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG til 1.500 kr.
Jeg har lidt overvejet at købe det, men jeg har et Canon EOS 1200D (jaja, skal have opgraderet en dag!), så er jeg ret meget i tvivl om hvorvidt objektivet og kameraet passer sammen, da jeg kun har kunne finde anmeldelser og artikler hvor det bliver nævnt at det passer til Full-frame og ikke APS-C.

Men hvad siger eksperterne derude? Passer det til mit kamera og kan det betale sig for mig at købe det?
Jeg fotograferer primært koncerter og forladte steder, yderst sjældent portrætfotos.

Jeg har pt. et Canon 50 mm og standard 18-55 mm.
Normalt er jeg ikke meget for at købe brugt, men nu hvor det er en kammerat som har tilbudt mig det, så er jeg lidt mere fristet.

Hav en herlig lørdag og på forhånd tak! :)

Brugeravatar
phw
Rang: ELITEBRUGER

Re: Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG til Canon EOS 1200D?

Indlæg af phw » 21 sep 2019 08:51 am

Et objektiv der passer på et FF, passer også på et crop kamera. Det er mere den anden vej der kan være et problem.

Men det som nok er ment, er at det pga. af crop faktoren ikke er så meget vidvinkel over objektivet på et crop kamera. Dvs billedvinklen vil svarer til et 36 mm på et FF kamera.

Jeg kender ikke kvaliteten af objektivet. Men når det nu er din kamerat, så ka du vel lige låne det og så teste om du er tilfreds med det. Det er jo det vigtigste.

En fordel vil jo være det er blænde 2.8

Brugeravatar
Senodk
Kontakt:

Indlæg af Senodk » 21 sep 2019 11:12 am

Jamen, så lærte jeg noget nyt. Jeg vil gerne have et FF, men det bliver først når jeg har råd til det og der kan godt gå et halvt år eller mere medmindre jeg vinder i lotto.

Jeg kan se at Christopher Frost har anmeldt det på Youtube, så må lige tjekke det ud https://www.youtube.com/watch?v=346NWxGvqh4&

Ja, jeg skal jo netop være tilfreds med et nyt objektiv. Det er bare lidt kedeligt og til tider ret begrænset at skrive med de samme to hele tiden, så hvis jeg kan få et objektivt som er lysstærkt og evt. med zoom vil jo være ret godt.

Hvad kan egentlig ellers anbefales til koncert-fotos?

Brugeravatar
phw

Indlæg af phw » 21 sep 2019 13:27 pm

Alt kan vel bruges til koncert foto.

Det kommer jo an på, hvordan det er at komme til.

Jeg var til Queen Mashine ved Køge Festuge og der proppet på Køge Torv, så jeg brugte min 100-400 og så min 135 2.0.

Du kan se resultatet her: https://flickr.com/photos/wolfsdorf/alb ... 0644140146

Brugeravatar
Senodk
Kontakt:

Indlæg af Senodk » 21 sep 2019 15:21 pm

Ja, det er rigtigt nok, men jeg arbejder på et spillested, hvor 90% af vores koncerter foregår indendørs, så for mig vil det perfekte være objektiver som er lysstærk. Jeg er så heldig, at jeg også kan få lov til at gå igennem backstage for at komme bagom scenen.
Nogle dage har vi rigtig mange gæster, imens vi andre dage har ganske få.

Lækre billeder!
I sidste uge kom Kasper Spez forbi Odense, hvor jeg tog disse billeder af koncerten med min 50 mm. Til trods for meget lidt lys (6 lamper i gul foran, 1 i blå på hver side, 4 blå på bagvæggen og blåt lys i LED-skinne i loftet), så synes jeg egentlig resultatet blev ganske OK på nogle af billederne. Der er selvfølgelig nogle af dem, som jeg er knap tilfreds med.
https://flic.kr/s/aHsmHbnrQQ

Besvar