Godt objektiv til landskabsbilleder

Spørgsmål/debat om ekstraudstyr, eks. objektiver, hukommelseskort, blitz, filtre og reflektorskærme.
Besvar
AndreasBJ_1998
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Sony a7ii
Geografisk sted: Skjern
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Godt objektiv til landskabsbilleder

Indlæg af AndreasBJ_1998 » 26 nov 2019 18:08 pm

Hej alle

Jeg har netop købt mit første rigtige kamera. Et Sony a7ii. Jeg har ikke meget erfarring med at tage billeder, men har købt kameraet da jeg snart skal ud og rejse og vil gerne tage nogle meget fede landskabsbilleder! Der fulgte et standard objektiv med i prisen, men jeg vil gerne høre jer om jeg bør investere i et bedre objektiv? Da jeg nok kommer til at tage mange landskabsbilleder.

Jeg håber i har lidt erfarringer med et objektiv som er godt til mit formål. Jeg er lidt ny indenfor den her verden, men jeg håber i kan hjælpe mig :-)

Kenny Poulsen
Rang: BURST MODE
Rang: BURST MODE

Re: Godt objektiv til landskabsbilleder

Indlæg af Kenny Poulsen » 26 nov 2019 18:13 pm

til info:
Check www.dyxum.com som har en kæmpe objektivdatabase du kan lære meget af.
Kig evt inde i deres forum under kategorier og se hvad andre har brugt til landskab

https://www.dyxum.com/dforum/landscapes ... 33570.html

nikon
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Kontakt:

Indlæg af nikon » 26 nov 2019 19:46 pm

Det kan som regel godt betale sig at investere i et bedre objektiv end det standardobjektiv der følger med kameraet....ikke mindst fordi man så kan få et objektiv med den samme blænde over hele zoomområdet.....og ofte også et der er mere lysfølsomt (større blændeåbning ).
Ofte vil det være en fordel at nøjes med huset og vælger så det / de objektiver man har brug for.....desværre lidt for sent nu ;-)

Umiddelbart vil et af de bedre Sony objektiver vel være et godt valg.....fast blænde 1,2 til 2,0...... alt efter pengepung.

Når vi så snakker hvilken brændvidde er det mere individuelt.
Så bruger folk fra 16mm til 200mm eller mere....følg evt. Kenny's råd om at kigge her på sitet....se hvilke billeder der ligner dem du gerne vil tage og så se i exif-data hvilken brændvidde der er valgt.

/preben

Brugeravatar
Esben Sørensen
Kamera: Analog + digital Nikon SLR og Yashica Electro
Kontakt:

Indlæg af Esben Sørensen » 26 nov 2019 20:06 pm

Hej Andreas
Da du skriver du ikke har de store erfaringer med at tage billeder, tror jeg ikke du vil få meget bedre billeder ved at opgradere objektivet. Brug hellere pengene på at komme ud til nogen flere lokationer, gerne i de tidlige morgentimer lige før solopgang, så du er klar når lyset er bedst.

Mvh. Esben

Edit: hvilket objektiv fulgte med dit a7ii?

Brugeravatar
klander
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Sony A99
Geografisk sted: Odder

Indlæg af klander » 27 nov 2019 06:26 am

Hej Andreas
Som Espen siger hvis du ikke har den store erfaring kan du sagtens "nøjes " med det evt 24-70 mm der følger med kameraet til at begynde med, og når du så har fået en del mere erfaring kan du evt købe et nyt men husk på at til FF = fuldframe kameraer kræver bedre objektiver "Dyrere" for at få noget rigtig godt ud af det.
Men lær og find ud af hvad du mangler eller ikke mangler

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 27 nov 2019 06:29 am

Ja viden og træning er det du skal bruge dine resurser på nu.

Brugeravatar
niels.hr.hansen
Kamera: Nikon D7200
Geografisk sted: Lyngby
Kontakt:

Indlæg af niels.hr.hansen » 28 nov 2019 18:07 pm

Jeg vil helt klart tilslutte mig koret der synger øvelse og træning før udstyr. Når du fokuserer på landskaber behøver det ikke være kostbart, for der er da landskaber lige rundt om Skjern :-)

Brugeravatar
Søren N
Kamera: https://www.fujifilm.com/
Geografisk sted: http://www.naestved-ny-fotoklub.dk/

Indlæg af Søren N » 30 nov 2019 18:42 pm

AndreasBJ_1998 skrev:
26 nov 2019 18:08 pm
Hej alle

Jeg har netop købt mit første rigtige kamera. Et Sony a7ii. Jeg har ikke meget erfarring med at tage billeder, men har købt kameraet da jeg snart skal ud og rejse og vil gerne tage nogle meget fede landskabsbilleder! Der fulgte et standard objektiv med i prisen, men jeg vil gerne høre jer om jeg bør investere i et bedre objektiv? Da jeg nok kommer til at tage mange landskabsbilleder.

Jeg håber i har lidt erfarringer med et objektiv som er godt til mit formål. Jeg er lidt ny indenfor den her verden, men jeg håber i kan hjælpe mig :-)
Velbekomme, det var så lidt

Brugeravatar
raj
Kamera: a9 AF-magi
Kontakt:

Indlæg af raj » 01 dec 2019 14:56 pm

Man kan ikke sige noget generelt om, hvilke objektiver der egner sig til landskabet. Jeg er selv stor fan af teleobjektiver til formålet, men mange sværger af en eller anden grund til ultravidvinkel.
Du kunne overveje et af de relativt billige Samyang ultravide objektiver med fast brændvidde.
Sonys 70-400/4 eller 70-300/4.5-5.6 er gode bud på telezoomobjektiver. De koster dog.

fotofriberg
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Indlæg af fotofriberg » 02 dec 2019 07:46 am

Tillykke med dit nye kamera. Det er et godt kamera. Jeg tror, at der er fulgt en 28-70 zoom med. Det er jo kun et gæt. Men det er jo et rigtig godt område at arbejde med, når du vil tage landskabsbilleder. Der er ingen regler for hvilke objektiver, der er bedst for landskab. Det kommer an på, hvad du "ser" og gerne vil fortælle til modtageren. De fleste landskabsbilleder er dog lavet med vidvinkel.

Men ja - som 2-3 andre skriver - arbejdet ligger jo hos dig!!! Se på andres billeder - bliv inspireret. Hvorfor er de dårlige? Hvorfor er de gode? Hvilke gad du have hængende på væggen? Hvilke absolut ikke? Hvorfor ikke? Mange steder kan du se EXIF. Altså tekniske oplysninger om billedet. Find ud af, hvad det står for. Er der et mønster for dig. Alle kompetencer som du måtte have, er primært skabt af dit eget arbejde. Der findes ikke rigtig nogen genveje.

Jeg har nogle her, som andre kan lide:
https://500px.com/fotofriberg

Og nogle her, som jeg i det mindste kan lide:
https://www.fribergphotography.com

På alle kan du netop se EXIF. Jeg kan godt lide Lofoten og skal dertil igen igen om et par måneder. Det er et forholdsvist barsk og komprimeret polarlandskab, der skriger efter vidvinkel. Italienske bjerge kan beskrives forskelligt. Nogle får nogle fantastiske konturer fremhævet ved netop at bruge teleobjektiver. De fleste bruger vel stadig klassisk vidvinkel.

Det allerbedste er sikkert at ramme alle de maleri-udstillinger, som du kan. Og lade dig inspirere der.

Brugeravatar
Jesper A. H.
Kamera: Sony A7iii, Sony A200
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Jesper A. H. » 02 dec 2019 08:58 am

fotofriberg skrev:
02 dec 2019 07:46 am
Tillykke med dit nye kamera. Det er et godt kamera. Jeg tror, at der er fulgt en 28-70 zoom med. Det er jo kun et gæt. Men det er jo et rigtig godt område at arbejde med, når du vil tage landskabsbilleder. Der er ingen regler for hvilke objektiver, der er bedst for landskab. Det kommer an på, hvad du "ser" og gerne vil fortælle til modtageren. De fleste landskabsbilleder er dog lavet med vidvinkel.

Men ja - som 2-3 andre skriver - arbejdet ligger jo hos dig!!! Se på andres billeder - bliv inspireret. Hvorfor er de dårlige? Hvorfor er de gode? Hvilke gad du have hængende på væggen? Hvilke absolut ikke? Hvorfor ikke? Mange steder kan du se EXIF. Altså tekniske oplysninger om billedet. Find ud af, hvad det står for. Er der et mønster for dig. Alle kompetencer som du måtte have, er primært skabt af dit eget arbejde. Der findes ikke rigtig nogen genveje.

Jeg har nogle her, som andre kan lide:
https://500px.com/fotofriberg

Og nogle her, som jeg i det mindste kan lide:
https://www.fribergphotography.com

På alle kan du netop se EXIF. Jeg kan godt lide Lofoten og skal dertil igen igen om et par måneder. Det er et forholdsvist barsk og komprimeret polarlandskab, der skriger efter vidvinkel. Italienske bjerge kan beskrives forskelligt. Nogle får nogle fantastiske konturer fremhævet ved netop at bruge teleobjektiver. De fleste bruger vel stadig klassisk vidvinkel.

Det allerbedste er sikkert at ramme alle de maleri-udstillinger, som du kan. Og lade dig inspirere der.
Sonys standard 28-70 zoom gør det forbløffende godt til prisen (kan findes til omkring 1000,- brugt) - et godt sted at starte...
Og ellers meget enig i Fotofribergs betragninger :-)

Brugeravatar
Eftersidderen
Rang: Aktiv
Rang: Aktiv
Kamera: Canon eos 800d, Canon M50, Sony HX80
Geografisk sted: Sønderborg/Tønder/Højer
Kontakt:

Indlæg af Eftersidderen » 04 dec 2019 12:34 pm

Hej,

Jeg foretrækker at skyde med vidvinkel, når det handler om landskaber fx 12-24mm eller 10-18 eller 16-35 eller lign.
Derudover er meget enig i at øvelse gør mester - også i forhold til landskabsfotografering.

vh
Lars :-)

Besvar