Husk rettigheder & betingelser!

Lav et opslag her, hvis du SØGER en fotograf til eks. bryllup eller andre typer fotoopgaver - ELLER hvis du ER FOTOGRAF og vil UDLEJES til diverse opgaver, eller søger en MODEL.
Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Husk rettigheder & betingelser!

Indlæg af jakobdam » 18 aug 2006 15:18 pm

Mange -både fotografer og modeller- glemmer at sikre sig deres rettigheder i forbindelse med modelbilleder.

Som udgangspunkt ejer fotografen alle rettigheder, men fotografen må ikke fremvise billederne offentligt (herunder på internettet) uden modellens samtykke.

Derfor er det en god idé at skrive en simpel kontrakt, der sætter spillereglerne, så ingen bliver forulempet efterfølgende.

Kontrakten skal skrives FØR fotosessionen starter, senest lige før fotosessionens begyndelse.

Download FotoStart.dk's fotomodel kontraktudkast GRATIS her:
:: DOWNLOAD ::
(velegnet til generelt brug; dog ikke videresalg hos udenlandske stocksites, såsom iStockPhoto, Fotolia, Corbis, Dreamstime osv.)

Download FotoStart.dk's model release til stockbrug GRATIS her:
:: DOWNLOAD ::
(velegnet til generelt brug, inklusive stocksites. Kræver dog at både fotograf og model besidder engelskkundskaber for at læse og forstå indholdet)

Husk at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig - juridisk set - men den skriftlige er en del nemmere at bevise efterfølgende, såfremt der skulle opstå tvister.
Senest rettet af jakobdam 31 mar 2009 14:09 pm, rettet i alt 4 gange.

Frede Olesen

Indlæg af Frede Olesen » 11 maj 2007 14:57 pm

Ja kanon emne for OK jeg er IKKE fotograf men kunne KANON godt tænke mig at blive det sådan at starte helt for mig selv og har prøvet at søge nogle piger på forum chatten men det er ikke nemt og et program som operationX har ikke gjort det nemmere og jeg har gjort opmærksom på at de selv må bestemme hvordan de vil fotograferes altså om det bare er alm. billeder eller om det er nøgen fotos for JEG vil IKKE presse dem til noget de IKKE har lyst til og det største problem er jo når man IKKE har prøvet det før så kan de ikke tjekke om man er god eller dårlig til det da man IKKE har noget at vise frem men har I en ide til hvad man gør i mit sted når man gerne vil starte HELT fra bunden?

Brugeravatar
rip59
Rang: ELITEBRUGER
Kamera: Nikon
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Indlæg af rip59 » 11 maj 2007 22:37 pm

Frede Olesen skrev:Ja kanon emne for OK jeg er IKKE fotograf men kunne KANON godt tænke mig at blive det sådan at starte helt for mig selv og har prøvet at søge nogle piger på forum chatten men det er ikke nemt og et program som operationX har ikke gjort det nemmere og jeg har gjort opmærksom på at de selv må bestemme hvordan de vil fotograferes altså om det bare er alm. billeder eller om det er nøgen fotos for JEG vil IKKE presse dem til noget de IKKE har lyst til og det største problem er jo når man IKKE har prøvet det før så kan de ikke tjekke om man er god eller dårlig til det da man IKKE har noget at vise frem men har I en ide til hvad man gør i mit sted når man gerne vil starte HELT fra bunden?
Start med at få venner, drenge som piger, søstre, brødre til at stille op så du får nogen billeder du kan vise frem til nysgerrige.

Rip

Brugeravatar
Lahnet

Indlæg af Lahnet » 12 maj 2007 00:41 am

Frede Olesen skrev:Ja kanon emne for OK jeg er IKKE fotograf men kunne KANON godt tænke mig at blive det sådan at starte helt for mig selv og har prøvet at søge nogle piger på forum chatten men det er ikke nemt og et program som operationX har ikke gjort det nemmere og jeg har gjort opmærksom på at de selv må bestemme hvordan de vil fotograferes altså om det bare er alm. billeder eller om det er nøgen fotos for JEG vil IKKE presse dem til noget de IKKE har lyst til og det største problem er jo når man IKKE har prøvet det før så kan de ikke tjekke om man er god eller dårlig til det da man IKKE har noget at vise frem men har I en ide til hvad man gør i mit sted når man gerne vil starte HELT fra bunden?
Jeg har ikke de vise sten i denne sammenhæng, men helt ærligt så virker dit indlæg lidt lummert når jeg læser det.
At spørge piger på forum chatten??
Fortælle at de da selv bestemmer om de vil være nøgne!!

Sikkert mig der ikke forstår meningen, men når jeg læser det sådan hvordan læser pigerne det så ikke.

Brugeravatar
Jens L
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Canon EOS 60D + Sony A100
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Jens L » 12 maj 2007 09:24 am

Lahnet skrev:
Jeg har ikke de vise sten i denne sammenhæng, men helt ærligt så virker dit indlæg lidt lummert når jeg læser det.
At spørge piger på forum chatten??
Fortælle at de da selv bestemmer om de vil være nøgne!!

Sikkert mig der ikke forstår meningen, men når jeg læser det sådan hvordan læser pigerne det så ikke.
Jeg kan ikke svare for pigerne, men undertegnede forstår indlægget på samme måde som Lahnet.

Carsten S

Indlæg af Carsten S » 12 maj 2007 10:18 am

Jens L skrev: Jeg kan ikke svare for pigerne, men undertegnede forstår indlægget på samme måde som Lahnet.
Samme her :shock:

Frede Olesen

Indlæg af Frede Olesen » 12 maj 2007 10:21 am

Ja måske er det til at misforstå men med sådan et program som operation X skriver jeg det jo netop for at prøve at forklare pigerne at de selv bestemmer om de vil være i tøj eller nøgne og at jeg IKKE er lige som de to fra programmet at der vil snakke tøjet af dem og at de kan få taget begge slags billeder altså at jeg også vil tage nøgen fotos men KUN hvis de selv ønsker det.

Wolf

Indlæg af Wolf » 12 maj 2007 11:33 am

Jens L skrev:Jeg kan ikke svare for pigerne, men undertegnede forstår indlægget på samme måde som Lahnet.
Det må jeg sige, at jeg også gør.

Brugeravatar
haumovie
Kamera: Canon EOS 40D
Geografisk sted: Vistoft, Mols
Kontakt:

Indlæg af haumovie » 12 maj 2007 12:19 pm

Frede Olesen skrev:Ja måske er det til at misforstå men med sådan et program som operation X skriver jeg det jo netop for at prøve at forklare pigerne at de selv bestemmer om de vil være i tøj eller nøgne og at jeg IKKE er lige som de to fra programmet at der vil snakke tøjet af dem og at de kan få taget begge slags billeder altså at jeg også vil tage nøgen fotos men KUN hvis de selv ønsker det.
Jeg er ret sikker på at det vil være modvirkende hensigten hvis man starter med at forsvare sig.
I stedet var det nok en ide at foreslå, at hvis man er interesseret i at være model anbefales det at medbringe en veninde/ven eller hvis det er mindreårige, så påkræve at en af forældrene kommer med. På den måde føler de sig trygge og så har man også automatisk en gratis assistent til at holde reflektoren og hente sodavand. ;)

Brugeravatar
henrikn
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Pentax Z20 Canon EOS 5D mk II Canon EOS-1Ds mk III
Geografisk sted: Galten

Indlæg af henrikn » 13 maj 2007 15:16 pm

[quote="haumovie]
Jeg er ret sikker på at det vil være modvirkende hensigten hvis man starter med at forsvare sig.
I stedet var det nok en ide at foreslå, at hvis man er interesseret i at være model anbefales det at medbringe en veninde/ven eller hvis det er mindreårige, så påkræve at en af forældrene kommer med. På den måde føler de sig trygge og så har man også automatisk en gratis assistent til at holde reflektoren og hente sodavand. ;)[/quote]

Præcis, det er lige nøjagtig hvad jeg gør. Ikke at jeg har haft mange modeller. Men den ene gang endte det med at veninden også lige ville have skudt nogle billeder. Man får klart de bedste billeder hvis modellerne er trygge ved situationen.

brianmadsen

Indlæg af brianmadsen » 07 sep 2007 10:30 am

Hej Allesammen

Dette er mit første post.
Jeg selv er 26år gammel og jeg har leget fotograf omkring 5-6 år efterhånden. Jeg er stadig på amatør plan og jeg har lige læst det her om rettigheder og sådan :).. Skulle jeg nok have gjort noget før.

Men jeg har et spørgsmål. Er det sådan at man skal have forældres accept til at tage billeder af drenge/piger under 18? Og nej jeg snakker ikke nøgen fotos. Snakker generelt, hvis man tager nogle billeder af nogle 16 årige der står på skateboard og man skal have styr på rettighederne, er det så iorden at den 16 årige selv skriver under på kontrakten ?

Håber der er nogen der kan svare mig på dette da jeg faktisk står og mangler den info lige pt.

/Brian

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlæg af avril_hansen » 07 sep 2007 12:29 pm

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic ... highlight=

Her er en tråd om emnet hvor en del af reglerne omkring det bliver hevet frem. Du må gerne fotografere fx en skateboard bane i det offentlige uden godkendelse fra dem der optræder på billederne

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 13 apr 2008 19:48 pm

Avril,
det er både korrekt og forkert, for hvis billederne skal bruges kommercielt har de afbildede personer krav på at tillade fotograferingen. Og tillader de, skal du kunne dokumentere det.

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 13 apr 2008 20:01 pm

pperhrson >

Det kommer an på hvor genkendeligt de optræder, samt om de opfattes som en del af gadebilledet.

Med andre ord; tager du et billede inde på Kongens Nytorv, og sælger det, så kan ingen gøre indsigelse, heller ikke selvom de kan genkende sig selv.

http://www.journalistforbundet.dk/graph ... s_fred.pdf

Der er dog et særhensyn, nemlig hvis situationen er sådan at personen er hovedmotiv og genkendelig. Man skal huske på at loven er opbygget for at opveje pressefrihed og fri fotografering, op imod privatlivets fred.

At tage et billede af en topløs pige på en strand er lovligt, men at offentliggøre det eks. på internettet, er ulovligt.

At tage et panoramabillede udover en strand, hvor mange mennesker kan ligge topløse, er lovligt.

Sådan har jeg både læst det og fået det forklaret, bl.a. af nogle mere jurakyndige, så jeg håber da det er rigtigt og at jeg ikke sidder og bilder dig/jer noget på ærmet nu :)

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 13 apr 2008 20:48 pm

Det er helt korrekt det du skriver, efter min og den generelle opfattelse. :-)

Besvar