Husk rettigheder & betingelser!

Lav et opslag her, hvis du SØGER en fotograf til eks. bryllup eller andre typer fotoopgaver - ELLER hvis du ER FOTOGRAF og vil UDLEJES til diverse opgaver, eller søger en MODEL.
OleDK

Re: Husk rettigheder & betingelser!

Indlæg af OleDK » 24 nov 2009 21:14 pm

Alexandra skrev:Men så gælder det sammen vel den anden vej rundt .. Modellen må ikke lægge de billeder som en fotograf har taget på nettet uden hans samtykke??
Alexandra, modellen har som udgangspunkt ingen rettigheder til at måtte bruge billederne (herunder at lægge dem på nettet). Fotografen kan give modellen brugsrettigheder, og det gøres ofte i modelaftalen. I TF*-aftaler får modellen som regel ret til at bruge billederne på nettet til ikke-kommercielle formål. Men hvis der ikke er aftalt noget, så har modellen ikke ret til dette.

yes7400

Indlæg af yes7400 » 18 jun 2011 15:13 pm

Super:)

har snart ondt i øjnene af google rundt efter den dumme kontrakt eller se hvad den skulle ligne da jeg snart skal bruge sådan en:)

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 18 jun 2011 18:10 pm

Det er derfor også meget vigtigt at man overvejer, når man skal lave en TF* aftale. Afhængig af ordlyden, har fotografen stort set al ret over materialet.

I Danmark er praksis ikke, at der skal andet end en underskrift fra modellen til, for at hun giver accept på viderebringelse. I den sammenhæng er det næsten ligegyldigt, hvad der står i en release. Så snart hun velvilligt har accepteret at blive fotograferet, så hænger modellen på resultatet.

Bringer fotografen herimod materialet kommercielt, har modellen så også ret til et vederlag, man kan ikke bruge TF* optagelser kommercielt uden at modellen får honorar, og skriver man ikke noget, er det som udgangspunkt halvdelen af indtægten.

johnnysks
Rang: Nyankommen
Rang: Nyankommen
Kamera: Canon 500D

Indlæg af johnnysks » 09 jul 2012 10:48 am

jakobdam skrev:Mange -både fotografer og modeller- glemmer at sikre sig deres rettigheder i forbindelse med modelbilleder.

Som udgangspunkt ejer fotografen alle rettigheder, men fotografen må ikke fremvise billederne offentligt (herunder på internettet) uden modellens samtykke.

Derfor er det en god idé at skrive en simpel kontrakt, der sætter spillereglerne, så ingen bliver forulempet efterfølgende.

Kontrakten skal skrives FØR fotosessionen starter, senest lige før fotosessionens begyndelse.

Download FotoStart.dk's fotomodel kontraktudkast GRATIS her:
:: DOWNLOAD ::
(velegnet til generelt brug; dog ikke videresalg hos udenlandske stocksites, såsom iStockPhoto, Fotolia, Corbis, Dreamstime osv.)

Download FotoStart.dk's model release til stockbrug GRATIS her:
:: DOWNLOAD ::
(velegnet til generelt brug, inklusive stocksites. Kræver dog at både fotograf og model besidder engelskkundskaber for at læse og forstå indholdet)

Husk at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig - juridisk set - men den skriftlige er en del nemmere at bevise efterfølgende, såfremt der skulle opstå tvister.
Synes jeg for problemmer med og hente dem ned på min Computer, er det kun mig som oplever den fejl. Eller er der andre ?

Sandrenseren
Rang: ULTRA BURST MODE
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nikon D3100
Geografisk sted: Hedehusene

Indlæg af Sandrenseren » 09 jul 2012 11:46 am

johnnysks skrev:Synes jeg for problemmer med og hente dem ned på min Computer, er det kun mig som oplever den fejl. Eller er der andre ?
Model releasen kan jeg ikke downloade, serveren siger at filen ikke findes.

Kontraktudkastet kan jeg downloade, men ikke læse da jeg ikke har Microsoft Word.

Brugeravatar
ThePhotographer
Rang: SUPERBRUGER
Kamera: Nikon D800
Geografisk sted: København

Indlæg af ThePhotographer » 09 jul 2012 23:51 pm

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 10 jul 2012 06:11 am

ThePhotographer skrev:Du kan finde en kontrakt her: http://thephotographersblog.wordpress.c ... 3/19/1859/
Nu har jeg godt nok ikke kommenteret det på den side, men dén kontrakt har jeg set utallige gange før. Den ligner den, der lå herinde. Og den holder altså ikke i retten.

Den nævner f. eks. ikke eksplicit, at modellen velvilligt og ved sine sansers fulde brug har indgået aftalen. Den indeholder heller ikke mulighed for at modellen kan godkende fotograferingen, efter at billederne er taget (dog ikke et retligt krav).
Den nævner heller ikke at modellen godkender brug af billederne, selv om hun ikke har fået vederlag (vigtigt!)

Den har kort sagt så mange huller at jeg ikke kan anbefale, man bruger den.

Brugeravatar
ThePhotographer

Indlæg af ThePhotographer » 10 jul 2012 23:15 pm

ppehrson skrev:
ThePhotographer skrev:Du kan finde en kontrakt her: http://thephotographersblog.wordpress.c ... 3/19/1859/
Nu har jeg godt nok ikke kommenteret det på den side, men dén kontrakt har jeg set utallige gange før. Den ligner den, der lå herinde. Og den holder altså ikke i retten.

Den nævner f. eks. ikke eksplicit, at modellen velvilligt og ved sine sansers fulde brug har indgået aftalen. Den indeholder heller ikke mulighed for at modellen kan godkende fotograferingen, efter at billederne er taget (dog ikke et retligt krav).
Den nævner heller ikke at modellen godkender brug af billederne, selv om hun ikke har fået vederlag (vigtigt!)

Så længe at en kontrakt ikke er i strid med gældende dansk lovgivning, så "holder den i retten".
En "kontrakt" er iht. aftaleloven en aftale, som begge parter har accepteret. Sagt på en anden måde, hvis en model/fotograf ikke vil acceptere det, der står skrevet i kontrakten, så undlader man blot at indgå en aftale.
Man kan alternativt rette i kontrakten, og kan parterne acceptere den tilrettede kontrakt, jamen så holder den i retten.

Mange fotografer har designet deres egen kontrakt, som ja nok bygger på den oprindelige kontrakt, som Jacob lavede herinde. Og "hullerne" som du omtaler, er jo blot en del af aftalegrundlaget. Så brug den kontrakt jeg har lagt op, som en forlæg for din egen.

Det er min anbefaling altid at 1) modellen selv har en kontrakt med, eller 2) indgår en kontrakt INDEN shootet.

PS.: Jeg lagde linket til min kontrakt op her, fordi Sandrenseren efterlyste en kontrakt, og de gamle links duede ikke. Jeg var hjælpsom. Så ppehrson, kom med DIT bud på en kontrakt i stedet for. Se det ville være konstruktiv hjælp til en fotokollega :-)

Brugeravatar
Roa
Kamera: Sony A99, Sony A77, A700, SAL70-400G + meget mere
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Roa » 10 jul 2012 23:18 pm

ppehrson skrev:

Det er ikke nødvendig at nævne vedkommende er ved sine fulde fem på en model kontrakt - jeg har ikke set den som der henvises til men VED at min egen hvor det ikke står vil holde i retten, da den er udfærdiget af en jurist og gennemset af en anden een af slagsen:)

ryokan

Indlæg af ryokan » 20 jan 2013 21:18 pm

FotoStart.dk's fotomodel kontraktudkast har racedeskrimination skrevet to gange på kontrakten og det udkast til stockbrug ligger ikke længere på serveren :D
Er disse udkast juridisk bindende? :D

Daniel

Brugeravatar
ThePhotographer

Indlæg af ThePhotographer » 20 jan 2013 21:40 pm

En kontrakt er juridisk bindende, jvf. aftaleloven, dog under forudsætning at den ikke er i strid med anden lovgivning, herunder f.eks. loven om ophavsret.

Brugeravatar
Dino83
Rang: Lærling
Kamera: Ingen
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Dino83 » 17 jan 2016 15:18 pm

Kan ikke hente model aftale til stock :(

Jeg har oprettet mig på fotolia men kan ikke finde nogen der kan bruges til deres side. Kan heller ikke finde nogle steder hvad de har af krav til en sådan kontrakt. Kan nogen hjælpe?

Brugeravatar
Jens G
Challenger
Kamera: Sony A6300
Geografisk sted: Ballerup
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Jens G » 17 jan 2016 17:32 pm

Yuri Arcurs har lave en model release der skulle kunne bruges til alle bureauer:

http://arcurs.com/2008/05/what-is-a-model-release/

http://arcurs.com/wp-content/uploads/Mo ... signed.pdf

Brugeravatar
Dino83
Kamera: Ingen
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Dino83 » 17 jan 2016 18:06 pm

Tak Jens :) Lige hvad jeg manglede :)

Brugeravatar