Husk rettigheder & betingelser!

Lav et opslag her, hvis du SØGER en fotograf til eks. bryllup eller andre typer fotoopgaver - ELLER hvis du ER FOTOGRAF og vil UDLEJES til diverse opgaver, eller søger en MODEL.
Brugeravatar
Sweep
Rang: TOPBRUGER
Rang: TOPBRUGER
Kamera: Sony dSLR Alpha 900, 700 og 200
Geografisk sted: Hasle, Århus
Kontakt:
Galleri: Se brugergalleri

Indlæg af Sweep » 16 jan 2009 14:41 pm

Jeg har et enkelt spørgsmål ang. alder på model osv.

Jeg skal snarligst ud og tage nogle "Urban portrætter". Dvs. portræt-billeder taget fuldt påklædt i by-miljø.

I den sammenhæng har jeg selvsagt tænkt mig at benytte den førnævnte kontrakt. Dog strejfer en enkelt ting min nysgerrighed:

Såfremt der IKKE er tale om nøgenbilleder af nogen art, men yderst yderst sobre billeder, skal en person under 18 da stadig have forældre/værges underskrift?

Det er ikke relevant pt. men det kan det jo blive.

Brugeravatar
avril_hansen
Moderator
Moderator
Kamera: Canon EOS 5D mkII
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Indlæg af avril_hansen » 17 jan 2009 01:02 am

Sweep skrev:Jeg har et enkelt spørgsmål ang. alder på model osv.

Jeg skal snarligst ud og tage nogle "Urban portrætter". Dvs. portræt-billeder taget fuldt påklædt i by-miljø.

I den sammenhæng har jeg selvsagt tænkt mig at benytte den førnævnte kontrakt. Dog strejfer en enkelt ting min nysgerrighed:

Såfremt der IKKE er tale om nøgenbilleder af nogen art, men yderst yderst sobre billeder, skal en person under 18 da stadig have forældre/værges underskrift?

Det er ikke relevant pt. men det kan det jo blive.
Ja, modellen kan ikke skrive under på en kontrakt hvis vedkommende ikke er myndig.

Brugeravatar
Mbk
Rang: ULTRA BURST MODE
Kamera: Nokin :-)
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af Mbk » 17 jan 2009 15:41 pm

Hej!
Når vi nu snakker rettigheder, hvordan er det så hvis jeg fx. tager nogen billeder for min arbejdsgiver -hvem har så rettighederne??

-der er tale om produkt fotos!
-det er mit eget udstyr!

Min arbejdsgiver har valgt at bruge 'mine' fotos til reklame i div. blade samt autodeko!

Benja

Indlæg af Benja » 17 jan 2009 17:18 pm

Det burde gerne være dine rettigheder!
MEDMINDRE du har skrevet under på en aftale hvor du overdrager rettighederne til ham..

Brugeravatar
Mbk
Kamera: Nokin :-)
Geografisk sted: Bogense

Indlæg af Mbk » 18 jan 2009 13:04 pm

Ok, jeg har ikke skrevet/overdraget rettighederne til firmaet.

-Tak for svaret

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kamera: Sony Alpha 7R II/7R/A900/NEX6 + KM DYNAX 5D
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 31 mar 2009 14:10 pm

NYHED

Jeg har opdateret den oprindelige kontrakt.

Derudover er tilføjet en kontrakt på engelsk, til stockbrug. Denne er i Word 2007 format (.docx).

gustavjensen

Re: Husk rettigheder & betingelser!

Indlæg af gustavjensen » 31 mar 2009 14:28 pm

jakobdam skrev: Kontrakten skal skrives FØR fotosessionen starter, senest lige før fotosessionens begyndelse.
Hvorfor FØR ?
Jeg plejer altid at gøre det EFTER fotosession er overstået, så har modellen lettere ved at tage stilling til om jeg må bruge de billeder vi har taget.

Som model ville jeg have svært ved at skulle underskrive en kontrakt der siger at fotografen må bruge billederne, før man egentlig ved hvilke billeder der er tale om

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 31 mar 2009 14:36 pm

Pointen er netop, at modellen skal vide hvilke billeder der bliver tale om, før sessionen starter.

Det er samme princip som grunden til at man underskriver kontrakt med et byggefirma, før de bygger éns hus.

Man skal naturligvis oplyse (og dermed også tage stilling til) en række praktiske emner i kontrakten. Således ved begge parter hvad der er aftalt; og fotografen kender sine rammer, og skal eks. ikke være bange for at bede modellen om at smide trøjen, hvis dette er aftalt på forhånd.

Ang. hvor billederne må bruges; hvis argumentet er at modellen skal se billederne først, så vil der i min verden, gå over en uge. Måske mere, inden alle billeder er helt færdigprocesseret.

Derudover vil jeg, især hvor jeg betaler modellen, ikke have at hun skal have mulighed for at sige: "Jeg ser grim ud på det billede synes jeg, det må du ikke vise", hvis nu billedet vitterligt er salgsbart i stocksammenhænge, eller på anden vis er noget jeg er stolt af at have begået.

På den måde gør man det mere til et job; dvs. hvis du jeg havde hyret dig til at male mit hus, så kunne du jo heller ikke komme og sige "ej det er jeg sgu ikke stolt af, gider du ikke godt lade være med at vise det til andre?"...

gustavjensen

Indlæg af gustavjensen » 31 mar 2009 15:49 pm

Ja det kan du måske have ret i...

Jeg tror bare at jeg som model ville have det lidt skidt med at underskrive sådan en kontrakt med en fotograf man aldrig har set før, inden billederne overhovedet var blevet taget.

Man hører jo tit om modeller som bliver presset ud i at få taget nogle billeder som de egentlig ikke havde planlagt skulle tages

På den måde som jeg gør der når man at lære hindanden lidt bedre at kende og de ved hvilke billeder er blevet taget bagefter og skriver derfor glædeligt under bagefter.

Men det er jo smag og behag

Brugeravatar
jakobdam
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg af jakobdam » 31 mar 2009 15:52 pm

Man hører jo tit om modeller som bliver presset ud i at få taget nogle billeder som de egentlig ikke havde planlagt skulle tages
Jeps, men der vil jeg så mene, at sådan et pres kan du kun lægge på en model, hvis der netop ikke er aftalt på forhånd hvad der skal ske.

Har man eks. ikke sat krydser i "delvis nøgen" og/eller "nøgen", så har man jo ingen ret til at bede modellen om at stå i bar numse på noget tidspunkt, og det vil hun jo så også vide - og hun kan trygt referere til at det ikke var aftalt.

Netop når man ikke kender hinanden på forhånd, vil man ikke kunne overtale en model før sessionen, til at skrive under på "nøgenbilleder", hvis det ikke er i hendes interesse idet hun ankommer. De fotografer der opnår at skyde nøgenfotos mod modellens vilje, bruger jo netop en slags social engineering skills, til at "skubbe" modellen i dén retning under selve sessionen... ikke før den starter.

Eller det er da ihvertfald hvad jeg går ud fra, jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har kendt nogen Rudy-agtige typer (... så vidt jeg ved...).

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 21 jun 2009 02:22 am

En god ide er, tag et billede af modellen hvor hun holder billed ID/sygesikring SAMT kontrakten op. Det gør jeg som regel, og det fjerner enhver tvivl om senere satte krydser m.m.

Lars_B

Indlæg af Lars_B » 21 jun 2009 09:16 am

Jakob din kontrakt er sådan set meget fin men jeg vil foreslå at vende teksterne om ved check boxene her er et par eks.

Billederne må ikke Fremvises på fotografens hjemmeside. Istedet for
Fremvisning på fotografens hjemmeside

Billederne må ikke uden yderligere godkendelse anvendes i indenrigs- og udenrigs konkurrencer samt udstillinger. Istedet for
Billederne må uden yderligere godkendelse anvendes i indenrigs- og udenrigs konkurrencer samt udstillinger

Det er bare et forslag og det er tilladt at skyde det i sænk :-)

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 21 jun 2009 10:00 am

Lars_B skrev:Jakob din kontrakt er sådan set meget fin men jeg vil foreslå at vende teksterne om ved check boxene her er et par eks.

Billederne må ikke Fremvises på fotografens hjemmeside. Istedet for
Fremvisning på fotografens hjemmeside

Billederne må ikke uden yderligere godkendelse anvendes i indenrigs- og udenrigs konkurrencer samt udstillinger. Istedet for
Billederne må uden yderligere godkendelse anvendes i indenrigs- og udenrigs konkurrencer samt udstillinger

Det er bare et forslag og det er tilladt at skyde det i sænk :-)
Årsagen til at det står omvendt (tror det er en release jeg har indsendt) er at det oftest er tilfældet at det så IKKE er nødvendigt at krydse, da de fleste er godt tilfredse med indholdet af de to klausulmuligheder.

Jeg har i øvrigt en kontrakt, som egner sig til publicering. Det er ikke sikkert den kontrakt der er herinde vil holde i retten til brug for bladpublicering.
Den vil jeg dog ikke af med for nothing, for den har kostet penge at få via advokat, men den er godkendt af et antal blade her i DK.

[UPDATE - mine generelle non-publicerings releases er mere omfattende efter korrigering fra flere sider, bl.a. juridisk. Jeg har også en fuld USC 2257-kompliant release til US brug (den KAN være PÅKRÆVET til salg i USA!)
Senest rettet af ppehrson 21 jun 2009 10:06 am, rettet i alt 1 gang.

Lars_B

Indlæg af Lars_B » 21 jun 2009 10:04 am

øhh imø ser det netop ud til at man skal krydse alt for at man må bruge det, men det er måske mig der læser/fortolker kontrakten forkert?

ppehrson

Indlæg af ppehrson » 21 jun 2009 10:24 am

Lars_B skrev:øhh imø ser det netop ud til at man skal krydse alt for at man må bruge det, men det er måske mig der læser/fortolker kontrakten forkert?
Ahh ja, det er rigtigt. Jeg har kigget på min egen, og der er lavet pænt meget om på den, jeg mener jeg brugte den samme som Jakob for noget siden. :)

Besvar